Frank Allan Startet 11.April.2010 Link til dette innlegget Startet 11.April.2010 Hei. Håper på svar fra ekspertisen her på BP. Jeg har en VP TAMD 41B 200 HK i min Wiking 28. I det siste så er den begynt å ryke kraftig under full pådrag, grå røyk. Den ryker ikke så mye ved oppstart og heller ikke ved kjøring på lavere turtall, under 3000??? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 (redigert) tett luft filter? dårlig turbo? begge sjekkes relativt enkelt. turboen sjekkes ved å snurre på den når motoren ikke går. Da merker du om det er kast eller dårlig lager. Redigert 11.April.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Det kan høres ut som lite luft om det virkelig er røyk og ikke bare kondens. Er det kondens skyldes det somoftest for lav saltvannsgjennomstrømning. Er det røyk som opptrer på høyt pådrag blir den somoftest mer sort og skyldes da for lite luft. Tet luftfilter om du ikke alerede har fjernet det alternativt dålig turbo. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Mangel på luft vil som regel gi sort røyk... Hvordan er maskinen ellers .... service, filtre (luft, diesel, olje).. Er dysene overhalt, har du merket en gradvis øking av maskintemperatur osv. ? Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Frank Allan Svart 11.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Motoren er en 1993 mod fulloverhalt av han jeg kjøpte båten av i 2007, gått 724 timer etter overhaling. Han som overhalt den var verksmester på ett VP verksted i Bodø. Har ikke sjekka annet enn olje og filter etter det. En annen ting er at jeg har hørt at denne motoren skal kunne få på 3900 omdr full speed. Men jeg får max 3500? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Plukk av luftfilteret for en testtur. Da får du svar på om det bare er den feilen. Har hatt nøyaktig samme motor og symptom. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Frank Allan Svart 11.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Hei og tusen takk for mange og gode svar. Jeg skal sjekke det med luftfiltret i morgen. Forøvrig så er trykk og temp 3 bar / 80 gr. c. slik det skal være etter hva jeg forstår. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 For høy eksostemperatur pga. for liten gjennomstrømning av sjøvann. Noe av det fordamper, derav den grå røyken. Ta av eksosslangen fra eksosbendet, stak opp hullene for rust så blir det sikkert bra igjen. Ellers må du begynne i motsatt ende -- inntak, kjølevannsfilter, impeller. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Frank Allan Svart 12.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 For høy eksostemperatur pga. for liten gjennomstrømning av sjøvann. Noe av det fordamper, derav den grå røyken. Ta av eksosslangen fra eksosbendet, stak opp hullene for rust så blir det sikkert bra igjen. Ellers må du begynne i motsatt ende -- inntak, kjølevannsfilter, impeller. Hei og takk for råd. Det blit nok å sjekke sjøvanns gjennomstrømningen i morgen. Men for å sjekke inntaket må jeg vel på slippen? Men først får jeg sjekke igjen filter og de andre tingene du nevner. Har i dag konstantert at det ikke er noe luft filter i innsatsen. Turboen kjennes uten slark. Ble også anbefalt av en VP mekaniker å rense turboen med avfettings middel. Sitér dette innlegget Link to post
vik800f Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Hei Hadde tilsvarende røyk, og da var det impelleren som var kraftig slitt, og derfor lite kjølevanns gjennomstrømning. Sitér dette innlegget Link to post
Frank Allan Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Hei igjen. Ja nå har jeg skiftet impeller og sjekket sjøvanns filter (som forøvrig varhelt rent). Den nevnte røy er betydelig redusert men ikke helt vekke. Taker for alle gode råd. Men det er en ting jeg lurer på. Når man sier at det kan skyldes dårlig sjøvanns gjennomstrømmning, skulle ikke da temperaturen på motoren eller eksos rør og slange bli varm? Motor temp er jamt på 80 Gr. C. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Nei, dette gjelder sjøvannets kjøling av eksosen, ikke av motoren. Temperaturen på eksosen er alt annet enn jevn, den avhenger av turtall, belastning, tilførsel av fuel/luft osv osv osv. Spesielt på fullt kreves det mye vann for å kjøle ned og det skal ikke all verdens til før det blir damp av det. Men når det damper, er du fortsatt langt fra faresonen mht overflatetemperatur på slangen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
prin435 Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Hadde akurat det samme på TAMD 71A. Overhalte turbo og alt ble bra. Symtomer på min motor. Lavt turtal ingen grå røyk med eller ute blastning. "Høyt" turtal ingen belastning ingen grårøyk "Høyt" turtal med belastning ( giret inne ) Grå røyk som kunne forveksles med vanndamp. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Hvor ofte bytter man luftfilterne til volvo penta?? Hvordan ser man at dem er byttbare?? sorte inni ?? Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 De fleste (inkludert meg) bytter nok luftfilter i forbindelse med servise på motoren ca 1 gang i året. Det som normalt forurenser mest, er nok oljedamp fra luftinga fra oljesumpen på VP. Hadde ikkje kjørt uten filter, normalt, da motoren er en sulten f.... og sluker inn det den får fatt i, med potensielle problemer. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
sse Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Hvor ofte bytter man luftfilterne til volvo penta?? Hvordan ser man at dem er byttbare?? sorte inni ?? Mente jeg ble fortalt en gang at luftfilteret burde skiftes hver 200 time Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.