Jump to content

Grå røyk på VP TAMD 41B, hva kan det skyldes?


Frank Allan

Recommended Posts

Motoren er en 1993 mod fulloverhalt av han jeg kjøpte båten av i 2007, gått 724 timer etter overhaling. Han som overhalt den var verksmester på ett VP verksted i Bodø. Har ikke sjekka annet enn olje og filter etter det. En annen ting er at jeg har hørt at denne motoren skal kunne få på 3900 omdr full speed. Men jeg får max 3500?

Link to post

For høy eksostemperatur pga. for liten gjennomstrømning av sjøvann. Noe av det fordamper, derav den grå røyken. Ta av eksosslangen fra eksosbendet, stak opp hullene for rust så blir det sikkert bra igjen. Ellers må du begynne i motsatt ende -- inntak, kjølevannsfilter, impeller.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
For høy eksostemperatur pga. for liten gjennomstrømning av sjøvann. Noe av det fordamper, derav den grå røyken. Ta av eksosslangen fra eksosbendet, stak opp hullene for rust så blir det sikkert bra igjen. Ellers må du begynne i motsatt ende -- inntak, kjølevannsfilter, impeller.

 

Hei og takk for råd. Det blit nok å sjekke sjøvanns gjennomstrømningen i morgen. Men for å sjekke inntaket må jeg vel på slippen? Men først får jeg sjekke igjen filter og de andre tingene du nevner. Har i dag konstantert at det ikke er noe luft filter i innsatsen. Turboen kjennes uten slark. Ble også anbefalt av en VP mekaniker å rense turboen med avfettings middel.

Link to post

Hei igjen. Ja nå har jeg skiftet impeller og sjekket sjøvanns filter (som forøvrig varhelt rent). Den nevnte røy er betydelig redusert men ikke helt vekke. Taker for alle gode råd.

Men det er en ting jeg lurer på. Når man sier at det kan skyldes dårlig sjøvanns gjennomstrømmning, skulle ikke da temperaturen på motoren eller eksos rør og slange bli varm? Motor temp er jamt på 80 Gr. C.

Link to post

Nei, dette gjelder sjøvannets kjøling av eksosen, ikke av motoren. Temperaturen på eksosen er alt annet enn jevn, den avhenger av turtall, belastning, tilførsel av fuel/luft osv osv osv. Spesielt på fullt kreves det mye vann for å kjøle ned og det skal ikke all verdens til før det blir damp av det. Men når det damper, er du fortsatt langt fra faresonen mht overflatetemperatur på slangen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

De fleste (inkludert meg) bytter nok luftfilter i forbindelse med servise på motoren ca 1 gang i året.

Det som normalt forurenser mest, er nok oljedamp fra luftinga fra oljesumpen på VP.

Hadde ikkje kjørt uten filter, normalt, da motoren er en sulten f.... og sluker inn det den får fatt i, med potensielle problemer.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...