Rastløs Startet 12.April.2010 Link til dette innlegget Startet 12.April.2010 Jeg har anskaffet en Nasa batteri overvåker. Shunten og kablene virker imidlertid rimelig puslete. jeg har imidlertid skjønt at den medfølgende shunten er tilstrekkelig for forbruksbanken min ( 2 x135 amp) siden det sjelden trekkes mer enn 100 amp gjennom på en gang. Mitt problem er imidlertid at kablene til batteriene i båten er rimelig grove og shunten er rimelig liten. Hvordan har man løst dette på en skikkelig måte når man kobler minus siden via shunten ?. Kabel/kabelskoen fra dynamoen er jo nesten like grov som hele shunten. Er det noen som har laget en "trygg" overgang ved bruk av den shunten som følger med i pakken. ( sånn at kabelskoen ikke lager bro over kontaktpunktene) Sitér dette innlegget Link to post
Mar10n Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Jeg monterte samme løsning på min batteribank (3 x 100 Ah) i fjor. Brukte en kabelsko terminal av denne typen: http://seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=71015 Usikker på dimensjonen men har uansett koblett alle minus-polene til forbruk via denne. Fikk videre laget en kort og tykk kabel med kabel-sko som passet medfølgende shunt. Dette fungerer utmerket og skal være bra nok dimensjonert i henhold til veiledningen. Pass bare på tykk nok kabel mellom terminalen og shunt for å unngå spenningstap! Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Det var smart. Da er den saken i boks Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Jeg monterte en slik i båten min forrige søndag. I utgangspunktet hadde jeg samme bekymring som deg, hvordan sørge for at kabelskoen på kabelen fra batteri (orginal) ikke kortsluttet shunten. Men da denne ble skrudd på plass virket det som om den sitter godt og tviler på at den under normal bruk vil kunne flytte seg såpass at den lager en kortsluttning over shunten, men i så fall hva vil skje? Blir shunten "kortsluttet" vil det vel gå mindre strøm i måleinstrumentet og målingen blir feil men jeg tror ikke at noe blir ødelagt. Det som bekymret meg var at man bør passe på at ingen ledninger fra pluss siden når frem til shunten (som er temelig åpen) men at denne monters på en slik måte at den blir beskyttet. Jeg synes derfor at den kabelen som fulgte med (fra minuspolen på batt til shunt) var litt kort (og tynn), og fikk laget en 50mm2 kabel på 30 cm slik at jeg fikk plasert shunten på et egnet sted. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Bruker denne gamle tråden jeg. Nettopp kjøpt meg denne nå, og holdet på å montere den! Det virket til å ha gått greit, men! Etter at jeg har stilt inn temp natteristørrelse og satt ned til 0 amp så skjer det fortsatt ikke noe! Alt står i 0 bortsett fra voltmåleren. Men da jeg tar av gul ledning på shunt og holder borte på svart og hvit så fyller prosenten og gjennstående seg opp til 85% kapasitet og 199timer + igjen! Om det er rett vet jeg ikke! Men da keg skal se på aktuelt forbruk så viser den kun 0a Må ha gjort noe gAlt ett sted men hvor? Jeg tviler på at den kan si det er 85% igjen og 199timer pluss uten at den vet aktuelt forbruk!? Er det noe som må passes spesoelt på under montering!? En spesiell rekkefølge osv ? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.