janet Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Ad utenlandske skip og norsk sertifikat: Det er hvert enkelt (ut)land som setter regler for dette, du må rett og slett forhøre deg med myndighetene i det aktuelle landet. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Ok, har jeg forstått rett at skipet må være i kommersiell drift for å kunne få fartstid? Det er neppe et krav at den må være i kommersiell drift. Du ville sikkert få sertifikatgivende fartstid om du var f eks navigatør på Kongeskipet. Eller andre "fritidsbåter" i samme storlek. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Du får helt klart fartstid som navigatør på Kongeskipet da navigatørene der er ansatt som nettopp det. Om vi ser på Norge som et fritidsfartøy er det det i så fall det eneste fritidsfartøyet du kan oppnå sertifikatgivende fartstid på. Du får altså ikkedet på noen annen fritidsbåt. Når det gjelder å føre utenlandsflaggede fartøy kan du heller ikke det med norsk sertifikat alene. Du må ha et endorcement utstedt av respektive flaggstat. Dette vet kompisen din sikkert en del om littmild ;-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Poseidon Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Det tema som diskuteres er idag regulert av en forskrift som kalles kvalifikasjonsforskriften. Der finner man bl.a.: § 1-7. Beregning av fartstid Den fartstid som kreves for utstedelse av sertifikat eller dokumentasjon for kvalifikasjonskrav angitt i STCW-konvensjonen regnes som faktisk tjenestetid om bord fra dag til dag ved normal operasjon av skip, fiske- og fangstfartøy eller flyttbar innretning. § 1-8. Sjømilitær eksamen og tjenestetid Sjøfartsdirektoratet bestemmer hvorvidt og i hvilken utstrekning eksamen fra sjømilitær institusjon og sjømilitær tjenestetid kan gi rettigheter etter denne forskrift. Sjømilitær utdanning og opplæring som skal gi kvalifikasjoner i henhold til denne forskrift er underlagt de samme bestemmelser som annen utdanning og opplæring i denne forskrift. og videre: § 4-3. Fartstid og praktisk opplæring (1) Fartstid som godkjennes for utstedelse av dekksoffisersertifikat skal være opptjent i stilling med dekkstjeneste som omfatter brovakt, fortøyning, laste- og losseoperasjoner, sikkerhetsmessig vedlikehold og beredskapsprosedyrer. Slik fartstid kan også opptjenes i sertifikatpliktige stillinger på flyttbare innretninger med eget fremdriftsmaskineri. (2) Sjøfartsdirektoratet kan avgjøre nærmere hva som godkjennes av fartstid og annen praksis. For øyeblikket har man en ny versjon av kvalifikasjonsforskriften ute på høring og planen er at den skal gjøres gjeldende fra nyttår. Kravene er delvis de samme, men det innskjerpes en del mht hva som kan godkjennes, pluss at man setter krav til systematisk opplæring ombord, vurdert av godkjent "assessor". Det innføres også et skille mellom "sjøgående" og "ikke sjøgående" skip; dvs om fartøyet har sertifikat for fartsområde 3 eller høyere. §16 Fartstid, beregning og dokumentasjon (1)Fartstid er tjeneste om bord som gir sjøfolk relevant kunnskap, innsikt og ferdighet for utstedelse av sertifikat eller vedlikehold av kompetanse. Fartstid regnes som faktisk tjenestetid fra dag til dag ved normal operasjon av skip,fiskefartøy eller flyttbar innretning. Fartstiden regnes i måneder, enten som kalendermåned eller som 30 enkeltdager. (2)Fartstid dokumenteres ved registrering i sjøfartsbok attestert av skipsfører, alternativt ved fartsoppgave bekreftet av rederiet. (3)Fartstid for kompetansesertifikat dekksoffiser skal være opptjent i stilling på relevant nivå med dekkstjeneste som omfatter brovakt, laste- og losseoperasjoner, sikkerhetsmessig vedlikehold og beredskapsprosedyrer. Slik fartstid kan også opptjenes i sertifikatpliktige stillinger på flyttbar innretning med egen framdrift. Fartstid på flyttbar innretning uten egen framdrift kan bare brukes til å vedlikeholde yrkeskompetanse for gjeldende sertifikatklasse. Kort konkludert: det blir bare vanskeligere og vanskeligere å dokumentere fartstiden som kreves for utstedelse og fornyelse av maritime sertifikater. Noen drømmer seg tydeligvis tilbake til den tiden det var tilstrekkelig å være påmønstret for å få løpende fartstid. Den tiden er definitivt forbi og kommer aldri mer tilbake . . . . Sertifikatene D5 - D1 er altså blitt rene yrkessertifikater, det er i praksis bare folk som har sjøen som levevei som klarer å holde på sertifikatene sine. Løsningen for andre ligger i D5L, og der legger man i den nye kvalifikasjonsforskriften opp til at man skal kunne føre fartøy opp til 24 meters lengde istedenfor den nåværende grensen på 50 BT. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Maskinrommet Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Ytre Namdal er vel den eneste fagskolen som tilbyr noe lignende det du er på jakt etter. Inntakskravet er D5 (Som også kan tas som kurs ved skolen såvidt jeg vet). Link Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Noen drømmer seg tydeligvis tilbake til den tiden det var tilstrekkelig å være påmønstret for å få løpende fartstid. Den tiden er definitivt forbi og kommer aldri mer tilbake . . . . I enkelte land er ikke det noe problem enda.. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2011 Det er kanskje ikke så relevant for tråden, i enkelte land får du fortsatt klasse 1 papirer for 1000 dollar også Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Rune2222 Svart 2.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2011 Det er kanskje ikke så relevant for tråden, i enkelte land får du fortsatt klasse 1 papirer for 1000 dollar også Det anslås at opptil 20% av personlige maritime sertifikater ombord i skip på verdenshavene er falske, utstedt av korrupte tjenestemenn i korrupte regimer. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2011 Ja det er ganske høye tall Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
ravddo Svart 2.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2011 Vi fikk et års fartstid for 9-10 mnd i Marinen mener jeg å huske. Var en del der som skulle bli maskinister og skippere Før fikk de som var i marinen (befal) fartstid på et år mens de som var i kystvakten fikk 6 mnd pga toskiftsystem. I dag må fartstid dokumenteres dag for dag og er blitt veldig strengt. IHHT skippsikkerhetsloven og unntakforeskriften for Sjøforsvaret er blant annet Sjøforsvaret fritatt for sertifikatkravet. Men Sjøforsvaret har selvpålagt seg dette som minimum. I kystvakten blir ivertfall dette fulgt fullt ut både på maskin og dekk. Hvis det kommer kadetter ombord både maskin og dekk må det drives systematisk opplæring som dokumenteres i opplæringsbok. Denne boken skal bli sensorert av godkjent assessor. Assessor blir du godkjent som når man har sertifikat, nødvendig fartstid, Assessor kurs, samt skriftlig godkjenning fra sjøfartsdirektoratet. Det som er den store forskjellen i dag en for 20 år siden er at utdanningen krever mere tilstedeværelse og mindre fokus på kun bestått eksamen. I dag er det ikke unormalt at man har flere sertifikater utstedt i forskjellige land. Det beste jeg har lest står det i vilkår: "Valid world wide except Cuba" det artige er at det står stemplet utgitt på Cuba! Flere land bruker dette til å tjene penger og er ikke så nøye på dokumentasjonen! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
-morten- Svart 2.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2011 Får vel dra til Cuba å kjøpe meg kystskipperbevis da! jeg har jo stått til rors på MTB så etter deres regler er jeg over gjennomsnittet sikka for sertifikat hehe!! den var virkelig god ravddo! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.