Jump to content

Valg av liten skjærgårdsjeep

MH OP

Recommended Posts

Syns Bever 445 er ganske stilig:

http://www.dinside.no/10778/test-bever-445...kjaergaardsjeep

Selv ville jeg nok gått opp mot 16-17 fot... har hatt en Bella 440R , og etter min mening er 14 fot litt i minste laget for en skjærgårdsjeep med selvlensende dørk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

YAMARIN YAMARIN YAMARIN

med

YAMAHA YAMAHA YAMAHA

fordi yamarin alltid tester meget godt på skrog og kvalitet. Og sjøegenskaper er veldig viktig på en liten båt.

Yamaha motorene følger med i pakka, og det er definitivt ikke feil :smiley:

Som denne feks

44SC_01_10_549x366.jpg

Yamarin er et av norges mest solgte båtmerker. Og skal du bytte opp er det enkelt å få den solgt til en god pris

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har den Yamarinen som er avbildet over her. Har hatt div båter men denne er uten tvil den beste jeg har hatt noen gang. Jeg bruker den i Sjærgården rundt risør med til tider tøff sjø. Ufatterlig stabil å ikke en dråpe vann spruter inn over rekka. Kan ikke si annet enn at jeg er superfornøyd.

Tror det er en 15 foter jeg har, med 40 Hk yamaha. Kjøpte den pent brukt 2 sesonger for 100.000.- for et par år siden.

Jeg har den Yamarinen som er avbildet over her. Har hatt div båter men denne er uten tvil den beste jeg har hatt noen gang. Jeg bruker den i Sjærgården rundt risør med til tider tøff sjø. Ufatterlig stabil å ikke en dråpe vann spruter inn over rekka. Kan ikke si annet enn at jeg er superfornøyd.

Tror det er en 15 foter jeg har, med 40 Hk yamaha. Kjøpte den pent brukt 2 sesonger for 100.000.- for et par år siden.

Risør har jeg vært! Bare litt vind, så er det svææære bølger! Hvis du nesten ikke får vann opp i båten, da er den stabil! :yesnod:

Redigert av Jens Henrik (see edit history)

14 År

Arimar 360 Custom Targa m/ 9,9 (15) hk yamaha v-max jr

- Vest i båt er alltid like kjekt å ha! ;-)

denne ser fin ut finn.no

Men får man lett solgt en marinello fisherman 16 når man skal bytte båt?

Jeg ville også sett litt på 475 freestyle. Har yamarinen på bildet ganske lavt fribord? Jeg er i utgangspunktet fan av yamarins sjøegenskaper, men liker ikke at de ofte har styreposisjonen utenfor senter av båten, dessuten liker jeg fribordhøyden ala freestyle 475

Hvis du strekker deg over 5 meter og krever solseng i baugen koster det ltt mer, men du får dobbelt så mye båt. og da slipper du kansje unna 3 fotssyken.....

Skjærgårdsjepper på under 5 meter egner seg kun som tranportmiddel av lten familie til øyer i skjærgården. Hvis båten skal være badeplatform må du ha solskinnsbåt på 5 meter eller mer.

Hvis du skal takle andres hekkbølger og frisk bris uten å bli klissvåt trenger du også helst minst 5 meters båt. Hvis du skal ha en familie på fem med store feite ungdommer....bør du også ha minst 5 meters båtlengde.

Se på Morgan, jeneau, benteau og ymse middelhavsmodeller. I baugen må det være sittebenk som kan omgjøres til solseng og gjerne også med løst bord for reker og hvitvin.....

Skjærdgårsjeeper på 4,5 meter er i praksis joller med selvlensing...ikke ekte skjærdgårdsjeepr.

Uansett størrelse bør du ha minst 50 hk.....(hjelper ikke om båten er lettplanende når den den blir fyllt med mennesker.) (Hold deg unna hvis båten ikke er godkjent for minst 50 hk)

Redigert av salt (see edit history)

Nå vet jeg ikke hva slags familie trådstarter har av familie, fæite ungdommer eller hva han skal bruke båten til.Men jeg anntar han vet det selv siden han spør så konkret. Mange båter er i dag svært praktisk innredet selv om de er små. Men det han spør om er jo faktisk en liten Skjærgårdsjeep. Å de små Yamarin for eksempel er så absolutt skjærgårdsjeeper selv om de er mye mindre enn 5 meter. Hadde 4 voksne og 2 barn + utstyr, kjølebokser,parasoll,fluktstoler og tæsj for en hel dag på skjæra i min Yamarin med 40 hk Yamaha i sommer. Fint vær men det blåste en del og bølgegøyde på halvmetærn+ der sjøen kom inn mellon skjærene. Ja... dette var bare en fraktetur ut til skæra men likevel. Båten lå selvklart litt tyngere i vannet men den hadde fremdeles like gode manøvreringsegenskaper, kom lett opp i plan å det svkulpet eller sprutet fremdeles ikke en dråpe opp i båten.

Har også ofte Lengre dagsfisketurer på 5-6 timer uten å gå i land med meg selv, samboeren og sønnen minpå 4. uten noe problem i denne båten.

Kjører også strekningen Lyngør-Arendal og tilbake. utaskjærs i litt rufsette sjø, full spid å turen tar i om lag 25 min hver vei. med en eller 2 i båten. Ingen problem om du liker litt sportslig kjøring.

Jeg synes det også står respekt av de som ikke kjøper større båt enn man egentlig trenger. Men dette får jo den enkelte vurdere selv.

Nar det er sagt vil jeg si at jeg etter hvert kanskje noen år, tenker å gå opp ett par hakk i størelse men da blir det mest sansynelig fler unger og greier.

Syntes "salt" har noen merkelige synspunkter på såkalte skjærgårdsjeeper. At en båt under fem meter ikke er en "ekte" skjærgårdsjeep, men ei selvlensende jolle som han sier, syntes jeg han tar vel kraftig i. Har altid ment at f.eks. Askeladden 475 Free-style, Yamarin 5010, Morgan 485, etc. var de egentlige(små) skjærgårsjeepene i dagens marked. Naturligvis får du mer båt hvis du går opp en klasse til "neste størrelse" (5-6m), men da må du straks ha betydeligere større motor o.l., så prisen blir jo fort minst 100.000.- extra. Det kommer jo akkurat an på hvor mye man er interessert i å legge av tusener i en båt. En båt som f. eks. Askeladden 475 er en ypperlig båt for en liten familie til dagsturer i skjærgården. Høres jo ut som dette er ubrukelige båter i frisk bris, og kun skal brukes i nød ..til og frakte folk i fra plass til plass, (ref:salt). Kan umulig tro trådstarter har noen erfaring med slike (små) båttyper.

batannons_5116_1_large.jpg

Snublet over dette bildet av Askeladden 475 Fighter som sikkert har sine bruksområder, men knapt noen skikkelig skjærgårdsjeep.

Hvor lenge orker ryggen SITTING en solskinsdag med havblikk på fjorden ?

Hvor skal en hypotetisk familie med 3 feite tenåringer sitte ??

Lavt fribord og ligger nok lavt i vannet med 5 personer ombord.......klart man blir klissvåt når man skal hjem i frisk bris og krappe 1-metersbølger eller dønnninger på 2 meter.....

Sikkert fin båt om man skal fiske med barnebarnet på innsjø ( den er jo grei å få på henger.

Sikkert grei landstedsbåt for mor far og ett barn som skal ut til nærmeste øy.

Fin lekebåt for junior over 16 år.

Grei vannskibåt hvis stor nok motor.

Men altså ikke riktig valg hvis man skal transportere familien trygt utaskjærsr og ubrukelig hvis man vil stoppe motoren og kose seg flere timer i feks, middagsbukten......ingen solseng...ingen bord....nei dette er i prakis en jolle med selvtrenering som fungerer til persontransport over korte avstander i lukket farvann.

Nei....sats på minst 5 meters lengde.

Salts anbefaling er en Oceanmaster 500 (selv om jeg selv ikke har testet den aktuelle båttypen på fjorden....så forbehold om sjøegenskaper i praksis...be om prøvetur.)

http://images.google.no/imgres?imgurl=http...%26tbs%3Disch:1

"OceanMaster 500 er perfekt til korte og middels lange turer. Vi har utviklet en skjærgårdsjeep for deg som ønsker den perfekte båten til vannsport, soling og bading. OceanMaster 500 har god plass til 6. Båten går pent opp i plan allerede i 13-14 knop og har minimal motstand i vannet. Noe som gir flere mil pr. liter enn dens nærmeste konkurrenter.

Cockpit er selvfølgelig selvlensende. Smarte løsninger som fenderslots og masse stueplass er også viktig. Vi har spiseplass for hele familien forut og bordet kan gjøres på få sekunder om til hyggelig solseng for 2. Dette sammen med en komfortabel badestige med flate trinn på hekken gjør at du slett ikke behøver å gå i land for å få en fin dag på fjorden. "

Fritid-Senteret tilbyr OceanMaster 500 m/60hk Evinrude kun kr. 179.000,-.

Man vel ut med minst 150 000 for å få en fungerende ny skjærgårdjeep på 5 meter eller mer.

Har selv Yamarin 4410(44SC), den er stabil, grei i sjøen, og ikke minst LANGT penere enn tilsvarende Askeladden/GRP/Bever.. Byttet fra yamaha F30 til F50 for noen år siden, 30hk er for lite, med 50hk blir den dritrask og artig. Uten å ha prøvd, vil jeg anta at 40hk passer veldig bra og burde dra det meste du vil ta med deg.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Er enig med deg der "salt", at der finnes mange stilige båter på markedet, som f. eks den du nevner (kr.179.900.-), men trådstarter er jo ute etter en båt til kr. 80000.- - 120.000 t. Derfor nevnte jeg Askeladden 475 som et bra alternativ. Det var foresten et gammelt bilde du hadde av en Askeladden, den hette jo "fighter" for en del år tilbake, men er betydelig påkostet og forandret på nyere modeller. En annen ting som også bør nevnes er at en Askeladden båt "klinger" godt i ørene hos kjøperne når dagen kommer at båten eventuellt skal selges igjen. Har selv hatt fire Askeladden båter av forskjellige modeller de senere år, og samtlige har blitt solgt "på dagen". Så en "kjent" båtfabrikkant har mye og si når båthandelen foregår? :wink:

batannons_5116_1_large.jpg

Snublet over dette bildet av Askeladden 475 Fighter som sikkert har sine bruksområder, men knapt noen skikkelig skjærgårdsjeep.

Hvor lenge orker ryggen SITTING en solskinsdag med havblikk på fjorden ?

Hvor skal en hypotetisk familie med 3 feite tenåringer sitte ??

Lavt fribord og ligger nok lavt i vannet med 5 personer ombord.......klart man blir klissvåt når man skal hjem i frisk bris og krappe 1-metersbølger eller dønnninger på 2 meter.....

Sikkert fin båt om man skal fiske med barnebarnet på innsjø ( den er jo grei å få på henger.

Sikkert grei landstedsbåt for mor far og ett barn som skal ut til nærmeste øy.

Fin lekebåt for junior over 16 år.

Grei vannskibåt hvis stor nok motor.

Men altså ikke riktig valg hvis man skal transportere familien trygt utaskjærsr og ubrukelig hvis man vil stoppe motoren og kose seg flere timer i feks, middagsbukten......ingen solseng...ingen bord....nei dette er i prakis en jolle med selvtrenering som fungerer til persontransport over korte avstander i lukket farvann.

Nei....sats på minst 5 meters lengde.

Jeg ser ikke helt problemet med for få sitteplasser i 475 FREESTYLE: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimag...nnkode=21802879

Her er plassen meget godt utnyttet etter min mening. Jeg liker godt at det er 4 greie sitteplasser bakenfor midtskips. Dette gir fordelaktig vektfordeling.

MEN... Jeg gav bare 160.000 for en Ibiza 20 sport med 150 bensingjerrige hk i høst. (1994 båt og 2007 yamaha). Let etter noe slikt om du har mulighet, så vil du nok ikke angre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...