Merlis Startet 12.April.2010 Link til dette innlegget Startet 12.April.2010 Hei! Da jeg kom ned i båten på lørdag og skulle gå opp i båten for å se om det hadde kommet noe vann i den gjennom vinteren viste det seg at det hadde kommet noe større mengder vann enn det jeg hadde sett for meg. Da jeg åpnet motorrommet så jeg at det var vann opp til dynamoen. Den lå halvveis under vann. Jeg snakket med en fyr der nede og han sa det mest sannsynlig hadde gått bra da det kun var ferskvann. Har noen av dere opplevd dette før, og hva ble i såfall utfallet av det? Tror dere jeg må bytte dynamo osv nå eller tror dere at det har gått bra? Dynamoen var helt ny for 2 år siden og var derfor meget bra! Dette er siste gang jeg vinterlagrer båt ute =( Jeg tør heller ikke å prøve å starte opp båten da dette vil bråke noe helt forferdelig og det er boliger i nærheten. Håper dere kan hjelpe meg. Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Om du har hatt vann helt opp på dynamoen har vel starteren vært helt under vil jeg tro. Skru ur dynaom og starter og legg den i stekovnen på 120°C et døgn smør opp lagrene og monter dem. Lykke till. Sitér dette innlegget Link to post
atvv Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 hva med peilerøret til motorn, er det over?? Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 12.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Takk for svar BMP! Skal jeg skru av dynamo og starter og legge de to tingene i stekeovn på 120 grader og la de ligge der i ett døgn for så å smøre opp lagrene på de? Må man demontere både starteren og dynamoen da eller? Når man skal smøre lagrene tenkte jeg på. atvv: Peilepinnen var godt over vannet så det har ikke kommet vann i oljen eller noe slikt. Olje, oljefilter, luftfilter og plugger blir uansett byttet før utslipp. Men dersom jeg ikke gjør noe med dynamoen/starteren, vil dette da være ødelagt? Det er noen dager siden jeg lenset båten for vann nå og motorlokket har vært åpent siden det slik at luft osv skal komme inn og at det får tørket. Da jeg var der nede i går var alt helt tørt, slik at jeg lurer på om det er for seint å skru av dynamoen og varme den osv? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Jeg tror ikke det vil ha så mye for seg å legge den i stekeovnen nå. Det hadde nok sikkert vært en fordel om du hadde demontert dem for rengjøring og oppsmøring, men det kan nok gå bra uten også. Det store spørsmålet er vel hvor lenge det har stått vann i motorrommet, har den stått under vann i hele vinter så er nok faren stor for at innmaten ikke lar seg redde... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BMP Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Det er klart en fordel og demontere både starteren og dynamoen før du tørker dem. Får du ikke ut al fuktigheten av viklingene vil de nokk dø i løpet av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 12.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 index: Jeg tipper vannet har kommet inn da snøen smeltet for 3 uker siden ca. Det lå en del snø på presseningen som jeg ikke fikk tatt av fordi den var kram og våt, og jeg ser nå at snøen har vært så tung at presseningen har revnet et sted. Tror vannet har kommet inn der da snøen smeltet. Håper virkelig det har overlevd vinteren! Har hørt at dynamoen til denne motoren er meget dyr =/ Men, men.. Den må fungere uansett, så om den har røket må jeg bare ha ny. Men er så kjedelig at jeg ikke kan få testet dette før båten fysisk ligger i vannet pga støy. Hadde jeg kunnet starte den opp og latt den gå litt for å se at alt fungerte som det skulle hadde jeg selvfølgelig prøvd dette nå, men det lar seg ikke gjøre da det vil bråke noe helt forferdelig dersom jeg starter den opp på land. Snakket med stedet jeg har vinterlagret båten også, og de sa jeg nesten bare måtte vente til vi satt ut båten med å starte den. Så jeg får nesten bare være tålmodig å vente... Jeg håper sinnsykt på at motoren har overlevd vinteren. Neste vinter blir det innendørslagring! uten tvil.. Enda en ting jeg oppdaget er at jeg og det båtverkstedet jeg har båten har misforstått hverandre når det gjelder en annen ting også, og det er vinterkonserveringen.. Jeg trodde det var med i den prisen jeg betalte, men det var det visst ikke. Det var kun for drevet.. Så kjølevæsken eller vannet i det lukkede systemet har stått i båten i hele vinter. Jeg håper selvfølgelig at det er kjølevæske der og ikke vann.. For Gud veit hva mer som er ødelagt da...! Så jeg skal ta en tur ned i båten i morgen for å sjekke at det er kjølevæske på den og ikke vanlig vann og så skal jeg prøve å skru av dynamoen og ta den med hjem for å demontere den å se inni den om det fortsatt ser ut som det kan være liv i den.. Jeg har aldri hatt båt med innenbordsmotor før, så dette var litt uvant for meg. Jeg har alltid lagret båtene mine innendørs, men tenkte å være smart å spare noen kroner på å lagre den ute i år. Det skulle jeg aldri ha gjort med en så dårlig pressening og uten vinterkonservering. Håper bare alt har gått bra så jeg slipper utgifter på flere titusener av kroner før denne sesongen.. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Troe du skal være glad for at du ikke kan starte motoren der båten står. Hadde du startet med en våt startmotor og dynamo er sjangsen stor for at de ville tatt kveld ganske så fort. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 BMP: Det er sant det, men hadde vært utrolig deilig å prøvd å startet den før jeg betalte for utslipp osv slik at jeg kunne latt den ligge på land frem til jeg fikk ny dynamo og starter. Men den kan jo bare ligge på vannet også =) Går jo bra å fikse det selvom den ligge ute =) Men har hørt fra noen at jeg kanskje ikke vil merke noe til at de er ødelagte nå, men at dette viser seg mer utover sommeren når jeg har brukt båten litt. Stemmer det? At alt kan være 100% bra nå, men at jeg vil merke det utover sommeren i stedetfor med en gang? Det var en som sa til meg at så fort jeg hørte ulyder fra dynamo/starter måtte jeg kjøre minst mulig og heller få bestilt opp delene så fort som mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Hei, syns du skal få start på skuta fortest mulig etter at du har tappet ut vannet. At det bråker skal være grunn for ikke få lov til å starte høres helt tullete ut. Naboene får jammen tåle litt bråk på dagtid en liten stund. Er det et J*vla jetfly vi snakker om ? Jeg ville tappet ut alt vannet, sjekket oljen og deretter tørket slik som startmotor og dynamo med en hårtørret f.eks Påse at du har kjølevann til motoren så du ikke tar knekken på impeller osv (hva slags motor er dette ?) Skru ut alle tennpluggene og tørn motoren med en skiftenøkkel, hvis det går fint kan du kjøre den på starteren litt og se om det spruter ut vann fra tennplugghullene. Etter det så skal det bare være å starte opp. Jeg ville skiftet evt åpne filtre hvis disse har vært i kontakt med vann. Jeg tror dette kommer til å gå bra, men det avhenger av at du foretar deg noe nå... Lykke til. Mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Men har hørt fra noen at jeg kanskje ikke vil merke noe til at de er ødelagte nå, men at dette viser seg mer utover sommeren når jeg har brukt båten litt. Stemmer det? At alt kan være 100% bra nå, men at jeg vil merke det utover sommeren i stedetfor med en gang? Hadde det vært snakk om saltvann så hadde dette stemt ja. Men her er det ferskvann vi snakker om, og det gir som regel ikke de samme problemene i etterkant. Virker det nå, vil det sannsynligvis også virke senere. Jeg var vitne til at en gammel trebåt ble hevet i havna der jeg ligger for et par uker siden. Den hadde ligget under i saltvann i 3 måneder. Motoren ble spylt med ferskvann, tømt for vann og påfylt olje, samt tilkoplet løs dieseltank. Deretter ble motoren startet, startmotor virket helt fint og dynamoen ladet med 14,2 volt! Alt av instrumenter, lanterner, ekkolodd m.m. fungerte! Så det er utrolig hva som kan overleve en liten drukning, om det bare blir tatt hånd om etterpå! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Merlis Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Hei Jan! Tusen takk for veldig mye god hjelp samt god forklaring på hva jeg skal gjøre Jon! Er kjempe takknemlig for at jeg får gode råd og ikke minst å høre at dere som har greie på det tror det vil gå bra dersom jeg gjør det jeg nå har blitt bedt om. Noe jeg selvfølgelig skal gjøre! Jeg har ikke mulighet til å gjøre dette før i morgen da jeg jobber lenge i dag og det er mørkt ute når jeg er ferdig på jobb =( Men skrur av dynamoen og starteren(tror starteren og dynamoen er i ett på denne). Skal gjøre akkurat som dere sier og prøve å gjøre alt som står i min makt for å redde sesongen slik at jeg slipper å gå å vente på deler osv halve sommeren... Jeg er helt enig med deg Jon, at det må kunne gå ann å starte den opp på land i noen minutter bare for å sjekke at alt er som det skal! Det er ikke et jetfly, så litt støy på dagtid må være lov! =) Men jeg har et spørsmål angående det du skrev om at jeg skal skru ut tennpluggene og tørne motoren med en skiftenøkkel? Hva menes med tørn? Bortsett fra dette skjønte jeg alt Jeg er ikke akkurat noen mekaniker, heller det motsatte (bilselger), så skulle ønske at skrukunnskapene var mer til stede noen ganger! Har jo skrudd litt bil oppgjennom, men aldri noe komplisert. Så jobben du forklarte meg nå skal jeg klare fint, men det med å tørne motoren med en skiftenøkkel skjønte jeg ikke? Men igjen, tusen hjertelig takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
bademann Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Å tørne motoren vil si at du drar den rundt for hånd. Dette fordi, er det kommet vann i sylindrene vil ikke vannet komprimeres, slik luft gjør. Å dra rundt motoren med starteren ødelegger fort ting hvis du har vann i sylindrene, og tennpluggene står i. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Å tørne motoren vil si at du drar den rundt for hånd. Dette fordi, er det kommet vann i sylindrene vil ikke vannet komprimeres, slik luft gjør. Å dra rundt motoren med starteren ødelegger fort ting hvis du har vann i sylindrene, og tennpluggene står i. Åja, så der starteren sitter eller noe slikt kan man dra motoren rundt for hånd? eller selvfølgelig med en skiftenøkkel eller liknende? Jeg tror jeg forstod greia her nå: 1. Man tar av starte/dynamo 2. Man skrur ut alle tennpluggene 3. Man tørner motor med en skiftenøkkel eller liknende i stedetfor å bruke starteren? 4. Ser om det kommer vann ut fra tennplugghullene 5. Dersom det ikke kommer vann ut fra hullene, kan man eventuelt sette på nye tennplugger og montere starter osv etter at dette er tørket skikkelig? Har jeg forstått det rett? =) Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 (hva slags motor er dette ?) Hei igjen Jon! Glemte helt å svare på hva slags motor det var jeg. Det er en Mercruiser 470. En 3,7 liters rekke 4'er på 170 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 (redigert) nesten :-) ville gjort det slik. 1. tømt båten for vann, sjekket oljen for vann (majones), luftfilter sannsynligvis tørt ? 2. Blåst dynamo og starter varm/tørr med en hårføner (ikke skru de løs, unødvendig) 3. skrudd ut tennplugger og tørnet motoren med en skiftenøkkel på et egnet sted. Som regel er det en mutter elns på reimhjulet på veivaksel (nederste drev/reimhjul foran på motoren). 4. IKKE skru i tennpluggene men kjør motoren litt på starteren og se om det kommer ut vann. 5. hvis alt ok så tørk av tennpluggene og sett de på plass igjen. 6. sjekk at du har tilgang på kjølevann slik at du ikke ødelegger impeller o.l. motorn bør starte. 7. sjekk at dynamo lader. f.eks med et multimeter. Satser på at alt går greit så lenge det er ferskvann, men det beste er å få tørket det ut raskest mulig. mvh Redigert 13.April.2010 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Da skal jeg fikse det! =) Tusen takk for god hjelp! Da drar jeg ned i båten i morgen og gjør jobben da! =) Jeg tok ut vannet fra båten på lørdag, du tror ikke dynamoen/starteren har tørket allerede da? At det er for seint å tørke det med hårtørrer? Jeg har hatt presseningen på lufting siden lørdag slik at det kommer luft inn i båten og motorlokket har vært åpent siden lørdag, så lurer på om det kan ha tørket seg selv allerede? Da jeg var nede en tur i går og bare tittet var dynamoen helt tørr utvendig, men den kan selvfølgelig kanskje være våt innvendig enda? Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Om den ikke er tørket helt ennå så tørker den fort bare du får start på motoren. Men om du ikke skal ha båten ut på en stund kan det nok være lurt å åpne og tørke ut ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Merlis Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 index: Jeg tenkte å prøve å få ut båten den 24.april dersom jeg ikke skal trekke om putene, da vil den legges ut lørdag 8.mai. Så båten skal jo snart ut, og jeg tenkte i allefall jeg kunne prøve å starte den opp, eller først ta ut tennpluggene og tørne samt og sjekke om det kommer vann ut fra tennplugghullene. Jeg tror faktisk dynamoen har tørket relativt godt alt da jeg har prøvd å lufte så mye som mulig og motorlokket fremdeles står åpent og presseningen på "lufting" altså med en åpning bak slik at luft kommer inn hele tiden. Så jeg håper jeg har klart å redde den, men om den ryker, så ryker den. Får bare takke meg selv med det da jeg ikke har satt opp presseningen ordentlig slik at det ble hull i den og vannet fra snøen kom rett inn bak i båten. Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Dynamoen er såpass åpen at den har nok tørket nå ja! Starteren er det verre med, har den også vært under vann? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Merlis Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 index: Jeg tror starter og dynamo er i ett på denne motoren? Er ikke 100% sikker, men mener å ha blitt fortalt dette. Jeg fikk snakket meg til å få lagt ut båten 24.april, så da får jeg testet det ordentlig da. Dersom det er ødelagt har jeg jo ikke noe valg, da må jeg bare kjøpe nytt =/ Sjekket litt priser på dette og et dynamo conversion kit til denne motoren kostet 7.900,- Men.. det er min egen feil =( Men det er jo fortsatt håp! Jeg kan jo ha hatt flaks, selvom ikke det har skjedd så mange ganger når det gjelder meg. Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Sats på flaksen! Jeg vilel ha vært mer bekymret for frostskader, i og med at båten har ligget ute uten konservering av kjølesystemet hele den verste vinteren vi har hatt på aldri så lenge. Men har du flaks, så har du flaks... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Det beste er å demontere starter og dynamo og legge delene i ferskvann. Kan putte det i steikeovnen etterpå og tørke det skikkelig Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Det beste er å demontere starter og dynamo og legge delene i ferskvann. Det er jo ferskvann de har ligget i?? Hvorfor utsette de for samme behandling en gang til? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Sånn går det når en ikke leser hele tråden Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.