Jump to content

Evinrude 200 hk, 2000 mod vil periodvis ikke starte.

offpist

Recommended Posts

Jeg har som tittelen sier en Evinrude 200 hk Ficht , 2000 mod som gir meg litt hodebry.

Problemet jeg opplever er at den har blitt håpløs å starte. Starteren går og bensinpumpa starter, men det er ingen gnist på pluggene.

Men så kan jeg være heldig få gnist, og da starter den på flekken. Når motoren først går kan jeg kjøre den så lenge jeg bare vil. Men, stopper jeg motoren og prøver på nytt er det ikke gnist igjen. Alle pluggene er forøvrig byttet og batteriet er fulladet. Ingen feilmeldinger i kontrollpanelet. Helt merkelig.. Har gått over alle plugger med kontaktspray.

Noen som har tips til hvor jeg kan begynne feilsøkingen?

Statoren sitt under svinghjulet så den kan du ikke se uten å ta det av.

Men når jeg sleit med min fikk jeg beskjed om ohme ledningene til cdi boks,noe jeg fant ut ikke var så lett. Må hvertfall ha analogt instrument.

Men jeg ville kanskje sjekket dødmannsknappen først. Den skal slutte eller bryte strømmen til tenningen. Hvis den skal slutte strømmen ved stopp,kan du kople den vekk.

Skal den bryte strømmen ved stopp,kopler du ledningene til dødmannen i sammen.

Veit ikke hvilken type det er på din motor.

Ok, så vidt jeg kan se så har ikke denne stator, men direkte elektronisk tenning. Det er i alle fall ikke noe tradisjonellt fordelerlokk der.

Tror du blander kortene litt :smiley: , motoren din HAR stator (også kjent som ladespole/strømspole +++ ), og ALLE Evinrude motorer over 50hk nyere en 1970 HAR elektronisk tenning ( de slutta med fordeler lokk på slutten av 60 tallet )....

Men over til noe mere matnyttig.... last ned og les igjennom DENNE feilsøkings guiden ( PDF fil ifra Cdielectronics ).

Gå systematisk igjennom guiden, sjansen er stor for at du kan komme til en god konklusjon da :yesnod: .

Begynn ihvertfall ikke med å bytte dyre deler uten mål og mening ( bytt isåfall ALT med en gang )...

Arne Kjetil

Takk for tipset Droll, får feilsøke litt mer i morgen.

Ser batterispenningen faller helt ned på 9,5 volt når starteren går.. det er kanskje litt underdimmensjonert batteri..?

Jeg syns det er god fart på starteren likevel, men det ville i alle fall samsvare med feilsymtomet om at når den først har startet så går den.

Har selv en Ficht, og Vet at denne motoren må ha mye strøm for å starte... Starteren kan godt surre rundt, men så lenge batterispenningen faller under 12 volt (mener jeg det er) kutter datahjernen signalene... dermed ingen gnist :smiley:

Du bør ha et batteri på ca 1000 amp i startkapasitet... Prøv dette først :yesnod:

Har sett litt på nett nå, og det er vel når batterikapasitet er nede i 9,6 - 10 volt at det blir for lite spenning til hjernen.....

Redigert av Scand Formel (see edit history)

Kjøpte Optima batteri i går, ladet over natten, men skuffelsen var stor i dag for den starter fremdeles ikke.

Batteriet holder 11V når starteren går, men fremdeles ingen gnist.

Kan legge til at jeg hadde håpet startern skulle gå raskere, men ingen merkbar forskjell der.

Hvem er flinke med Evinrude i Oslo? Noen her som føler et kall til å ta en jobb?

-Trond

Jeg hadde en 1999 175 hk Johnson Ficht og hadde til tider samme tendensene, men der måtte jeg bare pumpe som fxxx å "blæra" slik at den hadde mer enn nok bensin, da fyret den opp med en gang. Ikke noe problem med stopp/start etterpå.

I ettertid viste det seg at "blæra" var gåen, alt rant rett tilbake i tanken.

Så før du prøver alt annet, er du sikker på at ikke "blæra" er gåen (regner med du har en), slik at all bensinen renner tilbake?

Mulig jeg er helt på jordet her, men det funka hos meg...

LODDA

På tide å oppdatere denne.

Hadde motoren (på båt) hos Oslo Outboard for å finne ut hva som gjør at den periodvis ikke vil starte.

Etter 4,5 timer med feilsøking (4000 kr!) så konkluderte han med at det måtte være hjernen som det var noe galt med... Til tross for at motoren faktisk startet to ganger under feilsøkingen. Hjernen koster 9800 kr ny forøvrig, men har funnet noen firmaer i USA som tar service på slike.

Båten er tilbake på gårdsplassen og stemningen er lav...

Vet ikke hvordan du har tenkt å angripe saken videre...

MEN tok et lite søk på eBay..

Johnson Evinrude Ficht Diagnostic Software Version 1.42b

This program works on all Ficht equipped V4 and V6 outboards model year 2003 and older (1997-2003). 90hp,115hp,150hp,175hp,200hp,225hp

Kanskje en ide hvis du ikke helt stoler på verkstedet sin diagonose...

Eller hva med en brukt ecu ??, blir kostenes litt over 3000.- kr , endel billigere en 9800 MEN dog uten garanti..

Arne Kjetil

Som sagt hadde jeg også en lignende motor, jeg kjøpte den overhalt av en som har spesialisert seg på disse motorene.

Ettersom jeg har forstått, er dette en svakhet med FICHT motorene.

Jeg ville tatt en telefon til vedkommende, mulig det kan spare deg for en del kroner.

Ta kontakt med:

Øystein Tokvam

2850 Lena

901 24 911

61 16 85 82

Redigert av Lodda (see edit history)

Takk tipsene.

Ja, jeg har allerede bestillt den diagnosekabelen, greit å ha til senere uansett.

Tviler egentlig ikke på verkstedets konklusjon, men syns det ble en kostbar diagnose.

Jeg fant også den ECU`n du linket til Droll, men den har feil delenr. 0586446, mens min heter 0586465.

Dette nevnte de også på verkstedet at det finnes to forskjellige ECUèr til den årsmodellen, og jeg må bruke den riktige.

Har funnet et par verksteder i USA som driver overhaling av slike, så har sendt de en e-post med prisoverslag.

Skal slå av en prat med Øystein Tokvam i morgen, skader jo ikke å høre om han har noen tips.

Litt OT, men når jeg kom hjem var jaggu kjølehjørnet mitt hjemme i huset har gått i stykker også! Viser seg at lagrene hadde brent seg i viftemotoren.. Ny er på vei fra England.. Hva skulle man gjort uten eBay? ;)

Du sier du har målt spenningen på batteriet når du starter.

Men du må måle spenningen bak på motoren. For spenningsfallet i kabelen kan du ikke måle før det går strøm igjennom. Grunnen til det er fordi at U(spenningsfall)=I(Strøm gjennom kabelen) x R(motstand i kabelen).

Hvor lang er kablene dine, og hvor tykk er de? Er de skikkelig koblet, og i god stand?

Kan ha utrolig mye å si ved store startstrømmer.

Prøv å mål spenningen på motoren når du starter, så kan det hende at du har rett i at motoren ikke gir gnist pga for lav spenning.

Redigert av MindViruz (see edit history)

Har målt spenningen direkte på starteren når den går og batteri spenningen er god den nå som jeg har optima batteri.

Har også byttet kontakt punktene på batteri siden siden for de var begynt å bli grønne..

Feilbeskrivelsen fra Oslo marineservice er "Får ikke CPS sync, og 0 rpm, Cps OK (2volt ut)".

Motoren har bare gått 306 timer og 42 min så den burde ha noen timer igjen på seg.

Ja, hyggelig kar. Men han hadde ikke noen hete tips, eller deler liggende til den modellen.

Han anbefalte meg å sende ECU`n inn til USA. Får bare håpe det ikke tar for lang tid.

Samtidig har jeg startet en reklamasjonsprosess mot selger (en forhandler på Stryn) men det er en egen sak..

Jeg kjøpte nemlig båten i høst/vinter og har enda ikke hatt båten på vannet siden da så i mine øyne er dette helt klart noe selger burde være med på å dekke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...