Jump to content

Får ikke lys i topplanterna på Scand Baltic


litt peiling

Recommended Posts

Kan noen fortelle med hvordan i all verden få lys i toppen ?

Har lagt 2 nye ledninger fra lanterna og inn. Skal ha egen bryter på dette.

Hvordan koble dette, for at det skal fungere. Prøvde å koble sammen med akterlanterna og sidelanternene, men når disse lyste sloknet topplanterna. Og når de andre lanternene slokk at lyste toppen.

Men vil ha denne på egen bryter. Ta pluss fra hvor, og minus fra hvor? Og hvordan koble dette sammen?

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post

Ikke ny lanterne.

De orginale ledningene, må det være noe rart med. De kortslutter sikringa :sad:

La derfor nye fra lanterna og inn.

Hvorfor kan ikke disse kobles direkte på de andre ? Får da denne virkningen at toppen lyser, men resten er mørkt og motsatt :rolleyes:

Har prøvd å ta + fra pluss skinne og minus fra minus skinne. Hvordan da koble dette på bryter ?

Link to post

Har prøvd snart alt :cryin:

 

Kan det kobles slik ?

 

- til bryter

+ til bryter

+ fra bryter til lanterne

- til lanterna

 

Altså 4 ledninger for å få bryteren til å fungere. ? Bryteren er en carling switch bryter av/på

 

Har koblet + og minus uten bryter, da lyser det. Men må jo ha bryter :yesnod:

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post

Da er det en ting å gjøre, følge ledningene fysisk fra brytern, det går sikkert en fra bryteren til et knutepunkt, og fordeling derfra til landternene. det ikke noen skott-gjenomføringer med stikk kontakter som er gåen da. Vann kan komme inn i ledningene, og eires bort det som er lederen.

Prøv å måle før ledningene går ut av båten, går de ikke i et rør utvendig?

Link to post

Vanlig måte å koble lanternene på en fritidsbåt:

 

lantkobling.jpg

 

Ankerlanternen er Rundtlysende 360 grader og må ikke blandes med topplanternen som lyser i en sektor!

 

I en metallmast er det ikke uvanlig at man jorder hele masten med en kraftig minuskabel for deretter å bruke masten som minus leder til de forskjellige lanterner, lyskastere, og annet.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Du tar den ene ledningen fra lanterna direkte til minus(sikkert en samleskinne). Så tar du en fra pluss-gjennom sikring og inn på bryter, deretter ut av bryter med den andre ledningen til lanterne. Inn og ut er vel de to på bryteren som står over hverandre. De to øverste pinnene på bryteren er vel + og - til lys i bryteren, om jeg husker rett.

Link to post

Koble ting i båt er veldig greit. Du tar + fra et eller annet passende sted, gjennom bryteren (en sikring er kjekt), og den svarte (-) går som jord. Det er vanligvis, som nevnt over her, en egen skinne for minus.

 

Det som man ofte ser er at den er noen rare koblinger og rot med minus og pluss i båter. Det kan også være dårlig kontakt her og der (f.eks Buster er notorisk for at ledningene blir dårlige), derfor gjør et voltmeter jobben enklere..

Link to post

Vet ikke hva du kaller minus på bryter, men den andre fra lanternen skal på bryteren der den tilførte + kommer ut av bryteren igjenn. Bryteren trenger ingen minus. På vanlig av/på Carlingswitch, er vel inn/ut pinner over hverandre(ikke de to øverste ved siden av hverandre). De to øverste ved siden av hverandre mener jeg som sagt er + og - til den røde lysdioden i bryteren hvis du skal ha lys der.

Link to post

Slik står det beskrevet på carling switch bryter.

 

Er det da riktig å ta kabel fra + (med sikring) til nr 2 på bryter. Og kabel fra 3 på bryter til lanterna. Og siste kabel fra lanterna til minus skinna.

 

Carling switch bryter av/på

2: Spenning inn

3: Spenning ut

7: Minus til lysdiode

8: Pluss til lysdiode

Link to post
  • 2 uker senere...

Nå er det flere varianter av Carling brytere. Kanskje du ikke har den som du beskriver koblingen til ovenfor(?). Uansett, det er jo mulig å teste om lanterna funker. Det er to kabler til lanterna. Den ene kobler du til pluss på batteriet eller koblingsskinne, og den andre til minus. Hvis koblingsskinne, sjekk at du har spenning med å bruke et voltmeter mellom skinnene. Får du lys i lanterna er den OK, ellers ikke (evt. at det er brudd i forbindelsen (kablene) underveis. Hvis lys i lanterna, koble så inn bryteren i plusslederen. På denne måten vil du finne hvor feilen ligger.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...