Jump to content

Noen som skal noe spesielt med båten til sommern eller?

Jens Henrik

Recommended Posts

Det blir en ny vri for oss i sommer. Tidligere sommere har vi hatt boka full av avtaler, med venne-båter og hytte-venner. Vi har gått i "konvoi" med venne-båter et par sommere og. Ettter at vi konverterte til seil har dette blitt litt uhensiktsmessig i forhold til nesten alle sider ved båtlivet, untatt det sosiale livet ved brygga, eller i uthavn.

Vi går gjerne saktere, på andre kurser, andre leder enn motorbåt-vennene. Og vi vil gjerne seile lenger pr dag når vi først er i gang/vinden er ok. Så i år skal vi forholde oss mest til vær og vind, og evt avtale noen treffpunkter med venner og bekjente, Om det bliir sørlandskysten, svenskekysten, eller kanskje Danmark.. -det avhenger mest av vær og vind. Sikkert ikke så uvanlig å gjøre det på denne måten, men for oss tror jeg det blir mye bedre.

Med skapet fullt av kart, havnebøker, vhf/sms/wlan regner jeg med at vi klarer å treffe kjente underveis.

Kjenner at forventningene foran båtsesongen er store, men det har de jo alltid vært. Hvis noen har erfaringer med den ene versus den andre måten å "planlegge" på, og hvis det passer inn i tråden, så vil jeg gjerne ha andres erfaringer i forhold til dette.

Vi solgte båten i fjor, og i år klør jeg etter å komme ut på sjøen. Men vi bor rett ved vannet, og fant ut at vi i fjor var mer i strandkanten enn vi var i båten. (Har en del flotte steder innen 15 minutters sykling.) Samt at vi trenger å jobbe oss i bedre form.

Så da har vi valgt å ikke kjøpe ny båt i år, men heller 2 havkajakker (!). Prosjekt nå er å bygge kajakkhenger for sykkelen, slik at vi kan dra med oss kajakkene bak den ene sykkelen - og ungene bak den andre.

Ergo blir det mer en "landjord" sommer i år, der fettet stekes og brennes i takt med trøtakten og padleåra :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

I sommer skal jeg finne meg en rolig og fredlig vik hvor jeg skal legge meg ned, nyte sjølukten, høre sjøen bruse og måkene skvike :sailing:

Økonomien er dårlig, så dette blir veldig aktuellt for meg med tanke på at jeg har en to-takt bensinmotor. Ønsker meg en snekke. 1 liter avgiftsfri diesel i timen :rolleyes:

Magnus - Rammet av 3 fots syken som 10'åring!

Ferieturen i år legges rett over til Danmark, nedover til Zlesvig og Heiligenhafen, opp til Kjøbenhavn og opp langs sveriges fantastiske vestkyst. Et par runder på Hvalerøyene og hjem igjen. Spennende med en skikkelig langtur. Satser på at alt holder. Bank i bordet. :yesnod:

Per Harald :sailing:

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Ferieturen i år legges rett over til Danmark, nedover til Zlesvig og Heiligenhafen, opp til Kjøbenhavn og opp langs sveriges fantastiske vestkyst. Et par runder på Hvalerøyene og hjem igjen. Spennende med en skikkelig langtur. Satser på at alt holder. Bank i bordet. :yesnod:

Per Harald :sailing:

Hørtes deilig ut :smiley:

Skal kanskje til hellas på cruise og kjøre vannscooter i mai.. Haha, blir vel noe annet enn å kjøre båt, men det blir jo gøy det og.. :smiley:

Og midt i sommern skal jeg vel en tur på hytta og kjøre rib'en min, dette har jeg sett fram til hele vintern :nonod:

Har vært på 1 cruise før Italia - Hele hellas, anbefaler sterkt Royal Caribbean Cruiselines! :wink: skal det i år også :)

14 År

Arimar 360 Custom Targa m/ 9,9 (15) hk yamaha v-max jr

- Vest i båt er alltid like kjekt å ha! ;-)

Ferieturen i år legges rett over til Danmark, nedover til Zlesvig og Heiligenhafen, opp til Kjøbenhavn og opp langs sveriges fantastiske vestkyst.

To båtsjeler, samme tanke!

Men motsatt vei. Vi elsker Bohuslenkysten, men kun utenfor stressferietid. Siden vi drar i begynnelsen på juni, må vi benytte oss av fordel av å være tidlig ute, både der, på øyene i Sundet og i København/Dragør.

Tross 25 års erfaring på sommersjøen, har vi ennå ikke vært i Danmark med båt. Det skyldes ikkevaksinert skipshund, men nå har han fått passet i orden og gleder seg til å prøve danske bjeff (huh?)

Det hadde vært hyggelig å møtes når våre ruter vil krysses, kanskje syd av Fyn?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...