rogeren90 Startet 12.April.2010 Link til dette innlegget Startet 12.April.2010 Hallo har ei Viksund 24fots plastsnekke med en yanmar 38hk som marsjer på rett over 6 knop med to blads propell. Men så har jeg lurt på om det hadde vert mulig og skifte til en propel med tre blader for og få litt bedre marsjfart noen som har noe erfaring tips eller råd? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 (redigert) Generelt kan en si at man bruker 2-blads propell til seilbåter, 3-blads propell til deplacementbåter og 3 eller 4-blads propell til halv- og helplanende båter. Er ikke helt sikker på dette, men 2-blads propeller gir høyere toppfart, men mindre akselerasjon, 3 blads propell gir bedre akselerasjon, men mindre toppfart. 3 blader er jo mere motstand en 2 bladers propell Redigert 12.April.2010 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Jeg ville ha byttet til en treblads. Du bør da klare rundt 8 knop med den båten der.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SeaRaymond Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Såvidt jeg har fått for øret har en prøpell dårligere virkningsgrad dess flere blader den har Sitér dette innlegget Link to post
Nightlife Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Flere blader er dog lik bedre stabilitet. Dette er vel ikke så viktig med en saktegående båt. Men to blader skal være raskere enn tre. Du kan jo event. prøve en større .. gir tregere aks men høyere toppfart sånn generelt, så lenge motoren klarer å yte nok omdreininger.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.