Wankel Startet 13.April.2010 Link til dette innlegget Startet 13.April.2010 (redigert) Skal kjøpe en daycruiser på 23-24 fot for max 150 000. God uteplass, helst med U-sofa bakerst er et viktig kriterium, samt en grei kabin for ungene i vind og blæst. Kommer nok mest til å bli brukt som en dagsturbåt, men en skjelden overnatting kan det jo bli. Har etter å ha trålet finn.no mm funnet at Alicraft 740DC og Draco 23SC er de to som passer best til våre behov. Men det kan jo være noen vi har oversett ? Er det noen med erfaringer fra bruk en eller begge disse to båtene som kan komme med noen råd og vink ? Er det noe man bør se nøye etter på disse to ifm et kjøp ? Ble AliCraft 740 overtatt av Nordkapp på et tidspunkt ? Er det oppgraderinger som kom i løpet av produksjonen av disse to som er viktige, og man bør se etter - eller er de stort sett like fra første til siste modell ? Er skog og kjøreegenskaper på disse nokså like, eller er det markante forskjeller ? Redigert 13.April.2010 av Wankel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 (redigert) Vi hadde en Alicraft 740 for noen år siden, og den båten savner jeg. Skulle gjerne beholdt den i tillegg til Nidelven :-) Vi hadde en 3,7L MerCruiser 470 motor med Alpha One drev og powertrim. Motoren oppførte seg eksemplarisk de to årene vi hadde denne. Båten var en kjempeflott solskinnsbåt, med diger uteplass og fin for overnatting for 2 voksne + 1 (kanskje 2) barn. Motorrom er stort og har god plass til evt. mekking, tilgangen er enkel. Båten gikk rolig og fint i plan ned til ca. 17 knop, men komfortabel cruise var 19-20 med helt greit bensinforbruk. Toppfart med denne motoren var ca. 27 knop. Vi kom aldri ut for nevneverdig stor sjø, så egenskapene vet jeg ikke så mye om. Det eneste vi var ute for en gang, var på hjemtur etter offshore race i Oslofjorden, med svært rotete sjø etter mye trafikk. Da hendte det at det var 3 meter ned til bunnen av bølgedalen fra hodet mitt der jeg stod oppreist og kjørte. Holdt ca. 17 knop da. Dette var bare lettere ubehagelig og båten fungerte utmerket så lenge alle holdt seg litt fast ved advarsler :-) Løsningen er veldig grei innvendig, men kjøleboksen i gulvet var utsatt for smuss som gjerne ramlet nedi. Ellers åpen og grei tilkomst til det meste ombord. Toalettet er en løsning under puten innerst i kabin. Vår hadde septik rett ut i fjorden, men brukte den svært sjelden pga. noe kummerlig. Fin løsning i kabin forøvrig. Kjempeherlig badeplattform, med elegant preg. Vi hadde MANGE fine timer der vi satt relativt komfortabelt og koste oss i sola. Dekket foran er kanskje litt lite for å sole seg på, men helt greit med nedfelt luke (om jeg ikke husker feil), så dekket er nesten flush. Det jeg likte absolutt best med båten var stor uteplass og badeplattformen. Vi hadde ikke varme i båten, men tror det er veldig enkelt å finne god plass til en, om du vil. Vi ga ca. 150.000,- for vår i 2004, tror jeg det var. 1986 modell. Båten var visstnok visningsbåt da den var ny. Redigert 13.April.2010 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finna68 Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Hei og tvi tvi med båtkjøp. Har en Alicraft 740 DC i dag. Kjøpt i fjor og brukt masse. Kjempefornøyd. Solid bygget og furnuftig disponering av cockpit og kabin. Bra med stuveplass under dørker og benker på side. Motorrom med enorm plass. Griperekker rund baut. Luken fra kabin er en 40 foter verdig. Er 183 høy og står godt under kalesjen og sitter rett i ryggen på potta og i kabinen forøvrig. Håndterer båten greit inn og av havn uten "matros". Håndterbar opp og ned av henger uten hjelpemann. Vår 2008 mod CMD 150 hk /Alpha one med 4-bladet stålpropell gir toppfart 31 kn (gps) med to voksne, ett barn. helgepakning og halvfullt kjøleskap... Positivt overrasket over at den kan dras ned i ca 14 kn uten å falle ut av plan. Har vært en del på langtur i grov sjø uten at det påvirker ferden nenveverdig. Marsjer fint på 25-28 kn i sjø. 2 voksne og 1 barn sover og lever bra ombord på helgetur. Båten oppleves som trygg og stødig. U-sofa, utvendig pentry og kabin brukbar til annet enn kun stuving og nødovernatting var noe vi søkte etter. Godt fornøyd nå. Ifyllingspute gir ok solseng i le/overnattingsmulighet. Båten er "pakket" med utstyr som ankervinch, 3 batterier, landstrøm, led lanterner, ferskvannstank, bereder, dusj på hekk, el. toalett, septiktank, kjøleskap, gassbluss, gass alarm, tyverialarm og webasto. Rart hvor fort man venner seg til all denne komforten... Badeplattformen er beskrevet i forrige innlegg. Tiltredes. Griperekker på sidene og trinn gir "arbeidsplattform". Originalt har den stige over drev. Vår er byttet og lagt under plattform på siden. Holder på med en del forbedringer nå om dagen. Bygger om førerposisjon (skjæring og omstøp) for å få nedfelt kartbord, kompass, VHF og plass til knær under ratt. Setter på tiltsnekke. Bytter stol til vipp og striper om skrog. Skar ut til større motorromsluke i bakvegg og erstattet med hengslet aluplate. Monterer kryssholdt midskips for spring og enklere fortøyning uten mannskap. Spanderer trolig en fjernkontroll til vinch da det har vært et savn å enkelt kunne trekke båten ut fra land i uthavn når halvplanerene nærmer seg. Har et par ganger savnet trimplan i vind/sidesjø men ikke kritisk behov. Førerposisjon er over kassen med septiktank og gjør at man står "høyt". Fordeler og ulemper med dette. Vurderer neste vinter å flytte om septik for å få "flat dørk". Skal gjøre kost/nytte vurderinger etter sesongen. Mye bedres trolig med "ståstol" og tiltratt. Ser av brosjyre at båten er oppgitt med vekt 1600 kg. Det må være en båt uten utstyr... Antar vår veier +/- 2000 kg med fulle tanker. Naboen har samme båt uten utstyr. ca 1990 mod Mercruiser diesel med Alpha 1. Kjempefornøyd han også. Eneste jeg til nå har oppdaget er litt dårlig finish/støp inne i baugkassa. Skarpe kanter/tråder. Ordnet med nedsliping og maling. Forrige eier forsterket akterspeil og byttet motorromsbjelker ifm motor/drevbytte. Originalmontert bensinmotor. Vel... Den antas å være "oppbrukt" og vel så det. CMD 2,0/150 antas å koste 200k ferdig montert. En 20+ år gammel båt må undersøkes nøye samme hvilket fabrikat du ser på. Skrog, motor, drev, el. anlegg og øvrige installasjoner. Sesongen er kort og ferien er ennå kortere. Mekanikere og delelageransatte har ofte ferie på samme tid som kundene... Sitér dette innlegget Link to post
Wankel Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Takk for meget gode svar fra AliCraft gutta så langt. Noen som vet hvor mange 740 DC som ble laget ? Ligger en til 295 000 på finn nå, men det må vel være i stiveste laget ? Er det ikke noen som har eller har hatt Draco 23 eller 2300 som kunne sagt noe om de ? Sitér dette innlegget Link to post
Wankel Svart 14.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Ingen her som har hatt, eller har Draco 23 - det virker litt rart... Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Hei...har vel hatt alle typene Draco nesten..... Eide en Draco 23 i 86....Masse positivt og fortelle...det eneste var toalettrommet som er for mindre personer....og at VP V6 med 175hk motor var litt i minste laget....den gikk litt tungt og var dertil relativt tørst.... Tror en V8 vil jobbe lettere på økonomifart. Lykke til med valget av båt.... Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
gompie Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 jeg eier en draco 23 87mod, motor er en Volvo Penta aqad41a med vp290dp drev. denne er kjempeflott å kjøre og bruker ikke veldig mye diesel. eneste minuset er lite toalett. men det er absolutt brukbart. ellers så har jeg ingenting å usette på draco, nå er jo jeg draco entusiast så jeg snakker bare varmt om draco, men vil påpeke det du bør se etter. et problem i dracobåter er nok det elektriske anlegget, det bør sjekkes grundig, her finnes det somregel masse ettermonterte ting som er blitt dårlig gjort og ikke fikset opp i igjen etter at ting er fjernet, korrosjon i de forskjellige koblingspunker er ganske normalt, og må utbedres. ellers så er skjelden skroget noe problem så lenge det ser greit ut. et stort problem er også ofte motoren hvis det er bensinmotor som er aktuelt, her der det ofte mye kluss som i alle andre båter, dvs, dette begynner å bli gammelt og ting bærer preg av tidens tann. aksosmanifoiler og raisere må nok byttes i veldig mange tilfeller. ellers så er det vel egentlig bare å se over å prøve båten for å avdekke andre feil og mangler. Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.