Jump to content

Ny båt: Viksund 777 SilverCraft

Lodda

Recommended Posts

På boksen sto det minimum 5 grader. Det hva 5.4 den dagen og sikkert bare 3 om natta.

Neste dag hva det 7 grader og ikke mere enn 3-4 om natta. Det tørka i alle fall.

No skal det vist bli varmere den neste uka. Ikke så varmt, men skal ligge på 6-7 grader på dagen

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Båten hva som en drøm. Blikk stille fjord.

Den ligger i blåse. Eg bruker ATV - henger også gummibåten med 6 hk Suzuki oppi.

Skal ha gummibåten på landtau etterhvert. Vel,egentlig skal den jo ligge på plassen sin på Nesna etterhvert. Skal skifte tak på hytta i sommer også båttur om kveldan eller litt lengre om fint vær og helger.

Tror det er meninga vi flytter den til Nesna på Torsdag.

I morra er det på båtmesse.

Uttern C 56, mercury 50.

Vi drar i morgen. Med bil desverre. Er vel litt redd det kan være lite plasser på gjestehavna.

Vi bruker ca 1 time fra Mo i Rana til Nesna på ca 20-23 knop. Ranfjorden er lang, men eg e no spent på forbruket på båten. Det sies fra gamle eier at forbruket er 12-14 liter pr. time på masjfart

140 liters tank burde forflytte båten et stykke.

På min uttern c 56 hva det 24 liter pr. time. Ikke helt på masjfart, det gikk ikke fort. 24-25 på maksfart

Skulle hatt litt større motor etterhvert. Snakket med et lokalt firma her som "trimmer" båtmotorer. 115 kan bli 135. Koster 5990,-

Får se etterhvert.

Dette er foresten min første Suzuki. Du verden eg e overrasket over støyen. Vel ikke akkurat støy i forhold til mine Mercury,135 og 50 hk. De motorene støyet mye.

Når Suzukien står på tomgang, må eg nesten se på kontrollstrålen om den går. :smiley:

Uttern C 56, mercury 50.

Hehe, ja... blir nok fullt i havnene i Sandnessjøen i helga. Foreldrene mine er allerede på vei fra Sleneset.

Er nok ikke dumt å bruke bilen, hehe. Tror det blir en del visningsbåter ettersom jeg har forstått.

Er usikker på forbruket på vår båt, men antar en grei marsjfart på 28-30 knop.

Uff, den Ranfjorden er forferdelig lang så jeg håper vi ikke blir å ha båten der inne for lenge...

Vet ikke helt om jeg ville ha trimmet motoren, da skulle jeg i såfall hatt mye informasjon om hva som gjøres, konsekvenser og tilbakemeldinger fra folk som alt har gjort dette. Mulig dobbeltmoral, men på biler er det OK ;-)

Lydbildet på disse båtene er helt hinsides i forhold til de 2t motorene jeg har hatt tidligere (selv om det har vært god lyd i v4'eren og v6'eren). Om du ser på det ene videoklippet øverst i denne tråden er det en snutt av oppstarten på vår motor. Brummer i starten så blir det stille, hehe. På oversiktsvideoen er motoren i gang under hele filmingen... overhodet ikke sjenerende.

Onkelen min har en Suzuki 70 hk. Den trodde jeg ikke var i gang før jeg så og hørte strålen...

Så blir morsomt å ta dette i bruk!

Kjenner du til noen på Hemnes som driver med plastarbeid på si? Vurerer å hive på en baugpropell, tror det kan være kjekt å ha... en vindfull dag.

God tur til messa!

Heisann. Der hva messa unnagjort.

Det blei kaffetrakter og vannkoker samt vin/conjak glass i plast til båten og en ekstra flytevest.

Men du verden, ikke mange inntresange båter. Det hva ikke ei stor messe. Eneste hva at en møtte kjentfolk. hehe

No har eg brukt båten ca 4 timer. Og det bare for å bli kjent med den. Anngående fart tor eg vi godkjenner den. Skulle vært litt større motor, men tenker littt på forbruket også. Og det er jo en del jobb bytte den også.

Når kommer viksunden på havet da?

Uttern C 56, mercury 50.

Kjekt med noen nye ting til båten når man først er på messer, blir fort sånn, hehe.

Det morsomst er egentlig å treffe kjentfolkl, synes jeg...

Ang. båten din og motoren, fikk du mye fart?

Jeg er av den oppfatning at det er bedre med litt stor motor som jobber lettere i marsjfart (med litt last) enn en motor som er akkurat og sliter på marsjfart når den får litt last.

Har undersøkt ang. motorbytte til vår båt. opptil 250/275 kan jeg bare hekte av motoren og sette på en ny. Alt av kontrollhendler og instrumenter kan gjenbrukes. 300 går ikke da de har elektroniske hendler og instrumenter (ingen kabling).

Vil anta at dette også er tilfelle på din båt/motor.

Ang. Viksunden så har jeg ikke fått noen status enda, men han har vært å kjøpt bunnsmøring, men de hadde litt lite av den grå Nonstopen. Brukte du mange bokser på din? Han sa selgeren mente han trengte 7 bokser!! Kan ikke forstå det helt, da hver boks skal dekke 10m2.

Jeg og familien kommer opp på onsdag, så man må vel klare å få den ut til helgen!!

Båten min gjør 34 knop. Men ser ut som masjer på 25 knop, har da 4200 omdr.

Er nokk sikkert bare bytte om en skal ha samme motor.

Jeg grunnet med pensel først strøket. Min båt er 21 fot.

Så brukte jeg rull på andre strøket...det gikk med 1 boks på første strøket og 1 boks på andre. og det er 0,7 liter. Kunne vel sikkert begynt på boks 3, men lot det være. Det skal jo ikke være alfor tykt heller?

Mulig vi flytter båten til Nesna på torsdagen, ikke helt bestemt oss enda. Har en lysbryter samt noe pantry som skal inn enda.

Hvor mange timer har din motor? Lett å få solgt? Og hva tenkte du ha for den?

Vår passerte 61 timer.

Men ser det ligger mange på finn som ikke blir solgt. Vår båt er godkjent for 150 hk, vet ikke om vi kan ha 175 hk..

Uttern C 56, mercury 50.

Er jo grei fart det der. Men alltid kjekt med litt til ;-)

Synes det er mekelig at de mente vi måtte ha 7 bokser!! Men vi får bruke det vi bruker for så å levere inn det som blir ubrukt.

Vår motor har ca. 80 timer, pris er vanskelig å estimere... må nesten se hva tilsvarende motorer ligger uten til.

150 og 175 er så godt som samme motoren, se på hjemmeisiden deres. Så tror ikke det skal være noe problem med de 25 ekstra hestene. Skal se om jeg finner tilbake til en fin oversikt som jeg fant en gang,

Heisann.

Uvant dette med nye sider her inne.

Kan ikke du notere mitt nummer og gi meg et hint når du skal ut på havet med båten....teste. ?

Jeg har 41247369

Et strålende vær i dag. Vi venter med å flytte båten til Nesna.

Uttern C 56, mercury 50.

Da var jeg oppe på Mo, omsider. Kom i går kveld etter en overraskende fint tur i bil med samboer og en 3 åring.

Har vært nede å bunnsmurt båten i dag, fargen ble Jotuns GRÅ. Fargen var veldig lik det som var grått oppi båten. Merkelig å se båten selv egentlig, hehe.

Ska gjøre alt ferdig i morgen og få heisløft fredags morgen, om været er bra.

• 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...