Jump to content

Ny båt: Viksund 777 SilverCraft

Lodda

Recommended Posts

Kjører til jobben klokka 07.30 tenker jeg.

Skal ta bilder . Været blei jo kjempefint her nord.

I dag har eg bunnsmurt båten. 2 strøket i morgen. Velger en lys farge. Grå. Har byttet kran i vasken også + dusj og tettet en skroggjennomføring.

Så eg håpte litt på sjøsetting til helga. Lyst dra til Sandnessjøen på utstillinga.

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

NICE... tar gjerne mot bilder ;-))

Må si du har hatt en produktiv dag, godt jobba :flag:

Båtmesser er jo ikke å forakte, men føler jeg har fått med meg det meste etter en dag på Lillestrøm. Har vært innom der alle år siden de flyttet ut dit, samt ett par ganger på Sjølyst mens det fortsatt var i drift.

Har hørt rykter om at Polarcirkel kommer med en 660 Sport med VP D3, den skal vist gå bra, hehe!

En strålende dag...sola skinner og nesten blikk stille...kaffen på koking..men sukk. 2,1 grader. Jaja, blir vel nå 5-6 i løpet av dagen.hehe

Skal snart hive meg på ATV'en og fyke ned til toraneskaia. Ikke glemme kamera.

Uttern C 56, mercury 50.

Eg har sett han..hehe

pict0655.jpg

pict0649.jpg

Den sto inne på ett avsperra område, så eg kom ikke lengre enn 100 meter unna. Derfor litt uklare bilder.

Den e no litt stilig da. stor båt i alle fall. Grattis så langt.

Eg ha no holdt på med den bunnsmøringa heile dagen. Blei flott vær, så eg tok likegodt gummibåten en tur. Suzuki 6 hk..hehe

Når skal du oppover da?

Uttern C 56, mercury 50.

Jøss, utrolig snilt gjort å stikke nedom å ta bilder av den!

Takker så mye!!

Den så relativt stor ut der den står på kaia, hehe... men uff så skitten. Svigerbror skulle vaske og evt. polere båten i morgen. Skal også hive på et par strøk med bunnsmøring når den først står på land.

Den røde stripen blir nok grå til neste år, samme farge som oppi båten.

Når du bunnsmurte i dag, tok det lang tid før det tørket og var klart for nytt strøk?

Åhh... som jeg gleder meg til å kjøre.

Slik det ser ut nå kommer vi nok opp en tur om en ukes tid.

12 timer før den kunne males over igjen. Og 12 timer til sjøsetting om 2 strøk. Dette ved minimum 5 grader selcius.

Tørka nesten raskere enn jeg smurte :-)

Uttern C 56, mercury 50.

Eg brukte International 245,- for 0.7 liter.

Brukte tid på fargevalg. Ville ikke ha noe veldig markant. Det blei Grått.... brukte to strøk. lysegrønt uder fra før.

Nesten som sølvgrått som du har i båten.

kan ta bilde av det i morgen tidlig om du vil se resultat. Eg synes d blei tøft...kona også.

Uttern C 56, mercury 50.

pict0656.jpg

pict0657.jpg

Slik blei det.

I dag skal eg hente kalæsje. Skomakeren hva litt treg, mye å gjøre for tiden. Derfor har båten stått under pressening i 1 uke.

Skal no nedom å se om svigerbroren din gjør jobben godt..hehe

Uttern C 56, mercury 50.

Den gråfargen der så meget bra ut, lurer på om Jotun har noe i samme sjanger (er brukt Jotun fra før). Tanken min var å finne en farge som var tilnærmet den som er oppi båten. Og evt. male/lakke den røde stripen i samme farge til neste år.

Hehe, ja sjekk opp om han gjør jobben... morro at jeg nesten vet mer om hva som skjer der nede enn han gjør selv.

Er båten din registrrt noen steder? Noen plasser å anbefale... vurderer småbåtreg. til RSS, men er usikker. Securmark er jeg usikker på prisen av.

Har den til registrering i småbåtreg. Men de krevde masse papirer og salgkontrakter helt fra båten hva ny.

Siste papirene kommer ikke fra forhandler før fredagen. Koster ikke mange hundrelapper.

Securmark koster vist noen tusen. Tror det gjør samme nytten, selv om securmark har slike STOPP merker... :-)

Her i nord tror eg tyveri skjer skjelden....1 gang eg hørte ein båt forsvant på Nesna.

Uttern C 56, mercury 50.

Tror vi også går for småbåtregistret. Koster ikke allverden og den er i allefall registrert et sted.

Alle papirene har vi fått med, selger var eneste eier etter forhandleren. Så skulle tro dokumentasjonen var i orden.

Kan jo evt. legge i en Tracker etterhvert.

Vurderer faktisk også et slikt kamera som det har vært henvist til i andre tråder her på baatplassen. Det hadde vært utrolig kjekt å montert helt oppi targabøylen når man ikke er tilstede. Så kan man jo følge med litt når man vil, sjekke været osv...

Man sender bare en SMS-kode til kameraet (må ha SIM-kort. feks. et kontant sådan) så tar den noen kjappe bilder og sender til deg på MMS eller til e-post.

Redigert av Lodda (see edit history)

I kveld blir det sjøsetting. Ferdig med alt som skal gjøres.

Setter den ut på Hauknes marina. Skulle egentlig følge ditt eksempel med kran fra kaia, men 800 + moms hva litt drøyt.

Skal bare sette på noen lys til gulvet. Altså dørklys eller ke det heit. Blått på gulvet og hvitt i barskap. :-)

Uttern C 56, mercury 50.

"ferdig med alt som skal gjøres" - skulle ønske det var min setning, hehe.

Hadde vi hatt båten på henger ville jeg nok foretrukket å sjøsette fra den, fremfor kran. Fint å ikke være avhengig av andre og ha noe å oppbevare båten på. Vi må nok vurdere å investere i henger selv om det er en formidabel utgift til denne båten (ca. 50 000,-).

Lys i gulv blir bra, så meget bra ut på noen av bildene du la inn i tråden tidligere.

I vår båt er det masse lys både her og der orginalt. Kan jo nevne bauglys, flere punkter oppi båten og i targabøylen, samt noen morsomme lys som lyser akterover... nesten som baklys på bilene. Blir morsomt å se hvordan dette ser ut på en litt mørk kveld.

Som du ser står båten fortsatt på kaia, ble gjort et forsøk på vasking i går uten noen enorm suksess. Dette veistøvet sitter over alt, så her må man nok gå litt hardere tilverks. Blir vel en kjapp runde med kraftvask før vask/rubbing/polering med Seajets alt i ett produkt. Brukte dette på Ibizaen, funket meget fint. Du vasker, rubber lett og polerer i samme operasjon. Påfør midlet med en medium svamp, la det tørke og tørk av med en håndduk, blankt og fint resultat ;-)

Ang. bunnsmøringen trengs nok noen ekstra varmegrader, mulig vi tar den biten når jeg kommer opp i neste uke!

I mellomtiden får du kose deg med båten og lykke til med sjøsettingen!!

Han steike det hva gøy..i båt---hehe

Så båten og ein kar som knukka og gnei. Pussa propellen og der bake. Vi stod no berre å så fra havet. Fin fin båt.

Vel no e han ankra opp utafor huset mitt på alterneset. Og et nydelig vær.....gleeer meg til i morra.

Uttern C 56, mercury 50.

Se her ja... noen har fått det på stell!!

GRATTIS!

Misunner deg grådig nå, men tror nok vi skal få båten ut å herje litt i neste uke når jeg kommer oppover noen dager.

Fikk bekreftet båtplass i Konsvik nå i ettermiddag, skulle visst få en plass ved en 8 meters uteligger. Passer fint!

Hehe, snakket med svigerbror i dag, var nok han du så som pussa og gnei. Båten skal visst nok ha blitt bedre, men ikke optimal. Må vel til med sterkere saker og en god runde med polering, antar jeg.

Ang. bunnsmøring, hvor mange grader var det egentlig når du bunnsmurte og når smurte du over?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...