sofa Startet 13.April.2010 Del på Facebook Startet 13.April.2010 Hei hva er forskjellen på epoksy og polyester . Er det forskjellige bruksområder? Hva bruker mann for å få støpen til å slippe i formen ? Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Epoxy er dyrere og herder senere, hudeksponering kan føre til kontaktallergi for plast, bruk hansker. Positive sider: sterkere, avgir ikke gass under herding, ofte gjennomsiktig, hefter godt på polyester, egner seg godt til reparasjoner. Polyester; gasser mye under herding, avgir endel varme under herdig. Fester dårligere enn epoxy på polyester, fester dårlig på epoxy. Positive sider: billig, herder raskt Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Herdetiden er vel lik, eller så styrer du det med mengden herder. Begge resinene avgir varme under herding. Man må bare være nøye med blandingsforholdet. Eg har alltid sagt (og er fremdeles ganske alene om det ) At man bruker Polyester når man produserer, og Epoxy når man reparerer båt. Hvis man skal ha enfin finish på ett produkt som støpes i form så bruker man formvoks, hvis man ikke har store krav til overflaten kan en bruke slippmidler av latex e.l som smøres i formen og danner en fin hinne. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
OT-flyktning Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Epoxy har sin særlige styrke for liming av tre, hvor polyester er dårlig. (Selv om noen treskjøyteelskere stadig prøver ) Epoxy er svært vanntett sammenlignet med polyester. Skal du bruke epoxy på glassfiber så må du bruker en spesiell type. Med epoxy kan du også lime ulike skumsorter som løses opp av polyesteren. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Epoxy krymper praktisk talt ikke under herding. Polyester krymper. Dette er viktig å tenke på ved feks sparkling. Ellers, epoxy på polyester går bra. Polyester på epoxy går skjelden bra. Epoxy har dårlige UV egenskaper, derfor benytt epoxy under vannlinjen og polyester over. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sofa Svart 13.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2010 hei Takker for svar. Kan mann bruke smeltet stearin som slippmiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Kan man bruke epoxy på treverk? Da tenker jeg på f.eks om man har en pentry i tre som man ønsker en glatt pianofinish på? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
tomcat Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Yepp, det er bare viktig å få ut alle luftboblene i epoxyen før du smører på. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Ja, i prinsippet. Men husk at epoxy ødelegges etterhvert av UV-lys Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Men det er kanskje vanskelig å få tak i samme farge som båten? Eller må det lakkeres etter man har lagt på epoxy? Kjenner ikke epoxy så godt. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Camor Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Epoksy må beskyttes mot UV-stråling. Epifanes og Quick-lakk er gode lakker som kan brukes, med eller uten farge. Hvis du bruker en tynn duk så vil denne ikke synes og du vil ha noe som ser ut som det er lakkert men mye mer varig samtidig er det nesten vedlikeholdsfritt. Epoksy penetrerer på en helt annen måte enn polyester. Reparerer du en skade på en plastbåt vil den derfor hefte mye bedre enn polyester. Blander du inn microfiber lager du din egen sparkelmasse i den konsistensen du trenger. Trenger du den mer tyntflytende kan den varmes eller tynnes med tynner. Har du en trebåt med en råteflekk kan du bare helle på tynnet epoksy og den vil trekke inn og forseglet råten. Du får kjøpt en del andre tilsetningsstoffer også utfra hvilke egenskaper du trenger. Herdetiden er lik som polyester. Bland små mendger om gangen. Er det varmt så setter den seg fort. Polyester har 2 % herder. Epoksy bruker 2:1 forhold som er lettere å måle opp. Bakdeler ? Vær forsiktig med å få den på huden. Bruk hansker !! Utvikler du først epoksy-allergi er det nok å komme inn i et rommet etter at det er støpt der og allergien slår ut for fullt. Anbefaler alle å bruke epoksy bare bruk egnet verneutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Man bruker altså glassfiber i tillegg til eposy, eller er dette noe som kan smøres direkte på treverk med herder i? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Xtian Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Herdetiden er vel lik, eller så styrer du det med mengden herder. For polyester kan du styre herdetiden med herder (her er herderen en katalysator som setter igang reaksjonen). Epoxien er tokomponent, hvor begge komponentene reagerer med hverandre, og skal ha et bestemt blandingsforhold. Skal du ha annen herdetid må du bruke en annen epoxy. Man bruker altså glassfiber i tillegg til eposy, eller er dette noe som kan smøres direkte på treverk med herder i? Man kan bruke glassfiber på overflaten for ekstra styrke og slagfasthet, men man må ikke. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Polarn Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Sånn som biltemas Epoxy filler, er dette noe man kan bruke? http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polye...y/Epoxi-filler/ Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
sodne Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Nå vett eg at eg går utenfor trådstarters mening , men må kommentere dette For polyester kan du styre herdetiden med herder (her er herderen en katalysator som setter igang reaksjonen). En katalysator er en bestanddel som øker reaksjonshastigheten uten å forbruke seg selv. Hvis alle båter på fjorden inneholdt 1-2 % peroksid så ville mye av livet i sjøen dødd ut etter hvert som dette kom ut av laminatet. Epoxien er tokomponent, hvor begge komponentene reagerer med hverandre, og skal ha et bestemt blandingsforhold. Skal du ha annen herdetid må du bruke en annen epoxy. Alle resiner som består av en base og en herder kalles tokomonent, polyester og. Som for epoxy er det utviklet mange varianter av herder til polyester disse gir ulike utslag i herdeforløpet. når du har valgt en type herder kan herdeprossessen reguleres, innenfor en hvis grense, med dosering av herder. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
sofa Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Hei En liten oppsumering: Epoksy er meget god til å lime treverk.e.t.c. den er ikke uv bestandig, Betyr det at den vil smuldre sund eller vil den bare bli misfarget? Vis jeg lager meg en dørk av et trematriale som i utgangspunktet ikke er å anbefale i et maritimt miljø, kan jeg da forsegle med blank epoksy og så lakke med en blank uv bestandig lakk.?? PS. Takker for gode svar Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Hei! Den vil ikke smuldre, men gulne sterkt. Og svaret på det andre er ja! Det er en ypperlig forsegling, bare pass på at det er helt tørt før bruk. Ellers forsegler det fukt inni materialet Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
sofa Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Hei Jeg ser at vest system leverer en mengde fyllstoffer, har lest litt om dette og jeg forsto det slik at man måtte prime med epoksy uten fyllstoff før man limte, stemmer det ? Er det noen annen levrandør som er billigere en vest system? Jeg skal øve meg med liming av skipsgulv på en forskalingsplate ( det blir nytt bord i båten ) Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Mulig epoxy sitter bedre enn polyester på gammel(herdet) polyester, men min erfaring er at polyester sitter meget godt på gammel polyester. For 10 år siden var toftefestene på en gammel plast-jolle som min far kjøpte tidlig på -60tallet blitt så dårlig at jeg måtte lage nye. Jeg gjorde da som jeg alltid gjør når jeg reparerer og støper nytt på gammel plast, jeg brukte polyester. Støpte fast klosser for å feste toftene i. Disse er under stor belastning og sitter ennå som "støpt". Jeg skiftet innerdørk i en 17-fots båt for noen år siden og brukte polyester da også. Senest nå i vår da jeg måtte lage en taukasse foran i baugen brukte jeg polyester. Jeg har ALDRI opplevd at det har sluppet taket.. Sitér dette innlegget Link to post
maya beach Svart 13.Juli.2012 Del på Facebook Svart 13.Juli.2012 Fordelen av Epoksyharpiks fremfor Polyester i Marin Strukturkompositt I enhver høyteknologisk strukturell anvendelse, hvor det kreves styrke, stivhet, holdbarhet og lett vekt, er epoksyharpiks sett på som det beste bindematerialet. Dette er grunnen til at epoksy har vært anvendt i luftfartøy og romfartøy, så vel som i offshore racingbåter og Formel 1 biler gjennom flere år. Likevel er i dag 95% av alle fritidsbåter under 60 fot bygget med polyesterharpiks. Valget av materialer for de fleste komposittbyggere, styres først og fremst av kostnad, med ytelse og valuta for pengene som den nest viktigste faktoren. Generelt sett er epoksyharpiks omtrent dobbelt så dyrt som vinylesterharpiks, og vinylesterharpiks er igjen dobbelt så dyrt som polyester. Siden harpiksen kan utgjøre 40-50% av vekten til komposittmaterialet, har denne prisforskjellen en stor innvirkning på kostnaden av laminatet. Sammenlignet med hele strukturens (båten) kostnad, er denne utgiften likevel nokså lav. Og verdien av høyere kvalitet og langsiktig fortjeneste for bedre holdbarhet og bedre gjensalgsverdi kan være betydelig. Hva medvirker til denne økte verdien...? Epoksy harpiks har en ytelsesfordel overfor polyester og vinylestere i fem hovedområder: • Bedre adhesive egenskaper (evnen til å binde seg til armeringsstoff eller kjerne) • Overlegne mekaniske egenskaper (spesielt styrke og stivhet) • Forbedret motstand mot materialtretthet og revndannelse • Redusert nedbrytning som følge av vanninntrengning • Økt motstand mot osmose (nedbrytning av overflate som følger av vanngjennomtrengning) Adhesive Egenskaper Epoksy har uten tvil bedre klebe-egenskaper enn polyester og vinylesterharpiks. Det er to faktorer som gjør at klebeevnen til epoksy er overlegen. Den første grunnen finner man på molekylnivå, hvor tilstedeværelsen av polar hydroksyl og grupper med eter forbedrer adhesjonen. Den andre grunnen er på makronivå; ettersom epoksy herder med lav krymping, blir ikke overflateforbindelsene mellom flytende harpiks og forsterkningen forstyrret under herdingen. Resultatet er en mer homogen forbindelse mellom fibre og harpiks, og en bedre belastningsoverføring mellom de ulike komponentene i matriksen. Høy adhesjon er spesielt viktig for å motvirke mikro-revndannelse (se senere), og ved bruk av såkalte ”sandwich-konstruksjoner”. Forbindelsen mellom kjernen og laminatet er vanligvis det svakeste punktet, og den overlegne klebe-evnen til epoksyharpiks gir en stor økning til maksstyrken som kan virke mellom kledning og kjerne. Mekaniske Egenskaper To viktige mekaniske egenskaper for ethvert harpikssystem, er dets bruddstyrke og stivhet. Figuren under viser resultater av utførte tester på polyester, vinylester og epoksy harpikssystemer, enten herdet i romtemperatur, eller etterherdet ved 80°C. Etter en herdingsperiode på syv dager, er bruddstyrken til epoksyharpiksen 20-30% høyere enn hos polyester og vinylester. Destod viktigere er det at forskjellen er enda større etter etterherding. Det er verdt å notere seg at båter bygget med polyesterharpiks sjelden blir etterherdet i verkstedet, mens båter bygget med epoksy som oftest blir det. Imidlertidig kan man i praksis se alle båttyper bli ”naturlig” etterherdet – spesielt i form av mørkflekkede overflater under en karibisk sol! Det er to følger av dette: Strukturelt Et etterherdet epoksylaminat vil ha en bruddstyrke og stivhet som er nærmest det dobbelte av ikke-etterherdet polyester eller vinylesterlaminat. Kosmetisk Polyester og vinylesterharpiks krymper opp til 7% i volum, men siden harpiksen fortsetter å krympe over en lang periode, vil ikke denne effekten alltid være like tydelig. Denne herdingen er årsak til gjennomslagseffekten, hvor det oppstår bobler eller furer i laminatet på eldre polyesterbåter. Til sammenlikning krymper epoksy mindre enn 2%, og et epoksylaminat vil være mye fastere og ha bedre kosmetikk enn et polyesterlaminat over tid. Motstand mot materialtretthet og revndannelse I de fleste tilfeller vil et godt designet laminat aldri bli utsatt for en kraft som tester dets utlimate styrke. Selv om fysiske egenskaper er viktige, er det ikke det eneste kriteriet som blir avgjørende faktor. Lenge før maksimal belastning er nådd, og svikt oppstår vil laminatet nå et kritisk punkt, hvor harpiksen begynner å revne vekk fra fiberforsterkningene. Dette er kjent som ”tverrgående revndannelse”, og selv om laminatet ikke har sviktet helt ved dette trinnet, så er sammenbruddsprosessen påbegynt. Tøyningen et laminat kan utsettes for før initiell revndannelse oppstår, avhenger av seighet og adhesive egenskaper i harpikssystemet. For relativt skjøre harpikssystemer som polyestere, vil dette kritiske punktet inntreffe lenge før laminatet svikter. Tøyningen et slikt laminat tåler vil derfor bli sterkt begrenset. I et marint miljø, vil laminat med revndannelser absorbere betydelig større mengder vann enn et laminat uten initielle revndannelser. Dette vil igjen føre til en økning i vekt, fuktangrep på harpiksen og fibreringsstoff, tap av stivhet, og en forringning av maksimalegenskaper. Den overlegne evnen til å motstå periodisk belastning er en essensiell fordel som epoksy har ovenfor ployesterharpiks. Dette er en av hovedgrunnene til at epoksy nærmest utelukkende blir valgt i luftfartøysindustrien. Nedbryting grunnet vanninntrengning En viktig egenskap for enhver harpiks, spesielt i marint miljø, er dets evne til å motstå nedbryting som følger av vanngjennomtrengning. Alle harpikser vil absorbere noe fuktighet, slik at vekten til laminatet øker. Det mest betydningsfulle er hvordan det absorberte vannet virker inn på bindingen mellom harpiks og fiber i laminatet, og hvordan dette fører til et gradvis og langsiktig tap av mekaniske egenskaper. Både polyester og vinylesterharpikser er tilbøyelige for vannnedbryting, grunnet hydrolysbare estergrupper i deres molekylærstruktur. Som et resultat av dette, er den forventede skjærfastheten i et tynt polyesterlaminat redusert til 65% etter ett års immersjon, mens det samme tallet for epoksylaminat er på rundt 90%. Osmose Laminater i et marint miljø vil tillate svært små mengder med vannmolekyler passere gjennom dem i dampform. Ettersom dette vannet passerer, reagerer det med enhver hydrolyserbar komponent i laminatet, og danner små celler med konsentrert løsning. Osmotisk trykk utvikles, og mer vann blir trukket gjennom den delvis gjennomtrengelige gelcoatmembranen for å fortynne løsningen. Vannet øker det intracellulære væsketrykket, og omsider vil trykket forvrenge eller sprenge gelcoaten, og føre til den karakteristiske ”chickenpox” overflaten. For å utsette osmosen, er det nødvendig å benytte en harpiks som har en lav vannutvekskling (permeabilitet), og en høy motstand mot vannangrep. En polymerkjede som inneholder epoksyforbindelser som ryggrad, er betraktelig bedre til å motstå effektene av vann, enn polyester og vinylestersystemer. Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 14.Juli.2012 Del på Facebook Svart 14.Juli.2012 Veldig informativ tråd Har en liten skade i baug på min båt, hadde tenkt å bruke polyester, men kommer nå til å bruke epoksy. Er det mulig å blande inn farge i epooxy sparkelen, eller må jeg få tak i topcoat til å legge utenpå? Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 14.Juli.2012 Del på Facebook Svart 14.Juli.2012 Topcoat er å anbefale. Ville ikke ha blandet farge inn sammen med resin og herder. West Systems (epoxy produsent/forhandler) har meg bekjent ikke noe fargekart tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 14.Juli.2012 Del på Facebook Svart 14.Juli.2012 Tror maritim selger hvit og blå til å blande inn! Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Jeg har prøvd å blande inn farge med dårlig resultat. Endte opp med å la det herde skikkelig og påføre topcoat i riktig farge, ble bra det Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Fordelen av Epoksyharpiks fremfor Polyester i Marin Strukturkompositt..... Bra skrevet! Om du hadde lagt ved en link, så kunne vi sett figurene også: http://www.westmar.no/ProdFiles/0.159647001174994051_Fordelen-av-Epoksy-Harpiks-versus-Polyester-i-Marin-Strukturkompositt1.doc Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.