tuffff Startet 13.April.2010 Link til dette innlegget Startet 13.April.2010 Jeg er i ferd med å montere en autopilot med elektrisk liniær drivenhet. Jeg er rimelig sikker på at jeg har fått geometrien til å stemme, men når jeg ratter "mot" drivenheten så låser den seg/hakker som om den skulle være litt i spenn. Det virker også som den faktisk er - eller blir det når jeg ratter "imot", selv om den kan bevege seg fritt i to plan. Selve sylinderen - altså utvendig er helt tørr. Skal det være litt olje/fett på denne? Den er selvfølgelig strømløs/fri clutch når jeg ratter. Noen som har peiling på slike ting? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Om du beveger roret når klutchen er utkoplet, går roret lett eller er det motstand? Det skal ikke være motstand da. Har du nok spenning til drivenheten? Mål spenningen når den arbeider. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
tuffff Svart 14.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Noe motstand er det jo selv om clutchen er utkoblet. Jeg drar jo med meg spindelen og antagelig snekka inne i drivenheten. Men når jeg kommer til et visst punkt på innskyv - et par cm fra den bunner helt - så låser stempelet seg eller hakker litt innover. Dersom jeg gir sylinderen et ørlite sideveis press, så glir den inn uten hakking (det er ikke mer enn at et par runder med strikk for å lage dette presset, løser problemet.) Akkurat som om stempelet/spindelen setter seg litt i beknip ved inngangen i sylinderen. Jeg oljet litt opp i dag og dette hjalp en god del, men fremdeles er det enkelte ganger den setter seg litt. Jeg har egentlig ikke lyst til å sette min lit til et strykk for sikker styring. Når jeg kjører drivenheten elektrisk så er det ikke noe problemer. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Jeg har drivenheten på rattet - altså ikke en lineær under dekk som deg - men da jeg fikk denne 'hakkingen' når piloten var utkoblet, så hjalp det enormt med en dæsj silikonspray på tannhjul og tannkrans. Faktisk flere år siden jeg smurte den opp med silikon, og problemet kom aldri tilbake. Tannhjul og tannkrans er laget i nylon e.l. på min, hvis det er det samme på din så kunne det jo hjelpe? Billig og enkelt å prøve ihvertfall. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
tuffff Svart 15.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Problemet løste seg - nesten av seg selv. Dvs jeg har to festelabber som aktuatoren sitter festet i. Hver labb har to festehull, og jeg hadde bare festet med tre bolter, fordi den siste omtrent var umulig å komme til. I dag boret jeg fra baksiden (og traff nesten hullet i labben) og satte inn et 6 mm syrefast gjengejern med mutter i hver ende og dro til. Der gikk spindelen glatt ut og inn hver gang. Det som åpenbart har skjedd er at den labben som bare var festet med en bolt har fått vridd seg ørlite grann ved innskyv, slik at jeg har fått et lite bend i inngangen i sylinderen. Et problem mindre ombord. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.