Junke Startet 14.April.2010 Del på Facebook Startet 14.April.2010 Jeg er i utgangspunktet skeptisk til alle mulige lurium greier på flasker som fåes kjøpt til blod pris, når det gjelder båtprodukter. Med noen unntak Her om dagen rasket jeg med meg en fenderrens fra Maritim (deres eget produkt), uten å ha for store forhåpninger Jeg må inrømme at jeg ble imponert. Mine fendrer så mindre bra ut. Rensen ble påført med en ordinær skurepad, på tørr fender. All dritt løste seg umiddelbart opp. Etter påfølgende spyling var de god som ny. (gni på , spyl av) Det eneste som ikke ble fjernet var noen lyse brune felt, som jeg mistenker er noe tjærelignende guffe. (ser nesten ut som det er svidd inn) Fendere ser nå "nypolerte" ut og vannet danner perler. Jeg har tidligere brukt Jif etc..., som jeg synes har vært effektivt. Men dette er bedre. Tipper jeg brukte 1/3 flaske på 8 store fendere. Husker ikke prisen, men tror ikke det var så ille Under er bilder fra før og etter. Mitt spørsmål er nå om jeg skal tørre å bruke dette på gummibåten også? Om det er like effektivt der, blir det jo en lek å vaske den! Synspunkter på dette? FØR: Etter: Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Ring maritim og spør. Men vil anta at du kan bruke det på jolla uten problemer. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Windy37GM Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Og post svaret her, så vet vi andre som snart skal vaske om dette er en lettere vei til ren jolle :-) mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
880 Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 (redigert) Sakset fra maritim's nettsider: Fenderrens Renser og beskytter fendere og gummilister. Fjerner sorte striper. Hurtig og enkel å jobbe med. Kan også brukes på gummibåter. Brukes som konsentrat. Redigert 14.April.2010 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
LykkelitenIV Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Jeg har brukt det på min gummibåt, og det ble svært bra Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
SeaRaymond Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 bra stoff dette ja, anbefales også av meg. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 da tar jeg to, pakk dem inn... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 (redigert) En god ting kan ikke vare evig, veit du. Så også med Maritims fenderrens på blikkanne som beskrevet over. Deres fenderrens kommer nå på plastflaske og er noe helt annet og laaangt mindre effektivt enn det produktet de hadde tidligere. Betjeningen på Maritim påstår at innholdet er det samme, det er bare emballasjen som er ny. Dette er lyv. Det nye produktet er det samme som "Jotuns RIB Cleaner" men da fordekt som fenderrens og med Maritims etikett. Fullstendig ubrukelig spør du meg. Skal vi starte en folkebevegelse for å få tilbake værdens beste fender og plastjollerens, altså den til HØYRE på bildet? Redigert 21.April.2015 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
finnmarken Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Folkebevegelsen for verdens beste fenderrens er i gang. Men fra spør til alvor. Maritim sine produkter blir etter min erfaring bare dårligere og dårligere. Dvs at de går ned på kvaliteten, men beholder samme prisen. Jeg har i alle fall blitt skuffet flere ganger de senere årene. Ja, faktisk er kvaliteten på Biltema ofte bedre. Ja, de bør bli snakka til. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 I 2015 katalogen til Maritim står begge de poduktene som REM har lagt ut bilde på. Plastikk flaska heter "fendershine" og har produktnr. 1473-08, metall boksen kalles "fenderrens" og har produkt nr 1473-07. Om metallboksen har samme effektive innhold som før, har jeg ingen anelse om. Det har vel kommet til noen miljøregler ang innhold her som på mange andre produkter. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Maritim har disse KMI serviettene som kan brukes til fendere og som fikk anbefaling i Båtmagasinet. Må være enkle å bruke! Noen som har prøvd? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
finnmarken Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 I 2015 katalogen til Maritim står begge de poduktene som REM har lagt ut bilde på. Plastikk flaska heter "fendershine" og har produktnr. 1473-08, metall boksen kalles "fenderrens" og har produkt nr 1473-07. Om metallboksen har samme effektive innhold som før, har jeg ingen anelse om. Det har vel kommet til noen miljøregler ang innhold her som på mange andre produkter. Ok, men det står jo fenderrens på begge de REM har lagt ut bilde av? Men det blir jo litt merkelig når de sier at de inneholder det samme. Bare ny emballasje..... Sitér dette innlegget Link to post
ReodorF Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Jeg har prøvd de Wipe & Shine serviettene som fikk anbefaling i Båtmagasinet, og ble veldig godt fornøyd med resultatet. Veldig enkelt å bruke, tørk over fenderen med servietten og la virke en kort stund (ca. 3-5min), tørk så over en gang til. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 (redigert) To supre produkter som burde prøves,hver for seg eller sammen.: http://www.extremclean.info/Produkter.html http://www.staples.no/svamp-scotch-brite-flekkfjerner-831-2-pk/cbs/637001.html Etter å ha blitt tipset om disse og testet de ut, blir ikke noe annet kjøpt inn. Bruker disse på nesten alt som skal vaskes, ikke bare fendre. Har Maritim sin fenderrens på blikkboks stående, men den kan ikke måle seg med disse to i kombinasjon. Lånte vekk en lett blanding med extreclean og svamp til nabobåten i helgen. De holdt på å vaske skai setene rene for svarte flekker (sopp). De valgte å vaske alt på nytt, for med dette ble det mye renere.. Redigert 21.April.2015 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
snus9999 Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Stålull og jif bruker jeg og de blir like hvite vært år :) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Har sett Extreme clean i bruk, meget bra sammenlignet med andre produkter på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Javel, og hvem selger? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ToreK Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 (redigert) Maritim har disse KMI serviettene som kan brukes til fendere og som fikk anbefaling i Båtmagasinet. Må være enkle å bruke! Noen som har prøvd? Ja, vi har prøvd, utrolig effektivt, brukte 2 servietter på en 90cm*30cm fender, helt rein, bare å skylle over med litt reint vann etterpå, legger seg ett lite 'belegg' på fenderen av serviettene. Går også fint til gummibåt, men da går det nok med maaaange servietter Redigert 22.April.2015 av ToreK (see edit history) Sitér dette innlegget Vennlig hilsenTore Kristiansenmailto:toreksande@gmail.com Link to post
Tjorven III Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Hiv fenderen på sjøen. Mens den ennå er våt av saltvann, tørk over med twist godt vætet i aceton. Magic ! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Enig. Har rengjort fendere, skaiinteriør oa. med aceton i mange år. Meget effektivt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jangul Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Vanlig polish...one step fra Meguiars funker det å:) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Bruker en aceton går det med mye filler eller tørkepapir. Husk å påføre en voks etterpå for å bevare finishen Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
seilbaaten Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 Jeg er også av de som kjøpte Maritim sin fenderrens på plastflaske i fjor. Ble kjempeskuffa, den er totalt ubrukelig. Bestilte på nettet. Der var det bilde av metallflaska, men det kom en plastflaske (forresten var halvparten av det jeg fikk levert tilsvarende produkter fra andre produsenter enn det jeg bestilte eller ikke i samsvar med bildet på nettet....) . Anyway: Har fått et tips om å vaske fenderne med bremseveske. Har forsøkt det. Fenderen må være knusk tørr. En dråpe vann og det funker ikke. Men tørr fender og litt bremseveske på en klut så bare tørker du av dritten. Fungerer akkurat like bra som den gamle fenderrensen. Om fenderne tar skade av dettet skal ikke jeg ha sagt noe om, men utrolig effektivt :-) Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Jonas78 Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 Vanlig polish...one step fra Meguiars funker det å:) Jeg brukte den sammen med poleringsmaskin, funket som en kule! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
marius Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 One step fra Meguiars er helt toppers til fendrene, gummibåten, kalesjevinduer. Anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.