Jump to content

Erfaring med rengjøring av fender, Maritim Fenderrens

Junke

Recommended Posts

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til alle mulige lurium greier på flasker som fåes kjøpt til blod pris, når det gjelder båtprodukter. Med noen unntak

Her om dagen rasket jeg med meg en fenderrens fra Maritim (deres eget produkt), uten å ha for store forhåpninger

Jeg må inrømme at jeg ble imponert. Mine fendrer så mindre bra ut. Rensen ble påført med en ordinær skurepad, på tørr fender. All dritt løste seg umiddelbart opp. Etter påfølgende spyling var de god som ny. (gni på , spyl av)

Det eneste som ikke ble fjernet var noen lyse brune felt, som jeg mistenker er noe tjærelignende guffe. (ser nesten ut som det er svidd inn)

Fendere ser nå "nypolerte" ut og vannet danner perler.

Jeg har tidligere brukt Jif etc..., som jeg synes har vært effektivt. Men dette er bedre.

Tipper jeg brukte 1/3 flaske på 8 store fendere. Husker ikke prisen, men tror ikke det var så ille

Under er bilder fra før og etter.

Mitt spørsmål er nå om jeg skal tørre å bruke dette på gummibåten også? Om det er like effektivt der, blir det jo en lek å vaske den!

Synspunkter på dette?

FØR:

img00029201004121944.jpg

Etter:

img00031201004121952.jpg

Sakset fra maritim's nettsider:

Fenderrens

Renser og beskytter fendere og gummilister. Fjerner sorte striper.

Hurtig og enkel å jobbe med. Kan også brukes på gummibåter.

Brukes som konsentrat.

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

• 5 år senere...

En god ting kan ikke vare evig, veit du. Så også med Maritims fenderrens på blikkanne som beskrevet over. Deres fenderrens kommer nå på plastflaske og er noe helt annet og laaangt mindre effektivt enn det produktet de hadde tidligere. Betjeningen på Maritim påstår at innholdet er det samme, det er bare emballasjen som er ny. Dette er lyv. Det nye produktet er det samme som  "Jotuns RIB Cleaner" men da fordekt som fenderrens og med Maritims etikett. Fullstendig ubrukelig spør du meg.

Skal vi starte en folkebevegelse for å få tilbake værdens beste fender og plastjollerens, altså den til HØYRE på bildet?

bilde

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Folkebevegelsen for verdens beste fenderrens er i gang. :lol:

Men fra spør til alvor. Maritim sine produkter blir etter min erfaring bare dårligere og dårligere. Dvs at de går ned på kvaliteten, men beholder samme prisen. Jeg har i alle fall blitt skuffet flere ganger de senere årene. Ja, faktisk er kvaliteten på Biltema ofte bedre.

Ja, de bør bli snakka til. :thumbsdown:

I 2015 katalogen til Maritim står begge de poduktene som REM har lagt ut bilde på. Plastikk flaska heter "fendershine" og har produktnr. 1473-08, metall boksen kalles "fenderrens" og har produkt nr 1473-07.

Om metallboksen har samme effektive innhold som før, har jeg ingen anelse om. Det har vel kommet til noen miljøregler ang innhold her som på mange andre produkter.

I 2015 katalogen til Maritim står begge de poduktene som REM har lagt ut bilde på. Plastikk flaska heter "fendershine" og har produktnr. 1473-08, metall boksen kalles "fenderrens" og har produkt nr 1473-07.

Om metallboksen har samme effektive innhold som før, har jeg ingen anelse om. Det har vel kommet til noen miljøregler ang innhold her som på mange andre produkter.

Ok, men det står jo fenderrens på begge de REM har lagt ut bilde av? Men det blir jo litt merkelig når de sier at de inneholder det samme. Bare ny emballasje.....

To supre produkter som burde prøves,hver for seg eller sammen.:

http://www.extremclean.info/Produkter.html

http://www.staples.no/svamp-scotch-brite-flekkfjerner-831-2-pk/cbs/637001.html

Etter å ha blitt tipset om disse og testet de ut, blir ikke noe annet kjøpt inn.

Bruker disse på nesten alt som skal vaskes, ikke bare fendre. :yesnod:

Har Maritim sin fenderrens på blikkboks stående, men den kan ikke måle seg med disse to i kombinasjon.

Lånte vekk en lett blanding med extreclean og svamp til nabobåten i helgen. De holdt på å vaske skai setene rene for svarte flekker (sopp). De valgte å vaske alt på nytt, for med dette ble det mye renere..

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Maritim har disse KMI serviettene som kan brukes til fendere og som fikk anbefaling i Båtmagasinet. Må være enkle å bruke!

Noen som har prøvd?

Ja, vi har prøvd, utrolig effektivt, brukte 2 servietter på en 90cm*30cm fender, helt rein, bare å skylle over med litt reint vann etterpå, legger seg ett lite 'belegg' på fenderen av serviettene. Går også fint til gummibåt, men da går det nok med maaaange servietter

Redigert av ToreK (see edit history)

Vennlig hilsen

Tore Kristiansen
mailto:toreksande@gmail.com

Enig. Har rengjort fendere, skaiinteriør oa. med aceton i mange år. Meget effektivt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Bruker en aceton går det med mye filler eller tørkepapir. Husk å påføre en voks etterpå for å bevare finishen

ad. planlegging:

Jeg er også av de som kjøpte Maritim sin fenderrens på plastflaske i fjor.  Ble kjempeskuffa, den er totalt ubrukelig.  Bestilte på nettet.  Der var det bilde av metallflaska, men det kom en plastflaske (forresten var halvparten av det jeg fikk levert tilsvarende produkter fra andre produsenter enn det jeg bestilte eller ikke i samsvar med bildet på nettet....) .  Anyway:  Har fått et tips om å vaske fenderne med bremseveske.  Har forsøkt det.  Fenderen må være knusk tørr.  En dråpe vann og det funker ikke.  Men tørr fender og litt bremseveske på en klut så bare tørker du av dritten.  Fungerer akkurat like bra som den gamle fenderrensen.  Om fenderne tar skade av dettet skal ikke jeg ha sagt noe om, men utrolig effektivt :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...