Deiligerfjorden Startet 14.April.2010 Link til dette innlegget Startet 14.April.2010 Når jeg kom meg på vannet i går for å teste motor etter gasserrens, skjedde det selvsagt noe nytt... hehe, dette er en skikkelig mandagsmotor. Jeg kjente en litt sånn elektrisk varme/kortsluttning lukt av motoren på vei ut av havna. Dum som jeg var tenkte jeg bare at dette sikkert kom av at jeg hadde dusjet hele motoren med WD40 elektrospray, og at denne sikker ble varm på motoren et sted og luktet litt. Da jeg dro på for å se hvor turtallet la seg i dag ble jeg overrasket over at det stoppet på 4900rpm, selv om jeg var overbevist om at jeg hadde høyere turtall en jeg noen gang hadde hatt. I tilegg begynnte det å synke... uten at motoren gikk saktere. Jeg kjørte inn mot land igjen og da jeg kom til brygga viste den 50rpm på tunggang.. Ehh?? Her er det noe som overhodet ikke stemmer... Jeg tok av lokket og kjente den samme lukten som tidligere, bare MYE sterkere. hmmm, hva kunne dette være? Motoren gikk helt fint. Turtelleren min skifter mellom Voltmeter og Rpm hvert 10 minutt og det skiftet mens jeg satt der som et spørsmålstegn, 12,6V. Hmmm, det var da ikke mye til lading tenkte jeg å ruset motoren litt uten at det gav noe utslag. Deretter stoppet jeg motoren, V var ennå 12,6... Så.... da var det jo ikke så vanskelig å gjette hva som hadde luktet og hva som hadde skjedd. Statoren hadde brent opp... Men, spørsmålet mitt her er: "hva er det som får dette til å skje"? Er jo liten vits i å sette inn en ny om den også brenner.. Hva slags feil ser jeg etter her? kortsluttning? hvordan går jeg frem for å feilsøke? Og sist men ikke minst, finnes det noen igjen i norge som driver med vikling? Så på nettet at denne statoren ikke var billig.. Og kan det være at det går over fra annen motor? eller er det kun Honda for Honda liksom? Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Og sist men ikke minst, finnes det noen igjen i norge som driver med vikling? Coates i moss vikler.... Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Manglende belastning kan ta knekken på disse på andre totaktere, så regner med det samme gjelder for båt. Folk som har fått brudd på ledninger(evt irr) og mistet belastningen har ødelagt statorer.. Har ved uhell klart å kortslutte stator på en moped, dette gikk helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Deiligerfjorden Svart 14.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 ja, jeg får søke meg gjennom hele det elektriske nettet på motoren mens jeg venter på statoren min fra Japan Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Hvilket merke er motoren? Mulig det finnes en stator å få kjøpt i Norge. jeg kjøpte selv hos Ravns garage. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Arvid_A Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Hei! Har du gjort noen elektriske koblinger på motoren eller strømkretsene i båten siden du brukte den sist? Har du kjørt motoren mens koblingen mellom motor og batteri har vært brutt/hovedstrømbryter avslått? I så fall kan dette, som nevnt av andre her, knekke i hvertfall likeretteren. En kortslutning i likeretteren kan så i sin tur muligens medføre varmgang med påfølgende kortslutning i statoren. Jeg tror nok jeg først ville tatt en kikk på følgende: - Bærer likeretterbroen preg av å ha hatt det varmt? - Er isolasjonen på ledningene mellom likeretteren og statoren brent eller slitt bort noen steder, slik at det kan ha vært kortslutning? Ravns Garage i Båstad har foruten nye deler, også brukte deler til utenbordsmotorer - i hvertfall Mariner/Mercury. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Jeg hadde en Mercury 50 hk en gang hvor jeg glemte å koble til en jordledning på blokka. Den kan nok forårsake noe slikt. Jeg så det begynte å ryke med en gang og stoppet den. tok den så med til forhandler og han fant denne mangelen med en gang... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Deiligerfjorden Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Det er en Honda 45hk 4-takter. Jeg har hatt hele motoren i biter og sammen igjen, så feilen kan være hvor som helst... Men, det var en del rust i magnetene og på statoren også. Jeg hadde dagen før dusjet hele motoren med WD-40 også godt oppunder svinghjulet. Så kanskje "skyndet" jeg bare på litt på noe som hadde skjedd uansett.... Har ikke hatt tid til feilsøking ennå, da jeg har eksamener om dagen. Men, etter onsdagen er det 100% båt i noen dager igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.