Cumulus Startet 14.April.2010 Link til dette innlegget Startet 14.April.2010 Hei, jeg har en båt med Volvo S120-seildrev og Volvo 3-bladet foldepropell. Har nå fjernet propellen for skifte av anoder. Stålboltene som skal bankes inn for å låse propellbladene går skikkelig treigt. Selv etter rensing og smøring må de bankes HARDT med stor hammer for å få dem på plass. Dette medfører at propellene ikke folder med så lav friksjon som ønskelig. Vannpresset vil ikke klare å folde dem sammen. Hvordan fikser jeg dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Her må det være noe som er feil. De skal neste kunne trykkes inn med fingrene. Har du sjekket at bladene står på rett sted? Dette er støpte blader der hvert blad har er kjørnemerke som skal stemme overens med merkene i bosset. 1, 2 og 3. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Godværseileren Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 (redigert) Jeg følger opp denne gamle tråden med et relatert spørsmål: Hvordan får jeg skrudd av hele propellen for å få byttet anoden? Jeg har tatt av bladene til propellen, men får problemer med å få av huset slik at drev-anoden kan byttes. Det er vel en mutter som skal skrus opp, men når jeg kikker inni blir jeg ikke helt klok. Det kan se ut som det er flere muttere og ev. noe låsesystem... Godt mulig jeg tar feil her, men pga rur og groe er det litt vanskelig å se skikkelig. Tips?? Redigert 14.Juni.2012 av Godværseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bostrøm 31 Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Det er en settskrue i mitten (13mm) skru ut den, da følger det med et låsblekk som ligger rundt mutteren. Deretter skrur du ut mutteren (23mm). Da skal det bare være å dra av hele bosset. Håper dette var til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Godværseileren Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Takker! Dette var god hjelp. Men et lite oppfølgingsspørsmål: hva er en settskrue? Er det slik at den skrus ut med et vanlig skrallesett, og da 13mm, eller er dette noe annet? Vil bare forsikre meg om at jeg har med det nødvendige verktøyet neste gang jeg drar ut... Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Takker! Dette var god hjelp. Men et lite oppfølgingsspørsmål: hva er en settskrue? Er det slik at den skrus ut med et vanlig skrallesett, og da 13mm, eller er dette noe annet? Vil bare forsikre meg om at jeg har med det nødvendige verktøyet neste gang jeg drar ut... Um-brako hode vel? Negativ sekskant. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Settskrue er en skrue uten hode. Kan være både torx, umbraco eller skrujerntype spor i toppen. Disse kan skrues inn(ned) i godset, slik at ingenting stikker opp. Brukt mange plasser. Håper det gjør ting litt klarere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.