joelle Startet 13.August.2004 Del på Facebook Startet 13.August.2004 Tenkte (med risiko att noen har spurt førr meg) spørre om erfaring på disse instrumentene. + og minus Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 13.August.2004 Del på Facebook Svart 13.August.2004 Tja, her har du i alle fall litt om konkurrentene Faria og VDO: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...num=1087734023; Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 14.August.2004 Del på Facebook Svart 14.August.2004 Har ikke så veldig mye erfaring med instrumentene, men jeg foretrekker Wema's tankgivere fremfor VDO og Faria. Dessuten er de relativt prisgunstige. Det finnes en del informasjon på http://www.wema.no GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 14.August.2004 Del på Facebook Svart 14.August.2004 Enig med deg Geir. Men er ikke videre fornøyd med vanntank instrument og ampere meteret. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 14.August.2004 Del på Facebook Svart 14.August.2004 Enig med deg Geir. Men er ikke videre fornøyd med vanntank instrument og ampere meteret. Hva er det du ikke liker med disse instrumentene? har selv tenkt å bruke Wema da disse har septikmåler.... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 14.August.2004 Del på Facebook Svart 14.August.2004 Har/har hatt Wema septikmåler. Den virket dårlig slik den var montert hos meg. Mulig at den hadde fungert bedre hvis det var koblet til skylling på giver. Det er mulighet for det via en slangetilkobling på giveren. Forrige båteier hadde montert den, og jeg fjernet giveren da jeg byttet septiktank. Tømmer alltid septik etter 2-3 dagers landligge. Skyller godt med vann og tømmer på nytt. Ellers har jeg god erfaring med instrumenter fra VDO. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 15.August.2004 Del på Facebook Svart 15.August.2004 Jeg har en WEMA klokke i båten. Der hadde glasset blitt helt melkehvitt, så jeg sendte en epost til WEMA og spurte om glasset var å finne som reservedel. "Ja det gjør det, men det viser seg at vi fikk en del dårlige glass for en lang tid tilbake som ble solgt til diverse instrumenter. Få adressen din så sender vi et nytt gratis til deg" Uka etterpå fikk jeg glasset og det er montert og monteringanvisningen som jeg fikk stemte på en prikk :-) God kundebahndlig har de ihvertfall, hvis noe går galt. Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Slagskibet Svart 15.August.2004 Del på Facebook Svart 15.August.2004 Vann tank måleren,der er glasset blitt melkehvitt og har løsnet.Instrumentet er noen år nå og virker bare når det har lyst selv. Det må sies at det sitter nære selvdreneringen og derfor kan det muligens ha tatt skade av for mye fuktighet. Amperemeteret er uten justeringsmulugheter av nullpunktet. Lars H. påstod i sin tid at justering er mulig men med mine sterk begrensede elektriske innsikt foretrekker jeg ikke å dissekere måleren for å se om justeringen muligens sitter under kåpen.Nullpunktet faller stadig lengere ned i det røde feltet slik at nullpunktet er nå -10 A. Sjekket med en elektriker og han bekreftet at dynamo og ladesystemet fungerer som det skal,og ikke kunne han forklare instrumentets oppførsel. Med septik måleren har jeg gode erfaringer,det er en sånn hvor det er nippel for å flushe den.Instrumentet er også brukbart og lider ikke av sykdommene som vanntank måleren har enda de er like gamle.Fungerer greit. Det blir Wema instrument fremover også. Jeg liker prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Nautic Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Ampermeteret til wema har justeringsmuligeter. I underkant av instrumentet går kablene igjennom en gummi pakning. Lirk denne gummipakningen ut, slik at den glir ned på kablene. Under (eller over) denne gummipakning ligger det et potmeter man kan justere på. Men saken er den at dette pot meter er så dårlig at når du trykker gummipakningen tilbake så kommer kabler borti potmeteret og null punktet er forskjøvet. Jeg har etter utallige justeringer nå latt være å sette tilbake gummipakningen. Men på grunn av litt vibrasjon eller hva det nå er, så forandrer null punktet seg etter litt tid. Dette kunne ha vært løst av Wema ved å bruke et annet pot f.eks et 15 turns pot. Jeg irriterer meg grønn over kvaliteten at jeg vurderer å kaste hele dritten. Jeg hadde tenkt å bytte alle instrumentene til wema men har skiftet mening. Jeg har også en turbotrykksmåler fra wema, men kan jeg stole på det..... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Takk Nautic. Da får det prøves til helgen. Ror indikatoren(ble kun satt inn for å fylle et hull i dashbordet etter AP navigatoren) virker bra. Likeledes er septikmåleren grei. Vanntank klokka,som sagt den står ugunstig til og er ikke dashbord montert. Til sekundære funksjoner så syntes jeg Wema er greit nok med hyggelig pris. Til motorinstrument hadde jeg valgt noe av mere tillitsvekkende kvalitet tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 26.September.2005 Del på Facebook Svart 26.September.2005 Tar frem denne igjen etter å ha montert Wema ampermeter i sommer. Har et meget enkelt elektriksk anlegg ombord, kun et batteri og instrumenteringen til motoren. Men, jeg opplever dette instrumentet som meget ustabilt med hensyn til nullpunkt. "Føleren" er montert inne i motorrommet. (Var enklest å få tredd på den ringformede giveren der.) Det virker for meg som giveren blir påvirket av de temperatursvingningene som blir inne i motorkassa. Når det er kaldt viser det et strømforbruk som er er ca 5A for høyt, mens med driftsvarmt motorrom er ladingen ikke mindre enn 7A (også etter at motoren er stoppet). Er det andre som opplever dette? Er dette normal oppførsel for dette instrumentet? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Helge Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Tar frem denne igjen etter å ha montert Wema ampermeter i sommer. Har et meget enkelt elektriksk anlegg ombord, kun et batteri og instrumenteringen til motoren. Men, jeg opplever dette instrumentet som meget ustabilt med hensyn til nullpunkt. "Føleren" er montert inne i motorrommet. (Var enklest å få tredd på den ringformede giveren der.) Det virker for meg som giveren blir påvirket av de temperatursvingningene som blir inne i motorkassa. Når det er kaldt viser det et strømforbruk som er er ca 5A for høyt, mens med driftsvarmt motorrom er ladingen ikke mindre enn 7A (også etter at motoren er stoppet). Er det andre som opplever dette? Er dette normal oppførsel for dette instrumentet? <{POST_SNAPBACK}> Dersom det her er snakk om et viserinstrument (nål over skala) høres det for meg ut som om nåla i instrumentet ditt henger (nåla henger/setter seg fast i ulike posisjoner). Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
JRK Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Hei, Alle instrumentene i dashbordet (9 stk) er av type Wema og var nye i 1997. Ingen har feilet så langt. Har byttet en septikkgiver, men det tror jeg var meg selv som dro til skruene i flensen litt for hardt. Har benyttet de orgimale giverne på motroen (TMD 40B). Alt passet. Alt annet er wema orginale givere. Konklusjon: Er meget fornøyd. Både med instrumentene og at jeg fikk ny septikkgiver. Eneste betenkelighet er at instrumentglassene er av plast og de må kanskje byttes en gang. Men til gjengjeld er dette en enkel og billig operasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Dersom det her er snakk om et viserinstrument (nål over skala) høres det for meg ut som om nåla i instrumentet ditt henger (nåla henger/setter seg fast i ulike posisjoner). <{POST_SNAPBACK}> Tror ikke det. Når jeg slipper kald luft inn i motorkassa så beveger nåla seg tilbake mot "riktig" avlesning. Er meget fornøyd. Både med instrumentene og at jeg fikk ny septikkgiver. Eneste betenkelighet er at instrumentglassene er av plast og de må kanskje byttes en gang. Men til gjengjeld er dette en enkel og billig operasjon. <{POST_SNAPBACK}> Dette samsvarer med det jeg har hørt. Er derfor skuffet over erfaringen med ampermeteret. Har sendt spørsmålet til Wema, så får vi se om de har noe svar. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
plastpesten Svart 28.September.2005 Del på Facebook Svart 28.September.2005 Jeg har Wema tank.. olje... ampere.. de skal ut i vinter, har kjøpt nye fra VDO, aldri mer Wema på meg. SÅ hvis noen vil ha de kan de få de... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.September.2005 Del på Facebook Svart 29.September.2005 Hei, Ja Takk, plastpesten. Om du virkelig vil gi de bort, så tar jeg gjerne i mot, ring meg på 95885262. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.