Rismyr Startet 14.April.2010 Link til dette innlegget Startet 14.April.2010 Så var min første båt innkjøpt - 85 mod marex 770 med 71 HK SABB. Dette blir morro Følgende må utbedres: -Ny kalesje Noen som har tips til farge som passer denne båten best? Båten er offwhite. -Lekkasje i luke på fordekket, noen som har opplevd det samme med samme båt? -Trimflaps, kan ikke røres, er jeg avhengig av disse for å beholde båten stabil eller brukes de til å holde snuta nede? -Kartplotter, noen som har sett denne integrert i dashen på denne båttypen, eller er det best å ha den på "stativ"? Som på båter flest dukker det sikkert opp mye mer etterhvert... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Gratulerer med båt, og velkommen til BP Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Worry II Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 (redigert) Velkommen og gratulerer med kongebåt ! Jeg ville valgt lys kalesje, beige ! Mange som har byttet til mørkeblå, men smaken er som baken. Om det er den originale Marexluka du har på fordekket, så er det ikke mange igjen som har denne intakt. Treverket inne i luka blir fuktig fordi den ikke er tett i kantene, så vannet kommer inn ! Råtner til slutt. Jeg har forsøkt å redde min ved å borre 12-15 hull i undersiden for drenering, pluss at jeg skrur den av og legger den på varmekabler om vinteren. Har den enda Trimflaps har jeg aldri savnet, tror ikke du vil heller ! Jeg har ikke intergrert plotter på dashboard, da dashboardet er mere holdbart enn en plotter. Dessuten viile den blitt stående altfor langt ned ! Jeg laget nytt dashboard i vinter, med dette resultat: Ønsker deg lykke til med skuta, som jeg er sikker på at du vil beholde i mange år ! Her er min, men håper å se bilder av din snart også !: Redigert 15.April.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rismyr Svart 15.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Pent arbeid med det dashbordet! Båten er ikke hentet enda, får vente med luka til jeg kan ta den nærmere i ettersyn og se hva som er feil. Ok at ikke jeg trenger flapsene, men så lenge de er der, kan jeg prøve å få de til å virke! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 (kommende) klassikere, disse både :-) Stort tillykke - den første båd er en særlig oplevelse. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 (redigert) Selv om båtene våre begynner å bli gamle er det grei tilgang på originale reservedeler ! Lagre følgende mailadresse: roald@marex.no ! Han er rette mann om det er noe du behøver. Om ikke han selv kan fremsaffe delen, så forteller han hvem som evt. kan ! Ellers sender du bare de spørsmålene du eventuelt kommer over i denne tråden, så skal ihvertfall jeg svare etter beste evne Jeg kjenner dessverre ikke maskinen i nybåten din, men denne kan du jo lage en egen tråd om .. Et lite tips: Ikke rør ting som virker Konsentrer deg om det som er defekt, og ikke tro du kommer opp i mer enn 12 knop Er dette din, Rismyr ? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21412042 Redigert 16.April.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rismyr Svart 16.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Gode råd og takk for tips! Ja, den er min - håper og tror at dette var et godt kjøp? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 (redigert) håper og tror at dette var et godt kjøp? Lover deg..det er det ! Men du skal legge ned noen timer i oppgradering til høsten og jeg hjelper deg gjerne med råd og tips ! Utgangspunktet ditt er bra, men skuta er godt brukt og noe sliten. Men du har morsomme arbeidstimer foran deg ! Pusse opp pantry og bordplater: bord: Skrape ned og prime: Men ta ting i eget tempo og spør om råd om du lurer på ting ! Redigert 16.April.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rismyr Svart 22.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Om det er den originale Marexluka du har på fordekket, så er det ikke mange igjen som har denne intakt. Treverket inne i luka blir fuktig fordi den ikke er tett i kantene, så vannet kommer inn ! Råtner til slutt. Jeg har forsøkt å redde min ved å borre 12-15 hull i undersiden for drenering, pluss at jeg skrur den av og legger den på varmekabler om vinteren. Har den enda Worry II er dette den orginale luka? Skjønner ikke helt hva du mener med treverk. Kan se ut som gummipakningen ikke ligger som den skal. Kanskje er det bare dette som er problemet! Sitér dette innlegget Link to post
Luke Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Hadde en en sånn som jeg solgte i 03. Gratulerer med fin og praktisk båt. Jeg hadde 130 HK i min, men noe mer enn 12 knop er ikke behagelig. Det negative med skroget er mye sprut i motsjø. Luken på fordekket var helt tett. Der i mot måtte jeg skifte luken til dreggkassen. Den fikk jeg fra fabrikken. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Skjønner ikke helt hva du mener med treverk.Kan se ut som gummipakningen ikke ligger som den skal. Kanskje er det bare dette som er problemet! Neinei, ikke den luka Den du har foran i baugen, til dregg og tau ! Båten er laget på sanwich-måten, med treverk inne i glassfiberen. Det samme i luka. Og om det kommer fukt inn til treverket, så råtner det.. Du har den originale ! Sitér dette innlegget Link to post
Rismyr Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Eureka - da skjønner jeg! Men jeg trodde dreggkassene pleide å være drenerte? Jeg får vente å se til regnværet kommer! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Den er det, men det er selve luka som med tiden tann sprekker opp i underkant, ytterst ! Der kommer vann inn fra kanten den hviler på ! C ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 (redigert) håper og tror at dette var et godt kjøp? Et bra kjøp kommer an på prisen, men båten er bra. Er ikkedet en 83/84 modell??? Redigert 23.April.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Rismyr Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 (redigert) Hvordan ser du forskjell på 83/84 og evt. 85 modell? Redigert 23.April.2010 av Rismyr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Hvordan ser du forskjell Ikke lett, må spørre fabrikken om når de kom med kassen under førerstolen og når de sluttet med teak. Den båten fikk ettermontert førerstol kassa og den har et byggenummer. Skal finne ut av det. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Worry II Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 (redigert) .. når de kom med kassen under førerstolen og når de sluttet med teak.Den båten fikk ettermontert førerstol kassa og den har et byggenummer. En kasse som også har fått sin runde med Epifanes-lakk, her fra starten: Jeg har som mål å gjøre oppdateringer hele tiden ! Viktig å kose seg med dette ! Båt er hobby, vet du !.. Men man må ikke mase med dette.. Like hyggelig på sjøen om ikke alt er som nytt ! Trukket om utvendig i 2007 for 40.000,- Og her litt 770-lykke, Rismyr: 8 dager igjen til sjøsetting ! Redigert 23.April.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Dreggluka var av teak i båten til Rismyr da båten var ny. Og uten benken under førerstolen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Worry II Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Dreggluka var av teak i båten til Rismyr da båten var ny. Har du tilgang på denne infoen, roger-jo ? Jobber du på Marex ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Har du tilgang på denne infoen, Jobber du på Marex ? Tilgang på info ja, har 5 løpemeter tegning av den båten. Savner du ikke litt luft sirk i akterkabinen om sommeren? Kan anbefale det koøyet som Rismyr har. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Worry II Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Tilgang på info ja, har 5 løpemeter tegning av den båten.Savner du ikke litt luft sirk i akterkabinen om sommeren? 5 løpemeter med tegninger ? Jeg ønsker meg, som trådstarter Rismyr, mere gode råd om dette fantastiske skipet ! Kom med det du har nå Jeg har vindu bak der.. og solcelle ventilator, jo.. men du har flere tips på lur tror jeg... ? Sitér dette innlegget Link to post
Rismyr Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Mange deilige bilder her Worry II, takk for det. Ja, roger-jo - du vet mye om denne båten ! Jeg har bestilt plotter idag, kanskje litt unødvendig, men gøy - håper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Jeg har bestilt plotter idag, kanskje litt unødvendig, men gøy - håper jeg. Jo, men kjære kamerat, nye båtvenn og forhåpentligvis entusiast... Rolig men pengebruken før sommeren nå ! Du har et par hull å putte penger i, og den du har tatt bilde av der koster masse ! Greit å ha en slik, men ikke glem at superskuta er nyinnkjøpt og at det kan hende at andre hull skriker mere enn navigasjonsferdighetene Sitér dette innlegget Link to post
Rismyr Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Jo, men kjære kamerat, nye båtvenn og forhåpentligvis entusiast... Rolig men pengebruken før sommeren nå ! Du har et par hull å putte penger i, og den du har tatt bilde av der koster masse ! Greit å ha en slik, men ikke glem at superskuta er nyinnkjøpt og at det kan hende at andre hull skriker mere enn navigasjonsferdighetene He,he! Tar den, jeg skal nok ikke søle bort slantene. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 og solcelle ventilator, jo.. men du har flere tips ? Tips som du sier så ble båten perfekt, med koøye akter og med gryteskap under førerstolen, mener jeg utvidet køya akter. Jeg kunne ikke få fullrost Wallas 2400 varmeapparat,Wallas kokeapparat og Supercolkjøleskap de brukte jo ikke strøm. Og det ser ut som de er i båten enda. De listene tundt kartbordet har reddet mye fra og dette ned. Hadde to mellomstore parafinlamper de både lyste og holt duggen vekk. Fikk med en boks Alvania teakgreas fra Marex som jeg smurte inn teaken 3 ganger i året gløden i teaken ble bare bedre og bedre (ikke bare vår smak) lettvint. Skikklig vask etter opptak og en blanding av flytendervaselin med litt syrefridvaselin for å få den litt tykkere, sauset inn båten om høsten da ble det en lett vask på våren og voks, vannet bare prellet av. Trinnene og håndrekka var en forbrenning hadde gummibåten på køykant på plattformen. Finner du vanndrammer inne i båten kan det hende at jeg kan si hvor det kommer ifra tok meg to år før Marex forsto årsaken. Var perfekt for en familie på fire og en Colli med to Colillier ble den i minste laget. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.