Jump to content

Kan olje bli sur ?


hermansen

Recommended Posts

Hei.

 

Har hatt service på drev hos forhandler. Service på motor skal jeg ta selv og verksted (et Volvo Penta serviceverksted) sa at jeg burde bytte oljen, selv om den ikke var kjørt mer en 40 timer fra i fjor.

Motor er en VP KAD300.

 

Så mitt spørsmål er: Kan olje bli sur ? Motor hadde full service i fjor vår (april) og er bare kjørt 40 timer siden da. Jeg mener at dersom jeg hadde service på motor om høsten, ville jo oljen også kunne "blitt sur" siden den sto over vinteren med masse kalde grader.

 

Er det vist å bytte olje på en motor kjørt 40 timer ? Jeg bare lurer.....

 

/Øystein

Link to post

Kondens dannes ja, men den forsvinner neste gang du kjører motoren skikkelig varm. Så dette er ikke noe stort problem. Det dannes også syre ved forbrenning av dieselen, på grunn av svovelinnholdet i denne. men nå er uansett svovelinnholdet i dieselen så lavt at du skal kjøre veldig lenge på oljen før dette blir et problem for lagre etc. Så din olje som er brukt 40 timer kan nok trygt brukes en sesong til uten problemer. Olje blir ikke sur, det er det melk som blir! Jeg pleier å skifte olje hver vår, så jeg for min del hadde nok kanskje skiftet. Men at det er nødvendig tviler jeg meget sterkt på.

 

Jeg er i samme situasjon selv nå, har brukt båten max 20-30 timer siden juni i fjor. Tipper jeg venter til neste år med å bytte jeg også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er vel en grunn til at ALLE motorhåndbøker og servicemanualer på biler og andre motorer krever oljeskift ved x antall km eller timer og minst en gang i året.

Jeg har fundert mere på hvorfor girolje på drev skal skiftes hvert år. På biler skiftes det jo aldrig... Jeg vet at molekylene i en girkasse kuttes av mekanikken slik at olja blir tynnere over tid. Men allikevel altså trenger man ikke å bytte girolje på biler :confused:

Link to post
Hvis du har vann i olja på drevet ser du det når du skifter olje.

Ser du ikke det når du tar opp peilepinnen?

redigert. bilens smøreoljer skal byttes etter fastsatte serviceintervaller.

Det er det som er poenget. Disse serviceintervallene sier alltid (de jeg har lest) at olja skal skiftes etter ett år dersom km-stand ikke er nådd..

Link to post
serviceintervallene sier alltid (de jeg har lest) at olja skal skiftes etter ett år dersom km-stand ikke er nådd..

Sånn var det i gamle dager, ja, men iallfall for min bil foreskrives det oljeskift etter 7500km. Punktum. Ingenting er nevnt om skifte hvert år. Jeg har også spurt importørens merkeverksted eksplisitt om dette, og har fått bekreftet at det er antall km som bestemmer når olja skal skiftes, og at antall år den har vært på motoren ikke har noen betydning.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Sånn var det i gamle dager, ja, men iallfall for min bil foreskrives det oljeskift etter 7500km. Punktum.
Også kalt "Short Life Service"??? Min 12 år gamle har 15000 km intervall, fruens noen år nyere har 30000 km (såkalt "Long Life")

 

Støtter anbefaling om å la olja med 40 timer på baken få seg et år til i bunnpanna før den tømmes i de evige gjenvinningdunker. Motsatte anbefalinger er antakelig basert på at noen andre enn båteier vil fylle lommeboka si...

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Det er vel en grunn til at ALLE motorhåndbøker og servicemanualer på biler og andre motorer krever oljeskift ved x antall km eller timer og minst en gang i året.

Er like trolig et resultat av en symbiose.

Motorprodusenten forhandler med oljeselskapet:

Vi setter anbefalt skiftintevall lavt og selskapets oljetype øverst på listen av anbefalte merker mot at vi får får gratis olje til første påfylling . . . ?

Vinn . . . . vinn for dem, og tap for brukeren.

 

Spesielt interesserte kan jo kontrollere ved å sende inn utskiftet olje til analyse.

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Motordoktoren her på baatplassen skrev for noen år siden om sin Mercedes som han hadde kjørt 350.000 km uten oljeskift, uten problemer. Han skifter filter årlig, og tar oljeprøver som han sender inn for analyse. men fortsatt, etter så mange km, har oljen alle sine egenskaper intakt. Så at motoren skulle havarere på grunn av at man bruker oljen i over ett år har jeg rett og slett ingen tro på! Derimot gir det meg en god følelse å vite at jeg har ny og ren olje på motoren, så det er jo en balansegang her da...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Motordoktoren her på baatplassen skrev for noen år siden om sin Mercedes som han hadde kjørt 350.000 km uten oljeskift, uten problemer.

 

Ja, jeg husker dette innlegget, men han bemerket også at grunnen til at dette gikk bra var at motoren brukte såpass mye olje under drift at

ettrfyllingen utgjorde oljeskift i seg selv.

Link to post
...grunnen til at dette gikk bra var at motoren brukte såpass mye olje under drift at

ettrfyllingen utgjorde oljeskift i seg selv.

Jeg er antagelig for ny her til å ha registrert denne tråden, men jeg gjør meg følgende tanker:

Hva er grunnen til at en motor med denne kjørelengden bruker så mye olje? Manglende oljeskift?

At man må fylle så mye olje at det erstatter oljeskift, gjør både rådet og problemstillingen irrelevant for trådstarter.

Jeg kan heller ikke forstå rådet med å få oljen analysert når den løpende erstattes med ny.

Men nå er jeg heldigvis heller ikke doktor for motorer.

 

Tvert om synes jeg historen underbygger at oljeskift etter produsentens anbefalinger har noe for seg.

Jeg har bekjente som har biler av samme merke som har passert 350.000 km for lenge siden,

uten at disse bilmotorene har merkbart oljeforbruk.

Forskjellen er kanskje at disse har hatt oljeskift?

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post

Den nevnte bilen hadde ikke spesielt stort oljeforbruk etter hva jeg kan huske, men litt olje vil den jo alltid bruke. Det forsvinner jo også en halvliter hver gang filteret byttes. Selv ville jeg ikke engang ha vurdert å gjøre noe slikt, men som fagmann så han vel dette som et interessant eksperiment. Min personlige erfaring er at gammel olje gir avleiringer i bunnpanna, og at det derfor er en rimelig forsikring å skifte olje årlig. Ingenting sliter ut en motor så fort som dårlig olje...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Tror nok jeg skal kunne sette en god slump penger på at det er en bensinmotor...Har hørt om mange som praktiserer kun etterfylling og filterskift på bensinmotorer men det er nå en smule mer forurensing i oljen til en dieselmotor.

 

At oljen blir sur var vel mer relevant da der var mye svovel i dieselen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Jeg er ikke kyndig nok til å påta meg den oppsummeringen du etterlyser, men en liten kommentar til de prosentene du oppgir: driftsforholdene for en motor i båt er forskjellig fra i bil bl a på den måten at en båtmotor gjerne går på nær fullt turtall kontinuerlig over tid, mens forholdene i bil er mer variable, og går normalt på turtall langt under maks turtall. Derfor spesifiseres båtmotorer gjerne med et maks turtall som den skal kunne tåle å gå med kontinuerlig, mens oppgitt maks turtall for en bilmotor forutsetter at motoren kun kommer opp i dette turtallet bare i korte perioder. Samme motor vil derfor ha vesentlig lavere maks turtall når den står i en båt enn når den står i en bil. Derfor er sammenligningen din med de prosenttallene nokså misvisende, hvis det ikke er noe fundamentalt jeg har misforstått her...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Som ett tillegg til hvorvidt og når oljen skal skiftes skal en ha i tankene at det på en båtmotor kontra bilmotor oftest nyttes mineralsk olje (som også er den billigste) Mens på biler av nyere årgang nytte halvsyntetisk eller fullsyntetisk, disse oljene har betydelig bedre holdbarhet både hva angår driftstid og lagring kontra mineralsk olje.

 

På fritidsbåtmotorer som typisk er i bruk ca halve året og i opplag den andre halvtiden av året nytter mineralsk olje som krever hyppigere utskifninger en hva en syntetisk olje ville kreve, dette er fornuftigt ettersom de er vanligt og anbefales å lagre motoren med ren olje gjennom opplaget.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...