Jump to content

Bytte drev til Draco 1800DC med Mercruiser 470 motor?


Merlis

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Var nede hos min båtforhandler i går og snakket litt med de angående et drev jeg har og et drev jeg kanskje skal bytte inn dette mot + et lite pristillegg fra min side.

Slik er greia:

Mitt drev(veit faktisk ikke hvordan drev det er? om det er alpha eller bravo?) er helt slitt i giremekanismen, altså drevene inne i selve drevet er helt slitt og tar ikke helt tak når jeg skal ha den i revers. Da jeg skal putte den i revers skjer det ingenting før jeg drar "spaken" ganske langt bakover og brått da hopper den i gir med ganske høyt turtall slik at det bare dunker til og båten bakker fort. Gassvaieren er strammet opp og er god, så det er ikke det som er problemet.

Fikk greie på at det var svært komplisert å fikse det drevet jeg hadde, i allefall at det ble for dyrt til at det var lønnsomt.

De sa jeg kunne få et drev de har liggende. Dette drevet var det et hull i. Veit ikke helt hvor hullet var, men et hull et eller annet sted var det. Men dette kunne en som har jobbet med slike drev i 20 år fikse for meg sa han.

 

Det jeg lurer på er:

- Hvordan fikser man et drev med hull i?

- Er dette drevet verdt å ta imot? (det kan jo ikke bli så mye værre enn det jeg har nå, så det er nok lurt å prøve)

- Hva koster et nytt drev til denne båten/motoren? (De sa at man kunne få tak i uoriginale drev på ebay til en prislapp på rundt 7000-9000 kr ferdig fraktet til Norge. Stemmer dette?)

 

Jeg veit han som skal fikse dette for meg er meget dyktig når det gjelder drev, men hovedspørsmålet er:

 

- Et drev det er hull i, er ikke det risikabelt å ta imot og fikse pga. hullet? At det kan ha kommet saltvann eller noe slikt inn i drevet?

Han sa han skulle fikse det så det ble som nytt, men at jeg ikke kunne regne med å ha det noe lenger enn 4-5 år.

 

Kjempe glad for innspill og hjelp angående dette da det haster litt!

 

Mvh Jonas

Link to post
Share on other sites

Han sa han skulle fikse det så det ble som nytt, men at jeg ikke kunne regne med å ha det noe lenger enn 4-5 år.

 

Hadde ikke gjort dette om det kanskje holder en 3-4 år. Hadde heller kjøpt et brukt et. Ser det ligger mange slike brukte drev ute på finn.no

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Takk for forslagene! =) Men hvordan drev er det til denne motoren? Er det bravo eller er det Alpha drev?

Motoren er en 1986 modell.

Jeg husker bare ikke hva type det er?

 

Jeg kunne selvfølgelig bare kjøpt et brukt drev med en gang og blitt ferdig med alt, men samtidig veit jeg ikke hvor lenge jeg skal ha båten og at jeg heller kan opplyse om dette når jeg selger den.

Jeg veit liksom ikke helt.

 

Mvh Jonas

Link to post
Share on other sites

Mest sansynligvis har du et Alpha One GenI

 

Finnes mange slike brukte til salgs. Men husk å få riktig utveksling. Det er forskjell på V8 og R4.....

 

Det der med hullet ville jeg sjekket opp litt nærmere. Om det er hull inn til olje ville jeg vært svært nøye med hvordan det repareres.

 

I og med at det høres ut til at det er klokoblingen som er problemet ditt. Ville jeg iallefall vurdert å kjøpt ny nedre del av drevet.

 

http://www.go2marine.com/product.do?no=156328F

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke å se hvordan drev det er når jeg ser på det. Kan selvfølgelig høre med båtforhandleren. Jeg mener det er et Alpha One Gen1 på den jeg også, men er ikke sikker. Du veit ikke hva utveksling jeg må ha du Executive?

 

Jeg er litt skeptisk til det hullet jeg også, men jeg kjenner han som skal gjøre jobben på det og han er meget dyktig. Men det er som du sier, i såfall om jeg skal ta imot det drevet de har må jeg være veldig nøye med hvordan det repareres.

Det kan nok stemme at det er klokoblingen som er problemet mitt.

det er i allefall de drevene som går inn i hverandre når jeg setter den i revers som er feilen, og i tillegg har drevet en oljelekkasje innvendig i den øverste delen. Så drevet jeg har er veldig slitt og trenger å bli byttet. Men derfor så jeg på¨det drevet jeg kunne få som et billig alternativ enn så lenge.

 

Linken du sendte meg med drev, er dette en amerikansk side? Er drevene originale?

 

Mvh Jonas

Link to post
Share on other sites

Dersom drevet er fra 1986 er det Alpha One 1

 

http://www.mercstuff.com/drive_id.htm

 

Utveksling er jeg ikke helt sikker på. Men skal se om jeg finner det ut ila kvelden en gang :smiley: Men jeg tror at utvekslingen styres av vinkeldrevet i topp. Så om du bare bytter nedre del passer alle typer. Ikke helt sikker her.

 

De drevene som tilbys på de fleste nettbutikkene er ikke originale men skal være likeverdige. Usikker på om det finnes originale Gen 1 drev lengre.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Har du hørt med

Ebbestad Performance

Oksenøyveien 85, 1366 Lysaker

67 53 39 11

 

Spesialfirma vedr. Merc. drev

 

Hei Caramba!

 

Skal ta kontakt med de i morgen jeg! Takk for tips og full informasjon! =D

 

Mvh Jonas

 

 

Dersom drevet er fra 1986 er det Alpha One 1

 

http://www.mercstuff.com/drive_id.htm

 

Utveksling er jeg ikke helt sikker på. Men skal se om jeg finner det ut ila kvelden en gang :smiley: Men jeg tror at utvekslingen styres av vinkeldrevet i topp. Så om du bare bytter nedre del passer alle typer. Ikke helt sikker her.

 

De drevene som tilbys på de fleste nettbutikkene er ikke originale men skal være likeverdige. Usikker på om det finnes originale Gen 1 drev lengre.

 

Hei igjen Executive!

 

Det er Alpha One 1 i og med at det er 1986 ja. Det er bra! Ser deler og selve drevene til Alpha One er billigere enn Bravo drevene.

 

Utvekslingen er jeg veldig usikker på. Eller det blir feil å si jeg er usikker også, for det veit jeg ærlig talt ikke. Dersom du finner det ut uten at det er til for mye bry for deg er det helt suverent! =D Da kunne jeg egentlig bare bestilt opp et nytt drev, dersom jeg veit utvekslingen og hva drev jeg må ha.

 

Nei, de er ikke originale nei? Det jeg regnet med =) Men det er jo akkurat det samme om det er originalt eller ikke bare drevet har den funksjon at den overfører motorkraften over til propellen, og det er jeg ganske sikker på at de fleste drev har, så da er det jo egentlig bare bra med uoriginalt med tanke på prisen! =D

 

Takk for god hjelp! =)

 

Mvh Jonas

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har to stk Alpha1 fra 1988 som har vært brukt ca 600 timer.

Begge er ok uten korrosjon, utv er 1,82:1 og har vært på V8, det vil antagelig passe på din motor også.

Har blitt byttet ut i forbindelse med motor bytte og overgang til Bravo drev.

 

Pris er 9500,- pr stk uten trim armer. Har to brukte og to nye trim armer

samt transom, to props 14,25x19, pluss div andre Mercruiser deler og V8 motorer til salgs.

 

Om du er interessert kan du gi beskjed på mail.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Hei Executive!

 

Tusen takk for god hjelp! Da veit jeg hva jeg trenger! Suverent med den oversikten du kom med! =)

 

Hvordan vil det bli med 1,82:1 drev da jeg egentlig skal ha 1,84:1 utveksling? Det hørtes ikke ut som noe kjempeforskjell?

Vil drevet som chris284 her selger passe rett over på mine trim armer?

 

Kan muligens være interessert dersom dette passer om hverandre og de er i god stand!

 

Mvh Jonas

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Jeg har funnet et drev som jeg tror passer min båt som er nytt. Lurer på å kjøpe nytt drev fordi jeg da kan føle meg ganske trygg på at det fungerer noen år.

 

Stedet jeg fant drevet på er:

http://www.perfprotech.com/store/product/S...A181,25993.aspx

 

Passer dette båten og motoren min? Etter det jeg kan skjønne er det en 1.81:1 utveksling på dette drevet? Derfor lurte jeg på om jeg kan kjøpe det når jeg egentlig skal ha 1.84:1 utveksling?

 

Prisen på det nye drevet inkl. frakt til Norge er 9632,-

Derfor vurderer jeg dette sterkt!

 

Håper noe kan hjelpe meg, jeg bestiller i dag dersom dette passer over på min båt og motor!

 

Mvh Jonas

Link to post
Share on other sites

Utvekslingen bør ikke være noe problem....

 

Om du har sjekket alle tipsene som står på siden foran der alle drevene er listet opp bør dette være en kjempedeal. Tross alt har du en av de siste revisjonene av Gen 1 fra før som ganske sikkert er fullt ut kompatibel med disse ettermarked drevene.

 

Samme drev selges bla her: www.drev.se Litt dyrere da

 

Har du dobbeltsjekket at utvekslingen stemmer?

 

http://www.perfprotech.com/store/articles/...ha2-ratios.aspx

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Executive!

 

Linken du gav meg sist viser at det går bra med utveksling fra 1.81:1 til 1.84:1. Jeg skal egentlig ha 1.84:1 på min motor, men etter det jeg kan forstå skal det da gå fint med 1.81:1 også! =)

 

Lurer på å bare bestille opp et slikt. 10.000,- ferdig fraktet til Norge for et nytt erstatningsdrev høres ikke så ille ut synes jeg, og da har jeg ingenting å bekymre meg for heller! =)

 

Båten blir sjøsatt i dag, så jeg får bare bruke det drevet jeg har frem til det nye drevet kommer og ta opp båten igjen og bytte drev og sette den ut igjen =)

 

Men holder det å bare bestille drevet, eller må jeg ta med noe mer? Tenker på montering, passform etc..

Eller er dette et komplett kit? For meg virker det som om det er et komplett kit.

 

Har egentlig ikke greie på dette i heletatt, er derfor fint med all hjelp og all rådgivning jeg kan få! =)

 

Mvh Jonas

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det drevet du viser til er ikke et original drev, men et erstatningsdrev som ikke er laget av Mercruiser.

De er normalt rimeligere, men gjør samme nytten.

 

Har du sett at tannhjulene i drevet er slitt?

 

Det minner meg om tilsvarende problem jeg hadde.

Det viste seg å være problem med gir kabelen pga lekkasje i belgen.

Skiftet kabel (gir wiren), belg og justerte til riktig utslag og allt var ok igjen.

 

Har fortsatt to bra drev til salgs. Garantert ok. Kan diskutere prisen om du skulle være interessert.

9500,- med alu prop eller 8500,- uten.

Drevene har alltid gått pent, har ikke råkjørt med båten, bare pen cruise fart rund 20 kn.

Båten ble kjørt til opplag med drevene og deretter byttet jeg ut motorer og drev.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen!

 

Jeg slapp foreløpig og bytte drev da drevet jeg hadde på båten ikke var så galt allikevel. Det som var problemet var at girvaieren var altfor slakk. Grunnen til at jeg hadde tenkt til å bytte var fordi den ikke ville ordentlig i gir og verkstedene trodde da at det var drevet som var problemet da dette begynner og bli gammelt. Det var heldigvis ikke drevet. Men dersom jeg bestemmer meg for å beholde båten noen år til må jeg nok bytte drev etterhvert.

Motoren går heldigvis som en kule og det har ikke vært noe tull med den.

Men gi meg gjerne tilbakemelding dersom du kjøper dette drevet! Er spent på hvordan det er i forhold til et originalt.

 

Mvh Jonas

Link to post
Share on other sites

Har bestilt drevet og skal holde deg informert. Forøvrig kan det leses en del på denne siden www.båtdrev.no.

TILVIRKNING:

Drevet er produsert av Amerikas største frittstående leverandør av erstatningsdrev. Det er ikke tilvirket av Brunswick men er laget for å erstatte Alpha One direkte. Alle service- og reservedeler går om hverandre med de originale.

 

KONSTRUKSJON:

Drevhusene er laget i aluminiumslegering som har bedre styrke enn originalt. Materialet som blir brukt har også bedre koorosjonegenskaper enn originalt.

 

KVALITET:

Alle deler er produsert med samme eller bedre spesifikasjon enn originalt.

 

MONTERING:

Passer direkte om hverandre med originalt

 

UTVEKSLING:

Den eldre betegnelsen heter 1:50 , men Mercruiser har endret denne til 1:47 senere. Denne minimale forskjellen har ingen praktisk betydning, slik at de går om hverandre. De vanligste motorene levert med denne utvekslingen er V8 med 5.0 liter eller 5.7 liter.

 

INNKJØRING:

10 første gangtimer: Ikke over 75% av motoreffekten. Hastighet og gasspådrag bør varieres. Revers bør brukes med jevne mellomrom.

OLJEBYTTE: Etter 10 timer, deretter hver 50.time eller minst en gang i sesongen.

 

Fabrikkgaranti: 3 år.

Link to post
Share on other sites

Kan de gi tre års garanti, så burde de være rimelig sikre på at drevet holder, og det holder lenge for meg. For øvrig så ser jeg at http://www.båtdrev.no/ er forhandler i norge. De skal ha ca 25000.- for et slikt drev.

 

De gir deg fortsatt ikke hjelp med garanti på ditt usa kjøpte drev. Nei 3år er kjempebra men har hørt om drev som er nye som ryker etter 150timer pga feil fra fabrikk... Men nyskerri spurt, hvor mye kom drevet ditt på ferdig inn i norge? for må vel betale toll også på dette?

Link to post
Share on other sites

Hvis man gidder å sende drevet til usa så ordner det seg jo:-) Eller man kan forsøke å gjøre en deal med den norske importøren. Men uansett så er det så mye billigere enn et originalt drev, at det er verdt å ta sjangsen. Dessuten så passer jo delene om hverandre, så hvis man vil mekke litt selv, så er ikke det noe problem. Det er ikke toll på slike mekaniske deler. Kun moms, men den er jo høy nok her til lands da.Og i tillegg så legges momsen på totalbeløpet. Altså prisen for selve drevet, pluss frakt. Men alikevel blir det rimelig. Drevet kostwe 1395 dollar, pluss frakt og moms.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...