Jump to content

Forsøkslaging av betong/trebrygge

Jon-Kåre

Recommended Posts

om 3-4 uker vil jeg tro, kanskje mindre.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg ser den Ask, hoved grunnen min ttil å tenke kjetting fremfor tau i dette tilfellet er at bryggen blir liggende veldig nær der hvor det fra 50 tallet og opp til 90tallet lå et skipsopphøggeri. Det er iallefall delvis sand/leire på bunnen og jeg har tenkt som så at tauet kan bli liggende å knage mot noe gammelt skrot. Dette blir kanskje bare teoretisk tenking og ikke noe å være redd for i praksis?

Hvor ofte bør man ha dykker ned og kontrollere hvis man bruker kjetting?

God morgon.

Dersom det er fare for at taua kan gnaga mot gamalt skrot så ville eg tredd brann- eller plastslangar på taua dei nederste metrane.

Kor ofte du bør få fortøyningane inspisert av dykkar er det vanskeleg å svara på. Det kjem an på kor værhardt det er og kor mange tau de har.

Prisen på dykkinga spelar vel òg inn. Anna kvart år bør det vera.

Dei siste 18 år har eg dykka minst 15 gangar ved flytebryggene til det lokale båtlaget eg er med i.

Det ligg svært skjerma til og har fortøyingar til kvar uteliggar, i tillegg til hovudbryggene.

Det er utan unntak tæring og mekanisk slitasje på boltar og kauser som gjer at eg har vraka fortøyningar.

Det har ikkje hendt at tau har slitna.

Ask

Bruker jeg kauser og sjakkenl for å feste tauet? eller pleises det bare rett inn? Loddene er gamle tårnkranvekter med 22mm bøyler i som vi tenkte å ta tak i. Disse bøylene er godt forankret i betongen, skjer iallefall ingen ting om vi prøver å dra etter disse med loddene på land.

Eller er det mere fornuftig å borre hull i disse, tre plastslange på tauet og føre dette igjenom igjenom det og speleise ihop. Noe av tauetmed plastslangen på vil da ligge mellom bunnen og loddet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Nå hadde jeg ikke tenkt å støpe moringer men bruke lodd vi har liggende, kanskje jeg kan kjærneborre et større hull slik at jeg får borret armering rundt omkring i dette, feste tauet og støåe igjen med egnet masse?

På moringene til våre flytebrygger i havnen er det alltid metalldeler som ryker, og da spesielt kjetting. Vi har brukt kjetting fra innfesting i brygge og noen meter ned og denne delen er ekstra utsatt for tæring(rust). Årsaken til at vi har brukt kjetting her, er at isen har fart ille med tauene på dette stykket.

Det vi nå skifter til, blir et mye tykkere tau ned til moringen og håpe på at dette blir en bedre løsning. Også at det ikke blir skadet av isen. Dersom du har innfestingen til moringen så høyt på bryggen at det kommer over vann, kan du jo bruke sjakket og kause her.

Det vi nå har bestemt oss for er å kjøpe Kompressorslanger (armert gummislange) i 3 meters lengder som vil bli tredd igjenom et eksisterende hull i de loddene vi skal bruke. Oppe vil vi bruke kjetting og kauser/sjakkel eller tau, sjakkel og kauser ned til daumannen. Mot land kjetting, sjakkel og kauser. Dette rimer bra med de opplysninger som er kommet frem i tråden her og andre jeg har lest. Er det noen som har motforestillinger så skrik ut jo før jo heller. Eneste svakheten jeg kan se er at loddet vil ligge over slangen som tauet går igjenom men dette er vel mest en teoretisk svakhet i mitt hode?

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Flott prosjekt!

Jeg besøkte en gang et enmannsfirma utenfor Stockholm som produserer betongbrygger. De benyttet lastestrammere (slike som du fester lasten på en lastebil med) for forankring av bryggen mot bunnen. Om disse gikk helt ned, eller var hektet i tau eller kjetting videre vet jeg ikke. Selve strammemekansimen var i syrefast stål (vet ikke hvor de var kjøpt). Men hensikten sa han var at han på en enkel måte kunne etterstramme ved behov. Han løftet på en planke/inspeskjopnsluke på enden av brygga og kom til surremekansimen for eventuell stramming (eller slakking).

• 1 måned senere...

Ting tar tid og vi har ikke akkurat valgt vår stileste periode for å utføre dette. Det jeg nå venter på er beslagene/vinklene som skal festes på elementene for feste av trerammen. Disse er sendt til galvanisering

Hvor mange "tonn" med armering vet jeg ikke men armeringen er gjort utifra beregninger på en tolvmetersbrygge, det vil si vi har benyttet samme armeringstegninger. Den brygga har ikke hatt noen problemmer de 10-12 årene den har ligget ute på temelig værutsatt sted. Det er benyttet 8mm standardnett + forsterkninger/bøyler av 10mm i alle overganger. noen 12mm stenger i hvert hjørne, innfestningsbolter til beslag er og sveiset i disse 12mm kammene. At dette holder for eget bruk er jeg temmelig overbevist om. Skal dette ut for salg så blir det som jeg har skrevet tidligere prosjektert av profesjonelle for å være sikker på at man har tilstrekkelig med armeing.

Det så mistenkelig billig ut. Står ikke noe om hvor høy den er men vist oppdriften er 4100 kg og totalvekten 6000kg skulle vel det tilsi at betongen som er benyttet veier 1900kg noe som igjen vil si at det er brukt ca 750 liter betong noe som for meg høres veldig lite ut. Støping av våre ga et forbruk på rundt 850 liter pr. pontong. da er de støpt i 10cm tykkelse + at i hjørneneer isoporen skjært i 45 grader (15cm inn til hver side) for å gi plass til forsterking for festene.

Sent på kvelden så mulig jeg har resonert feil angående tykkelsen på den brygga :confused:

• 3 uker senere...

når får vi se dette på sjøen, og i bruk?

Ting tar tid og vi har ikke akkurat valgt vår stileste periode for å utføre dette. Det jeg nå venter på er beslagene/vinklene som skal festes på elementene for feste av trerammen. Disse er sendt til galvanisering

Etterlyste beslagene igår og da kom det frem at de slettes ikke var sendt til galvanisering :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: at det går an, først er de ferdiglaget og sendt og når man ettespør etter meeeeeget lang tid er de ikke påbynt enda. Ja ja det blir ikke beslag derfra en eventuel neste gang. Burde vel være greit å bruke en ferdig galvanisert L vinken med påstøptearmeringsjern og støpe denne direkte ned i betongen.

Uansett vinkler eller ikke startet vi arbeidet med trerammen idag.

foto0101.jpg

Fikk plassert ut elementene før jeg måtte dra hjem til sykt barn og satt snekkeren i drift

• 2 uker senere...

Pontongen ser jo bra ut. Er det høyde på 1,20 m?

:seeya:

Høyden som ble valg er som sagt 0,8m men burde nok hvert nærmere 1,2

Hvis du bruker galvanisert armering kan du gå ned på betontykkelsen (bedre oppdrift) Støpte en del flyte brygger når jeg jobbet på en Element fabrikk og hvis jeg ikke husket feil tror jeg veggene var 7 cm tykke ingen betong under isoporen. Regner med at du har brukt betong med god kvalitet minst c45ma.

Eller vi skulle gått ned til 5cm fiber armert betong.

Skjønner ikke helt hvor vi har hvert henne når vi kalkulerte at oppdriften ble god nok med å lage elementene 0,8m høye og med 10cm vegger. Ved etterkalkulasjon viser det seg at hver pontong ikke vil ha mere oppdrift en ca 650 kg og da 1300 kg totalt, dette synes jeg og sikekrt mange med meg blir for lite med tanke på at trevirket nok veier endel kg. Heldigvis er jo dette et forsøk og ikke en leveranse til en kunde. Derfor vil vi legge på 30cm isopor til under elementene for å øke oppdriften. Dette vil øke oppdriten til rundt 1200 kg pr. pontong.

Før vi løfter de opp og legger under de lager vi ferdig rammen. Denne blir løftet av hel og montert på plass etter at pontongene er sjøsatt.

betong_brygge_001.jpg

betong_brygge_003.jpg

betong_brygge_004.jpg

betong_brygge_005.jpg

Rammen med dekke ferdig

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2529/betong_brygge_006.jpg

betong_brygge_007.jpg

Videre har jeg klargjort isopor og forskaling i hjørnene, mellom så dekker vi isoporen til med en frontex plate (sementbasert plate)

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2529/betong_brygge_009.jpg

Rammen/dekke løftet av

betong_brygge_008.jpg

Så satte vi limet i pres slik at det skal være klart til støping imorgen

betong_brygge_010.jpg

Vet ikke hva jeg rotet med nå men 2 av bildene ble ikke synlig i innlegget, noen som kan fikse det??????????????????????????????????

• 3 uker senere...

betong_brygge_006.jpg

I utgangspunktet hadde vi tenkt å sette bryggen ihop i sjøen men syntes det virket så solid at vi ville prøve å løfte den mens den var på land, nåår det da ikke knaket i sammenføyningene satte vi den like godt ut ferdig sammensatt

betong_brygge_018.jpg

betong_brygge_019.jpg

betong_brygge_020.jpg

betong_brygge_016.jpg

Etter at brygga var kommet på plass kom turen til loddene

betong_brygge_012.jpg

betong_brygge_015.jpg

Båten ble kjørt inn i løkken og loddene ble slept på plass.

betong_brygge_015.jpg

Da gjenstår landgangen samt å slakke og stramme litt på de enkelte festene slik at bryggen blir liggende fint i forhold til denne.

betong_brygge_017.jpg

Konklusjonen så langt er at vi må bli flinkere i mattematikk :discuss::rolleyes::headbang::sweat:

Høyden på pontongene bør økes fra 80cm til 100cm, sideveggene en cm eller to tynnere og toppplaten ned til 5 cm.

Fribordet havnet på 50cm

Kostnader for betong, armering, isopor etc til pontongene ble da 11500,- inkludert mva. Arbeidstid nå når det er gjort engang vil komme på cirka 30 timer a 620,- inkludert mva. Dette skulle tilsi at pontongene skulle kunne selges for rundt 15 000,- pr stk inkludert mva.

Når det gjelder treplatten har jeg ikke fått faktura på alt enda så den vet jeg ikke med sikkerhet prisen på enda

Bare isopor i bunnen

• 2 uker senere...

Da ligger den der da. Det som mangler nå er plate og føringer under landgangen. Mulig vi justerer den litt ut da landgangen ver rikelig lang.

brygge_med_lanfgang.jpg

brygge_fra_siden_mmed_landgang.jpg

Opplever bryggen som litt lite stødig. Treg og fin i bevegelsene men synes den går for dypt ned når man går helt ut i siden på den. Kanskje en slik blåtønne under hver side mellom loddene vil avhjelpe det?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...