Brumm Startet 15.April.2010 Link til dette innlegget Startet 15.April.2010 Var ute med båten i helgen og testet Navionics naviprogram på iPhonen. Der satt jeg i styrehuset og hadde 4 forskjellige måter å navigere etter: -Macbook 15" pc med GPSNavX tilkoblet autopilot. Kan også kjøre Tiki via Microsoft XP på denne. -Lowrance 5" kombi ekkolodd/plotter. Brukes mest som ekkolodd, men er en fin støtte og backup for pc´en når jeg ikke gidder å ta med meg macen ombord. -iPhone med Navionics. -Papirkart og kompass. I tillegg kan man jo få mye fin info fra radaren. Så ingen grunn til lure på hvor man er når man ferdes på sjøen med denne farkosten. iPhonen er tenkt å brukes i en jeep, men det var også litt kult at den kunne søke på steder, og at man kunne ta et bilde der man er og så blir det satt et symbol i kartet. Jeg har forøvrig nevnt tidligere at iPhone er mer eller mindre verdiløs som navi i bil, grunnet for svak GPS følsomhet, men etter siste oppdatering av firmware fra Apple er dette problemet en saga blott. Nå kan den f eks ligge på setet ved siden av meg eller i askebegeret foran gearspaken og det er full dekning hele tiden. I båten lå den på kartbordet uten direkte kontakt med himmel gjennom vindu, og jeg har lukket båt. Dette gikk strålende. Jeg fikk derimot ikke til å la kartet vise baug opp. Noen som har et tips om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Jeg fant det ut selv. Her er svaret på min henvendelse til Navionics: "Course Up is a feature we’re going to add to our App in the near feature. Keep checking for updates on App Store or on our website." Det betyr altså at det ikke er mulighet for kurs opp nå, men at det forhåpentligvis kommer snart. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Baug opp må nå være enda mer ubrukelig på en løs telefon, enn det i utgangspunktet er på en plotter? Men du verden, det er sikkert bra at det blir fikset Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
bjorngb Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Er i utgangspunktet enig, jeg synes det er vanskelig å finne frem i kart som er head-up. Men i hurtiggående båter ser jeg vitsen i dette - da en slipper å tenke seg om 0,5 sek for å mappe kart med terreng. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 (redigert) Kurs opp er både og synes jeg også. Men GPSNavX har ikke mulighet til kurs opp, og i visse tilfeller savner jeg dette. F eks under stress hvor jeg møter f eks rød/grønn stake og hjernen liksom kobler ut evnen til å snu ting opp/ned for å finne ut riktig side å gå av staken. Da er det ikke noe problem hvis man har en liten backup-plotter som gir riktig svar med en gang og uten at jeg trenger å tenke speilvendt. iPhonen ser jeg på som en svært nyttig og morsom ting til sjøs også fordi den samme enheten kan brukes til så mye. Men kartenheten er i seg selv kul nok. Treffer man f eks andre sjøfarere og begynner å snakke om en fin havn man har besøkt er det bare å starte Navionics, klikke på bildesymbolet i kartet der man har vært (hvis man tok et bilde der da) og stedet blir plutselig visualisert og er ikke bare en kartdetalj. Og etter noen år kan man ferdes i samme område og hente opp bilder fra fine uthavnsplasser man har glemt siden da. Redigert 17.April.2010 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Nå funker ``kurs opp`` og da har man alt man trenger til 169 kr...... Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
OnkelDonald Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 (redigert) "Kurs opp" på Navionics kartet på iPhone baseres på det interne digitale kompasset. Det kompasset er fullstendig og 200% ubrukelig, er ikke mulig å stole på at vist retning på iPhone sitt kompass faktisk er riktig retning, stort sett bommer den med minimum 90 grader i variabel retning... Bortsett fra det er Navionics appen stort sett ok :) Redigert 9.Mai.2010 av kofalk (see edit history) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
sveinh04 Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Men det vil jo rette seg når man er i bevegelse. Når man ligger stille så bruker man jo nord opp. Kan ikke se problemet her. Gpsen min har jo ikke innebygd kompass og den bruker jo bevegelsen i båten. Men det blir spennende å prøve den ut og sammenligne med gpsen. Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
OnkelDonald Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Men det vil jo rette seg når man er i bevegelse. Når man ligger stille så bruker man jo nord opp. Kan ikke se problemet her. Gpsen min har jo ikke innebygd kompass og den bruker jo bevegelsen i båten. Men det blir spennende å prøve den ut og sammenligne med gpsen. iPhone bruker ikke båtens bevegelsesretning, kun det innebyggede kompasset og dette viser ikke riktig. Du ser problemet så fort du prøver å bruke den, og du kjører feks rett sydover med båten, og kartet viser deg øst som "opp". Dette retter seg ikke når man er i bevegelse.. Prøv å navigere i bilen din, med den innebyggede kart applikasjonen og kompassretning... 30% av tiden viser den en melding på skjermen om at du må bevege telefonen i 8-tallsmønster for å kvitte deg med "kompassforstyrrelser". de resterende 70% bedriver telefonen vill gjetting på retningen.... Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
avsluttet Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Dette må jeg teste ut, er det fordi man er i fart? kompasset i iphone mener jeg skalle basere seg på å gjennkjenne nettverket sitt rundt seg. Kanhende det ikke virker når man kommer i orntlig bevegelse? Kompasset fungerer helt fint når man står i ro eller spaserer. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 3gs har magnetometer for å kunne vite kompassretning. Viser ofte feil. Og som regel blir det riktig(ere) hvis man vifter med telefonen i en 8-tallsbevegelse et øyeblikk. I praksis er dette ikke brukanes under veis, så jeg foretrekker nord opp. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Mulligan Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Det er mye rart inni iPhonene, men et magnetometer har den ikke. Her er målinger fra et magnetometer plassert i Longyearbyen. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 (redigert) Og det VET du? http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetometer#Mobile_phones Har ingen interesse av å diskutere hvorvidt kompasset i mobiltelefonene kan gå under begrepet "magnetometer", samtidig som begrepet også brukes om avanserte måleinstrumenter. Det kan noen bare velge og definere for min del. Men kompass basert på deteksjon/måling av magnetfelt har den. Og det er ikke brukanes til noe egentlig. Redigert 10.Mai.2010 av Tintin (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
jensemann2 Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 kall det heller et slags forenklet fluxgate kompass. En spole som føler på jordens magnetfelt. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 (redigert) ..og et fluxgate kompass (som du kaller det) består av et fluxgate magnetometer og logikk som etter beste evne omsetter målingene i magnetisk retning. Det er godt mulig at kompasset i iphnen bruker en fluxgate magnetometer for å måle. Men det har jeg ikke sett direkte dokumentasjon på. Redigert 10.Mai.2010 av Tintin (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
OnkelDonald Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 en spole som føler på alt som er magnetisk i nærheten av telefonen. Hvorav jordens magnetfelt er det minst interessante :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Tintin Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 (redigert) men betyr det at spolen og leamikken rundt er noe annet enn et magnetometer? Et dårlig et, men likevel. Redigert 10.Mai.2010 av Tintin (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Mulligan Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 OEM fluxgate kompass. Hundredobler i verdi når den pakkes inn i en fancy boks med et fancy navn. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 ..og poenget var? Et magnetometer er et magnetometer selv om det ikke er imponerende. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Mulligan Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Mulig det. Jeg har noen tusen kilometer med magnetometer på slep. Måler vektor og styrke på jordas magnetfelt. Som så godt som aldri er lik hva kompasset viser. Men sånn er det vel med båt. Aksellerometeret er jo blitt til en rategyro for lenge siden, så da kan vel gjerne fluxgatekompasset bli til et magnetometer. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 (redigert) Sikkert interessant alt dette her, men finnes det en måte å skru av/på nord-opp funksjonen på Iphone? Fant det ikke sånn i farten.... Redigert 10.Mai.2010 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Det bør du. På min er det vest-opp eller noe :) Skrus av ved å trykke en ekstra gang på GPS-knappen. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
OnkelDonald Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Sikkert interessant alt dette her, men finnes det en måte å skru av/på nord-opp funksjonen på Iphone? Fant det ikke sånn i farten.... Trykk to ganger på GPD knappen for å få retning opp. Fungerer bare på siste versjon av iPhone (3GS) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Brumm Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Uansett tekniske løsninger, jeg startet tråden med et spørsmål om det gikk an å få baug opp med iPhone og Navionics. Og det er riktig som en annen nevner her, at en oppgradering i programmet muliggjør dette nå. Men løsningen er etter hva jeg kan se bare halvbra. Testet det i båten i dag, og det som skjer er at iPhonens kompass aktiveres når man trykker på "GPS" to ganger i programmet. Dermed får man en slags baug opp, med en liten bieffekt: stedsnavn i kartet snur seg også med kartet. Men tross alt synes jeg oppgraderingen er svært velkommen. Og det er jo fantastisk å ha et så stort sjøkart i telefonen for så lite cash. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.