Jump to content

Sabb-Ford 54 HK (2401E)

rogeri

Recommended Posts

Sier takk til all "matnyttig" info om motoren.Har sjekket mot Kings Diesel og der var det ikke mye.Ser av erfaringsdatabasen at en har verkstedhandbok i PDF.format og kunne være intr. i den. Full overhaling er det ikke snakk om,motoren starter og går fint,men har en følelse av at registerreima bør skiftes.Likeledes er ferskvannet rustbrunt ,så varmeveksleren bør vel kanskje sjekkes.

Hvis noen har noe kan dette sendes til E-mail: rogeri@online.no

Jeg trenger også bok til min 68-hesters Sabb. Ringte Sabb - og de kan visstnok få kopiert opp mot betaling...

En annen ting: Sabben min har starta å røyke mye mer enn før. Har kjørt igjennom en tank med avsoting, men den fortsetter bare å produsere grå røyk... Trodde det skal gi seg fortere?

Kommer det mye røyk fra Sabben du/dere har? Håper ikke det er oljeringene som er gått...

• 3 måneder senere...

Ja, eg har ein slik bok, bestilte den hos Sabb. Har ikkje motoren lenger, det er ein motor med

veldig dårlig rykte. Den er også brukt i Transit fram til 1978 eller 79 den er 2.4 liter og kaltes

York motor. Seinare Transit motorer er på 2.5 liter, da heiter den FSD , større slaglengde men

mange deler er like, f.eks passer Bowman eksos kjøler begge motorane.

:tarsis

Har 850 sider maskin sammensettings beskrivelse, verksteds og vedlikeholds håndbok til alle "Detroit In line 71 Maskiner" på engelsk. Alt scannet, og satt i PDF V6 format, separert i kapittler (maskinbeskrivelse, luftintak, eksos, kjøle, drivverk, insprøyting, osv.) med full tekst søk aktivert. Ulempen er at det tilsvarer 32 MB.... Jeg kan sende 32 MB, men kan dere motta? Kan jo gjerne sende en CD hvis det er av interesse...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

• 3 år senere...
Ja, eg har ein slik bok, bestilte den hos Sabb. Har ikkje motoren lenger, det er ein motor med veldig dårlig rykte.

Tja, svogeren min har arvet svigerfars Enes 25 fra 1981. Den har SABB Ford 54 hk som har passert over 3000 timer uten overhaling. Det er vel ikke dårlig i CR-teknikkens tidsalder.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

• 2 uker senere...

Hei

Eg har ein SABB F DIESEL F4 frå 1977, og ser at fleire skriv at det er mykje delar som er like som på dei gamle Transit motorane. Kan nokon gå meir spesifikt innpå kva delar som er like? Motoren min har ikkje gått meir enn 40 timar etter overhaling hos sabben, men det er jo kjekt å vite i tilfelle noko skulle gå gale. Registeret, er det likt? Må skifte eit lager på eine strammehjulet.

MVH

Kim André Arnesen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...