Rikosjett Startet 15.April.2010 Del på Facebook Startet 15.April.2010 Sjekka giroljen på min Yamaha 130hk i høst den var like grønn og blank som da jeg fylte den på i juni. Bør den byttes? Quicksilver High Performance olj Sitér dette innlegget Link to post
kriistiian Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 kommer lit ann på kor mye du har kjørt siden det men har du kjørt lit så ville eg bytta ;) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Nå er vel olje tyngre enn vann, slik at oljen synker til bunns. Det vil være vanskelig å se ved å peile oljen. Hvertfall etter en viss tids lagring. Antakelig ved bruk vil oljen og potensielt vann blande seg å gi en grå farve. Det høres ut som oljen din er ok, men det er jo også avhengig av hvor mange timer du brukte motoren i fjor. Til slutt, det er en billig forsikring å bytte oljen, er min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Nå er vel olje tyngre enn vann, slik at oljen synker til bunns. Det er vel tvert om! Sitér dette innlegget Link to post
antares Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 det ambefales å bytte alle oljer vert år. er det en ny motor bør du ivertfall gjøre det pga garanti. om det er så inmari viktig er jeg mere tvilsom til. men alle "oljefolk" sier at det må gjøres. man "peiler" heller ikke oljen på ett undervannshus på en outboard. men dette vet du sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Det er vel tvert om! Helt riktig observert av deg, en stor skrivefeil eller kortslutning. Det er vannet som vil være i bunn, dette kan jo kun dreie seg om noen dråper (kondens fra vinteren, f. eks) Dette vannet vil det være gunstig å få ut, og man vil ikke se det før drevet taes i bruk. N.B. man kan også bare tappe ut litt olje i bunn og sjekke denne. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 Hvilken olje bruker jeg på min Tamd 30 Volvo penta på giret?? Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 Noen som vet?? Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 Antakelig ved bruk vil oljen og potensielt vann blande seg å gi en grå farve. Tipper dette skjer ganske momentant. Vannet vispes bra inn i oljen inni der. Det høres ut som oljen din er ok, men det er jo også avhengig av hvor mange timer du brukte motoren i fjor. Jeg er enig. En VP forandler forklarte at det skulle byttes hvært år fordi i motsetning til en girkasse til bil, går dette girhuset under vann. -Dette er sprøyt mener jeg... Har en teori om at det må byttes etter ganske få timer grunnet "kuttingen" av oljemolekyler inne i konen som fører til at oljen mister sin smøreevne (blir tynnere). Og at dette skjer mye raskere i et drev enn i en bil-girkasse... Det er vel tvert om! Det fins enkelte giroljer som er tyngre enn vann, men disse er laget for veldig spesielt bruk. (bare av interesse) Hvilken olje bruker jeg på min Tamd 30 Volvo penta på giret?? Sjekk i boka. Enten motorolje eller girolje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.