Enzo Startet 15.April.2010 Link til dette innlegget Startet 15.April.2010 Jeg er i prosessen å kjøpe ny båt og regner med at den delen er på plass i neste uke men i denne vil jeg gjerne ha AIS. Ser seatronic har 2 aktuelle http://seatronic.no/ais-c-15/pro-ais-p-38 og denne http://seatronic.no/ais-c-15/ais-ait1000-classe-b-p-2264 Jeg kan null om dette, er det noen grunn til at den ene koster 1500.- mindre enn den andre ? Skjønner det slik at disse skal programmeres, hvordan er dette om man da vil kjøpe fra USA istedet ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Jeg har Pro Ais'n, GPS-antennen ingick i paketet....programmeringen gjør du selv, æven oppdatering programvare kan du gjøre selv. den andre har jeg ingen erfaring med, sikkert like bra den ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Svart 15.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Hvor kjøpte du den ? pris ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 England ...husker ikke navnet på firman 394 £ ...... ca 3720 NOK Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Svart 15.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Under 4lapper er jo absolutt akseptabelt Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 (redigert) lyst til å røpe noe om hva slags båt som er på beddingen?... PS: jeg har samme sender som Gunga Din, og er godt fornøyd. Redigert 15.April.2010 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
alidal Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 394 £ ...... ca 3720 NOK + frakt og moms? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 nix inkl frakt o moms......fra ett EU-land til ett annet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
HThorsen Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Hei, Følger opp litt på Gunga Din sin siste kommentar angående priser og kjøp i utlandet. Har selv benyttet deler av vinteren til å putte en hel del elektronikk i min Joda 310 Monaco. Gunstig kurs på £ mot NOK gjorde det hele veldig attraktivt. Jeg gikk for Raymarine og fant en butikk på nettet som spesialiserer seg på Raymarine, www.raymarine.co.uk. God erfaring herifra, de har stort sett vært kjappe på email forespørsler og også på telefon. Levering rundt en ukes tid eller to. Kjøpte bl.a. AIS class B samt VHF som var adskillig billigere enn i Norge, men måtte bruke en lokal leverandør for programmering av utstyret som høflig gjorde meg oppmerksom på at de gjerne så at jeg kjøpte utstyr ifra dem da De hjalp meg imidlertid mot et akseptablelt honorar. Prismessig så ble mva trukket ifra av selger men det kom en regning i ettertid ifra UPS på norsk mva. som de hadde lagt ut for. Butikken opererte med standardpriser for frakt til Norge, i størrelsesorden NOK400,-. Total besparelse i forhold til norske priser i størrelsesorden 20-30%. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 15.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Jeg betaler nok ikke frakt fra england, jeg har pallefrakt i firmaet derfra hver annen uke så jeg tar det med der og da blir det gratis men moms må man da som lovlydig borger betale. Vet du har samme framtia , jeg har jo sett den og til spørsmålet om hvilken båt så venter jeg bittelitt med det enda, vi har kortet listen inn til 2 båttyper og trenger bare å se på en båt til neste uke så har vi nok bestemt oss. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Da fikk jeg Pro Ais i dag, den er levert inkl GPS antenne. Så nå gjenstår det bare å montere. Prisen kom et stykke under 4000.- Når jeg skal lure denne inn på plotteren , kan jeg koble en til f.eks VHFen istedet , det er en raymarine VHF og alt er koblet i seatalk ombord eller må den kobles direkte til plotteren ? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 PS: jeg har samme sender som Gunga Din, og er godt fornøyd. Samme her. Jeg vil påstå at en god antenne er viktig for god rekkevidde. Ellers er trolig de fleste AISene av samme gode kvalitet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Enzo Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Vil dere anbefale en splitter til VHF antennen i masten eller en egen dedikert VHF antenne som jeg evnt monterer på pushpit ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Når jeg skal lure denne inn på plotteren , kan jeg koble en til f.eks VHFen istedet , det er en raymarine VHF og alt er koblet i seatalk ombord eller må den kobles direkte til plotteren ? Du kopler AIS signalet inn på plotteren. Mener det er NMEA inngang for bl.a. AIS på Raymarine's plottere. Sjekk manualen. Jeg vil anbefale en dedikert VHF antenne for AIS'en akterut. Kjøp en som har fleksibel stålpisk i stedet for en stiv glassfiber greie. Dersom du monterer AIS' transponderen nær VHF'en lager du til en overgangsplugg på antenne kabelen - slik at du enkelt kan kople om og bruke den nye antennen som nød/reserveantenne til VHF'en - ved f.eks. (God forbid) ett mastebrekk. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
fjordbuss Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 "Da fikk jeg Pro Ais i dag" Tips om nettbutikk, type AIS og kjøpshjelp mottas med takk... Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Enzo Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 http://www.prscomms.co.uk/easysubpage0044.html Be de trekke fra UK VAT og du kommer enda lenger ned på prisen Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 (redigert) Jeg bestilte min også fra UK, og det lå på samme prisen som nevt over her. Jeg fikk med både vhf og gps antenne i pakken, og alt av kabler selvsagt. Var bare plug'n play. Jeg har koblet den til COM2 på lowrancen min, og får opp 3-kantede symboler på skjermen som viser andre båter med ais rundt meg. :) Før jeg handlet, så leste jeg litt på nettet, og i USA så må forhandler programmere AIS'en for deg, mens i europa (f.eks uk) så kommer den slik at du kan programmere inn mmsi nummer osv selv. Derfor var det enklere å handle fra uk enn usa. Redigert 4.Mai.2010 av Ulv I (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.