Jump to content

Maks motor på Skibsplast VS 490


ebk

Recommended Posts

Det går nok kjempefint.

Båten er beregnet for 40-80 hk men det er jo ikke store forskjellen.

Jeg ville iallefall ikke hatt noe under 70 på en slik båt.

 

Veldig fine båter forresten.

vil påstå det er den beste i den størrelsen.

 

Se forøvrig her

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 5 måneder senere...

Hei, jeg har en slik 490vs. Kjøpte den i høst og har nå hekta på en 90 yamaha. testkjørte den i går. har nok litt tung prop. så det er nok mer og hente på fart. Jeg fikk den opp i 34 knop på gps. ellers så fikk jeg et intrykk av at dette med og ha på en 90 hk egentlig er litt akkurat minimum på denne båttypen. Fjordfres

Link to post

Hei, jeg har en slik 490vs. Kjøpte den i høst og har nå hekta på en 90 yamaha. testkjørte den i går. har nok litt tung prop. så det er nok mer og hente på fart. Jeg fikk den opp i 34 knop på gps.

 

hørtes litt lite ut ja, hva slags turtall og vet du hvor stor stigning på propell?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

hørtes litt lite ut ja, hva slags turtall og vet du hvor stor stigning på propell?  

 

Ja jeg ble litt snurt.. Men skjønner at det bør gi ca 38.. gps knop med denne motoren. Jeg har ikke turteller men erfaringsmessig så merker jeg at det har ikke det freske lette draget, og det er ikke særlig høyt turtall. Motoren er forøvrig i meget bra stand, så jeg får huke på en prop med mindre stigning og teste. Den som sitter på er en 13.5 x 17 type ballistic, Motoren med denne prop satt tidl på en 15 fot ribjolle, og ga full fres og 49 kn. 13.5x17 burde vært brukbar på skibsplasten,, men må nok bare prøve meg fram. 

Link to post

"Den som sitter på er en 13.5 x 17 type ballistic, Motoren med denne prop satt tidl på en 15 fot ribjolle, og ga full fres og 49 kn"

 

Det er nok helt umulig å få 49 knop med den propellen :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

90hk yamaha m/ 13.25x17" std alu er i stand til å få en GH17/Rana510 opp i ca 36 knop.

 

Skibsplasten er en mindre og lettere båt., men bunnkonstruksjonen på mange skibsplaster gir ofte stor våt flate og mindre fart enn andre båter man kan sammenligne seg med.  Men 38 knop burde den klare...  

 

Er muligens endel å hente på justering av høyde, hvor høyt står kavitasjonsplata ift bunnen av båten?   Er jo billigere å heve motor enn å kjøpe ny prop... 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takker for fint svar og erfaringer med bla. rana510, Jeg er enig med at skibsplasten har mye våt flate pga sitt skrog, kunne på en måte merke det under kjøring, sitter nesten litt fast i vannet, jeg har hatt mange forskjellige lette båter med fresk motor,musling med 70 hk, ryds475 i sommer med 115hk( jada,, veit det egentlig er i overkant :-) var forøvrig en enorm flott kombinasjon.. Denne skibsplasten er nok helt klart med sin skrog type mer en komfortabel trygg familiebåt enn noe og oppsøke veldig fart med,, helt greit, det er jo en stødig fin båt. Jeg prøver og heise litt for og hente noe ekstra, den står pr nå på nederste nivå.

 

Dette med tidl fart med denne propell (49 kn.) er kanskje umulig, kun en uttalelse fra forrige eier, kanskje han mente 47... :) du vet ungdommen og hastighet..

 

takk for tips i min skipsplast opplevelse, jeg tester ut med litt heising av motor i første omg.

Link to post
Dette med tidl fart med denne propell (49 kn.) er kanskje umulig, kun en uttalelse fra forrige eier, kanskje han mente 47... :) du vet ungdommen og hastighet..

For å nærme seg den farten må man nok ha en propell med ganske mye større stigning, sånn 22-23 tommer vil jeg anta :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

og vil anbefale turteller, bør ha rundt 5500 på full gass på den motoren.

 

 

 

 

ang det teerex er inne på med teoretisk oppnåelig fart med gitt propell, kan regnes ut ut fra stigning på propell, reduksjon i gir samt turtall på motor.

 

Her er mercury sin , gir fart i miles, del på 1.15 var det v el for å få fart i knop

 

http://www.mercuryracing.com/propellers/propslipcalculator.php

 

så med 17" stigning, 13:26 gir og 6000 o/min så får man en teoretisk fart på 48 mph / ca 42 knop. I virkeligheten blir denne farta litt mindre pga slipp

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg har en slik hendig portabel turteller. svært nøyaktig, kan anbefales:

http://www.edgeandengine.com/webstore/wecs.php?store=edge&action=display&target=DTI+110

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...