Jump to content

Stabilisere flytebrygge?

Sydnes

Recommended Posts

Hei!

Jeg har fått en flytebrygge som består av en galvanisert stålramme, tredekke og 4 store flyte-elementer :smiley: (5x2meter)

Bryggen er i god stand, men problemet er at den krenger en del når man går på sidene.

Jeg har derfor tenkt å henge to tunge lodd under bryggen, et på hver ende. Planen er å henge loddene i en V slik at loddene henger midt under bryggen.

Min teori er at når jeg da står på ene siden av bryggen og den begynner å krenge, så vil vekten av loddet bli overført til andre siden og motvirke krenging....?

Bryggen flyter litt høyt så det er ikke noe problem å bære loddene.

Jeg takker for alle gode innspill :smiley: ....og setter pris på andre gode løsninger!

MVH

Sydnes

Hvordan lå bryggen i vannet med 4 stk 100 kg "vannlodd". Har du mer å gå på uten at den ligger for dypt i vannet?

Tror ikke det det blir forskjell om du har 100 kg lodd under brygga, men mer vekt vil hjelpe. Var med å la ut en 6m brygge. Der la vi ekstra isopor under bryggen så den tålte mer vekt på loddene. I tilleg hadde vi daumann på moringene. Gangveien hjalp og på stabiliteten. Bryggen ble svært stabil.

Redigert av Nemo (see edit history)

Tror nok at godt skrev på moringene og store daumanner i disse vil hjelpe betydelig på problemet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg vet ikke men ser for meg at det vil gjøre bryggen mere rank, henger du di på siden føres tyngden rett ned, husk og at 80kg på land ikke blir 80kg i vann

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ingen som vil kommentere min teori om å henge loddene i en V under bryggen? Eller er dette rett og slett en dårlig ide? :nonod:

Jeg tror om du henger opp lodd slik du beskriver, så vil ikke det ha noen større effekt enn om du henger et lodd på hver side. Tenk på hvor mange grader brygga krenger, det er ikke mange, selv om det føles slik ut, slik at effekten du er ut etter blir ikke merkbar.

Det hadde nok gitt større effekt om du gjorde de permanent fast med en stålramme, slik at det blir som en seilbåtkjøl. Dess dypere vekta sitter, dess mere stabil blir brygga.

Det kan være en idè å henge noen bildekk, (tyngde og størrelse må tilpasses) et par meter under brygga på hver side i en V-formet kjetting. Det vil virke som drivanker, og redusere bevegelsen fra side til side. Skal selv prøve dette på en betongbrygge som ligger utsatt til. :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Ingen som vil kommentere min teori om å henge loddene i en V under bryggen? Eller er dette rett og slett en dårlig ide? :nonod:

Har ikke erfaring med å henge loddene som du beskriver, men tror ikke du får så god stabilitet som om de henger på sidene. Effekten fra å henge lodd i en V vil du ikke få før bryggen krenger en del, og det jo det man skal unngå.

En annen ting jeg glemte å nevne, er at vi krysset moringene. Dette gjorde vi for å få bedre dybde på sidene, men når jeg tenker etter vil jo det også bidra til bedre stabilitet.

:seeya:

Jeg har krysset moringene.

...men er det ikke slik at med engang bryggen krenger litt, så vil vekten i loddet bli gradvis overført til det tauet som er festet på høyeste punkt på bryggen?

Ser jo at ingen deler mitt syn på saken, og jeg burde nok ta hintet, men jeg MÅ BARE prøve....

Jeg har en kran til å ta loddet opp igjen hvis dette ikke fungerer, så jeg kommer til å gjøre et forsøk i helgen, og melde tilbake om resultatet her.

Hilsen ukuelig optimist.

Vil ikke dette V tauet få like mye strekk i begge ender så lenge ikke loddet er festet i noe annet? (tror jeg ville prøvd dette med en modell i badekaret. Hva hvis du f.eks tok fire slike blåe plasttønner på 150-200 liter og fylte 40 liter betong i bunnen på slik at du fikk ekstra tyngde og mulighet for feste av tau. Vil ikke dette kunne bremse veldig bra. Er iallefall tungt å prøve å dra en åpen tønne gjennom vannet. Det forutsetter jo selvsagt at du har nok dybde til å henge de

...men er det ikke slik at med engang bryggen krenger litt, så vil vekten i loddet bli gradvis overført til det tauet som er festet på høyeste punkt på bryggen?

Hilsen ukuelig optimist.

Nå har jeg vel uttrykt meg litt uklart her. Prinsippet er jo helt riktig, det jeg er usikker på er om bryggen krenger så mye at dette vil får noe særlig betydning. Dette er ganske greit å regne ut, men det enkleste er jo å prøve. Spesielt når du har riktige hjelpemidler til å feste loddene med.

Du bør måle hvor mye krengingen er før og etter modifiseringen.

Nå har jeg vel uttrykt meg litt uklart her. Prinsippet er jo helt riktig, det jeg er usikker på er om bryggen krenger så mye at dette vil får noe særlig betydning. Dette er ganske greit å regne ut, men det enkleste er jo å prøve. Spesielt når du har riktige hjelpemidler til å feste loddene med.

Du bør måle hvor mye krengingen er før og etter modifiseringen.

Endelig en som er enig i prinsippet :smiley:

Siden bryggen krenger ganske mye, så har jeg tro på at dette skal kunne fungere. ...og litt skal jo slike små brygger krenge.

Nå er det bare å gjøre unna siste rest på kontoret, og så er det rett på hytten å teste!

God helg og takk for innspill! :seeya:

Jeg er også enig i prinsippet - hvis jeg har forstått det riktig. Men husk at først når brygga krenger så mye at den ene "V-armen" henger loddrett at effekten begynner. Dvs du trenger et ganske dyp V under brygga.

Men siden du sier at brygga flyter høyt kan du kanskje gjøre noe tilsvarende med oppdrift. Monter tilleggsflyteelementer under brygga som såvidt IKKE rekker ned til vannoverflaten. Først når brygga krenger går de ned i vannet og produserer oppdrift som motvirker krengingen.

Jeg er også enig i prinsippet - hvis jeg har forstått det riktig. Men husk at først når brygga krenger så mye at den ene "V-armen" henger loddrett at effekten begynner. Dvs du trenger et ganske dyp V under brygga.

Men siden du sier at brygga flyter høyt kan du kanskje gjøre noe tilsvarende med oppdrift. Monter tilleggsflyteelementer under brygga som såvidt IKKE rekker ned til vannoverflaten. Først når brygga krenger går de ned i vannet og produserer oppdrift som motvirker krengingen.

Jeg mener at vekten av loddene vil forskyves gradvis etter hvor mye bryggen krenger, og det er nok veldig viktig at der ikke er noe slark i innfesting til loddene. Da vil man sørge for at vektfordelingen kommer i gang så snart bryggen begynner å krenge.

Flyte elementer som ligger i vannkanten var en ide som jeg ikke har tenkt på! Det er nok bare plass til ekstra elementer på midten av bryggen, men det er helt klart en mulighet som jeg kan prøve.

Redigert av Sydnes (see edit history)

Da har jeg testet ut teorien med å feste lodd i en V under bryggen.

Det fungerer bedre en jeg hadde våget å tro på. Jeg kan nå stå på siden av bryggen og det er bare så vidt at den krenger. Prøvde også med en nabo på samme side uten at den krenget mer!!!!

Jeg er super fornøyd, og kan anbefale løsningen til alle andre med vinglete brygger :yesnod:

Gratulerer, nyttig innformasjon å ta med seg. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde noe tro på dette i utgangspunktet :drink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...