Sydnes Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Gratulerer!! Jeg må si at jeg trodde ikke effekten hadde blitt så stor, men noe måtte det jo bli. Kan du fortelle oss litt mer? Bryggen din er 2m bred der du fester loddene (stemmer det?), men hvor langt under bryggen henger loddet og hvordan er de festet sammen? Litt mer info: Bryggen er som du nevner 2m bred og lengden på tauene som går til lodden (ca150kg) er 6meter. Det vil si at loddet henger ca 3 meter under bryggen. Jeg tror at det er en fordel med litt lange tau. Jeg brukte tau som nesten ikke strekker seg for å være sikker på at lengdene skal holde seg like, og så brukte jeg store tau/wireklemmer til å feste tauene. Tauet er bare tredd igjennom loddet, og for å sikre at vekt overføringe blir så rask som mulig har jeg satt en tau/wireklemme helt ned mot loddet. Jeg skulle gjerne ha tatt patent, for jeg har ikke hørt om andre som har prøv ut dette før, og kan heller ikke finne noe på nettet.... MVH Sydnes Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Før du tar ut patent - kan du vise en skisse over prinsippet? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Nemo Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Har sett litt på "patenten" din, tegnet en brygge med de målene du har oppgitt. Det ser ut for at du har gjort ideelle valg når det gjelder lengden på tauet til loddet. Det skal ikke mye krenging til før blir overført motsattside av der du står. Når du sier at loddet er 150 kg, er det vekten i vannet eller er det på land? Bra patent! Sitér dette innlegget Link to post
Sydnes Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Før du tar ut patent - kan du vise en skisse over prinsippet? Jeg skal se hva jeg får til, men et ute på en liten reise nå...ikke fly! Kommer senere! Har sett litt på "patenten" din, tegnet en brygge med de målene du har oppgitt. Det ser ut for at du har gjort ideelle valg når det gjelder lengden på tauet til loddet. Det skal ikke mye krenging til før blir overført motsattside av der du står. Når du sier at loddet er 150 kg, er det vekten i vannet eller er det på land? Bra patent! 150kg er på land, og det består av sement og stein. Sikkert ikke mer en 100kg i vann, men siden det er to stk lodd så er dette nok til at bryggen ble meget stabil Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 loddet ditt skulle vel være på cirka 62,5 liter og fortrenger da 62,5 liter vann så da blir det 150-62,5=87,5 kg i vannet. det er da ikke tatt hensyn til at sjøvannet gir bedre flyteevne slik at det blir vel nærmere 80kg Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sydnes Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 loddet ditt skulle vel være på cirka 62,5 liter og fortrenger da 62,5 liter vann så da blir det 150-62,5=87,5 kg i vannet. det er da ikke tatt hensyn til at sjøvannet gir bedre flyteevne slik at det blir vel nærmere 80kg Jeg har ikke regnet på dette, bare veid ferdige lodd, 152 og 155kg. Jeg har masse stein oppi, og den er vel tettere/tyngre en betong? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Ja stein har vel en egenvekt på 2,7 kg, kommer sikkert an på type etc. så den store forskjellen blir det vel uansett ikke. jeg brukte 2,4 på betong. Men hei uansett vekt eller ikke er jo hovedsaken at det funket så bra som det gjorde Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sydnes Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Jepp det er rett Og jeg håper flere kan gjøre bruk av mine erfaringer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.