Jump to content

Vulkanaske over våres ny polerte båter, hvor stort blir problemet?

litt peiling

Recommended Posts

Hmm!!

Island har vel brukt opp klimakvota si nå ?? (Mat for Solheim & co.)

Skulle vært intresant å sammenligne dette utslippet med drivstoff svovel utslipp fra skipsfarten!

Iflg media kan utslippet vare i årevis, hva nå det betyr?

Ikke greit å være islending! De får komme ned med skurekluten å pusse over gelcoaten ! :giggle:

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Nu syntes jeg disse islendingene snart må få skikk og orden på dette landet sitt.

Først har de satt i gang denne finanskrisen, og deretter plager de både sine egne og andres banker.

Nu krangler de om dette Icesave, som visstnok er en britisk ismaskin,

og hvor de nekter å betale regningen! Går slikt an?

Og nu senest klarer de ikke engang å holde styr på sine egne vulkaner!

Blir båten din tilsmusset, så send regningen til denne Island!

Hvor skal dette ende? :rolleyes:

Redigert av Tilde (see edit history)
Hmm!!

Island har vel brukt opp klimakvota si nå ?? (Mat for Solheim & co.)

Skulle vært intresant å sammenligne dette utslippet med drivstoff svovel utslipp fra skipsfarten!

...

Eller omvendt, kanskje....?

Så faktisk i avisen i dag at om det blir mye lava-aske i høyere luftlag, så vil det faktisk føre til kaldere klima, fordi solgjennomtrengingen blir redusert. Altså må man kunne tro det til kunne redusere den globale oppvarmingen?

Skal se om jeg finner link til artikkelen noe sted, husker i farta ikke helt hvor jeg så den...

Her fant jeg artikkelen.

Redigert av Ronald (see edit history)
Hm, eg kjenner en metallurg og han ertet meg for at svovel ikke er bra for de rustfrie beslagene og gelcoat....

Rent svovel i seg selv er ikke farlig, dette er et viktig grunnstoff som de fleste organismer er avhengige av.

Det er heller ikke vannløslig, og ikke lukter det noe særlig ille, så bruk gjerne hageslangen uten at det gjør skade.

Altså ganske ufarlig både for deg og båten.

Mange forveksler rent svovel med svoveldioksyd (SO2) og svovelsyre (H2SO4).

Brenner svovel, dannes SO2 i reaksjon med oksygenet i lufta.

Denne gassen er farlig og kan skape helseproblemer. For astmatikere er denne gassen ille.

Kommer SO2 i kontakt med vann, kan det dannes svovelsyre (H2SO4),

som er sterkt etsende på metaller og andre korroderende materialer.

Derfor vil det være avgjørende i hvilken form svovelet i vulkanasken opptrer.

Er det som rent grunnstoff (S) som det opptrer f.eks. i grunnen på Island, (hvor det bobler og syder svovel overalt på hele øya),

er det ikke noe problem.

Kommer det som SO2-gass, får vi straks store uønskede miljøeffekter, og blandet vann, H2SO4, som i tillegg går løs på metallet på båten din.

er det straks mye værre.

Jeg kan for lite om i hvilken form svovelen opptrer i vulkanasken,

men advarslene kommer garantert hvis det er fare for økte konsentrasjoner av SO2 og H2SO4.

Redigert av Tilde (see edit history)
Eller omvendt, kanskje....?

Så faktisk i avisen i dag at om det blir mye lava-aske i høyere luftlag, så vil det faktisk føre til kaldere klima, fordi solgjennomtrengingen blir redusert. Altså må man kunne tro det til kunne redusere den globale oppvarmingen?

Skal se om jeg finner link til artikkelen noe sted, husker i farta ikke helt hvor jeg så den...

Nå får klimaguruene en god unskyldning om den globale oppvarmingen ikke bilr som de har forutsatt.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...