litt peiling Startet 15.April.2010 Link til dette innlegget Startet 15.April.2010 (redigert) Vulkan utbrutt på Island. Denne asken detter ned over hele Norge:-) Biler her på Østlandet er allerede blitt belagt med aske. Hva med våres ny polerte båter ? Redigert 15.April.2010 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 spyl båten din etterpå tror ikke dette kan gjøre så stor skade at det gjør noe Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Tviler på at problemet blir noe særlig stort.. Har ikke kommet ned stort på den delen av østlandet jeg holder til foreløpig. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
litt peiling Svart 15.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Det største utbruddet er ikke kommet ennå Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Båtene mine står pent pakket inn under presenning enda, så det får bare dale ned :) Men fan ta hvis det daler 1 Mai, får da skal jeg på Fjorden Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Skipper Worse Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Tilsett Melange Margarin og gni så får du rubbet og polert på fineste vis. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
mateco Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Hmm!! Island har vel brukt opp klimakvota si nå ?? (Mat for Solheim & co.) Skulle vært intresant å sammenligne dette utslippet med drivstoff svovel utslipp fra skipsfarten! Iflg media kan utslippet vare i årevis, hva nå det betyr? Ikke greit å være islending! De får komme ned med skurekluten å pusse over gelcoaten ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hansi Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Iht det som finnes av informasjon tilgjengelig på nettet kan det se ut som at de neste dagene kan bli spennende mht utslipp av aske. Får bare håpe det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Har jo nettopp blitt ferdig med div lag med polish og wax,hadde vært små deppis å kommet ned i havna å sett en svart Princess Men er kansje en baggis oppi det hele ,men ikke for meg . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Tilde Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 (redigert) Nu syntes jeg disse islendingene snart må få skikk og orden på dette landet sitt. Først har de satt i gang denne finanskrisen, og deretter plager de både sine egne og andres banker. Nu krangler de om dette Icesave, som visstnok er en britisk ismaskin, og hvor de nekter å betale regningen! Går slikt an? Og nu senest klarer de ikke engang å holde styr på sine egne vulkaner! Blir båten din tilsmusset, så send regningen til denne Island! Hvor skal dette ende? Redigert 16.April.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 (redigert) Hmm!! Island har vel brukt opp klimakvota si nå ?? (Mat for Solheim & co.) Skulle vært intresant å sammenligne dette utslippet med drivstoff svovel utslipp fra skipsfarten! ... Eller omvendt, kanskje....? Så faktisk i avisen i dag at om det blir mye lava-aske i høyere luftlag, så vil det faktisk føre til kaldere klima, fordi solgjennomtrengingen blir redusert. Altså må man kunne tro det til kunne redusere den globale oppvarmingen? Skal se om jeg finner link til artikkelen noe sted, husker i farta ikke helt hvor jeg så den... Her fant jeg artikkelen. Redigert 16.April.2010 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Svolvel som finnes i dette er vel ikke bra hverken for båter eller mennesker. Sitér dette innlegget Link to post
sagamann Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Hm, eg kjenner en metallurg og han ertet meg for at svovel ikke er bra for de rustfrie beslagene og gelcoat. Det blir vel en avspyling med jevne mellomrom, om ikke regnet ordner det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 (redigert) Hm, eg kjenner en metallurg og han ertet meg for at svovel ikke er bra for de rustfrie beslagene og gelcoat.... Rent svovel i seg selv er ikke farlig, dette er et viktig grunnstoff som de fleste organismer er avhengige av. Det er heller ikke vannløslig, og ikke lukter det noe særlig ille, så bruk gjerne hageslangen uten at det gjør skade. Altså ganske ufarlig både for deg og båten. Mange forveksler rent svovel med svoveldioksyd (SO2) og svovelsyre (H2SO4). Brenner svovel, dannes SO2 i reaksjon med oksygenet i lufta. Denne gassen er farlig og kan skape helseproblemer. For astmatikere er denne gassen ille. Kommer SO2 i kontakt med vann, kan det dannes svovelsyre (H2SO4), som er sterkt etsende på metaller og andre korroderende materialer. Derfor vil det være avgjørende i hvilken form svovelet i vulkanasken opptrer. Er det som rent grunnstoff (S) som det opptrer f.eks. i grunnen på Island, (hvor det bobler og syder svovel overalt på hele øya), er det ikke noe problem. Kommer det som SO2-gass, får vi straks store uønskede miljøeffekter, og blandet vann, H2SO4, som i tillegg går løs på metallet på båten din. er det straks mye værre. Jeg kan for lite om i hvilken form svovelen opptrer i vulkanasken, men advarslene kommer garantert hvis det er fare for økte konsentrasjoner av SO2 og H2SO4. Redigert 16.April.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Eller omvendt, kanskje....?Så faktisk i avisen i dag at om det blir mye lava-aske i høyere luftlag, så vil det faktisk føre til kaldere klima, fordi solgjennomtrengingen blir redusert. Altså må man kunne tro det til kunne redusere den globale oppvarmingen? Skal se om jeg finner link til artikkelen noe sted, husker i farta ikke helt hvor jeg så den... Nå får klimaguruene en god unskyldning om den globale oppvarmingen ikke bilr som de har forutsatt. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.