Jump to content

Kan PCen få GPS signal fra kartplotter?

bavariaeier

Recommended Posts

Det greieste er vel en USB gps-"mus".

Alternativt må du ha en usb-serial overgang, og lage en ledning som passer.

Med GPS-"mus" så kan du bruke gps på pc'n andre plasser enn i båten også.

Google GPS og USB så finner du en del.

Tror det er SIRF som er det mest ettertraktede brikkesettet for disse gps-mottakerne

Per Magne

Det burde i prinsippet fungere, ja. Siden kartplotteren din antagelig ikke har en 9-pins serieplugg som NMEA-tilkobling, så må du regne med å måtte mekke litt med en seriekabel som utgangspunkt. TxD fra kartplotteren kobles til RxD på PCen og jord til jord, så skulle du være i gang, de andre signallinjene brukes normalt ikke.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Adapter har jeg funnet på komplett til 250 kr.

Her har du en til ca 18 kr, fritt tilsendt... :drink:

Du må sjekke dokumentasjonen på plotteren din om den sender AIS signalene videre. Hvis ikke trenger du enda en USB/serie-adapter som du kobler til AISen.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Bare nevner at det koster 300,- for USB-GPS på Clas Ohlson, finnes masse gode kart på nettet, sammen med en bærbar PC blir dette en super kartplotter. Jeg har selv koblet den bærbare på en 23" skjerm som jeg har som kartplotter. Kjempeherlig å navigere etter. Kunne ikke tenker meg å kjøpe en kartplotter etter å ha vendt meg til dette.

En USB-GPS er en GPS-mottaker du kobler til PCen. Så må du ha et navigasjonsprogram på PCen, og kart til dette. Hva som er mest egnet av kart og programvare til båt, og hvor du finner det, er jeg ikke helt sikker på. I min eminente Volvo 244 har jeg plassert stasjonær pc inni dashbordet, seriell GPS oppå dashbordet, og 7"touchskjerm. Bruker MapMonkey.

Trøndelag

De fleste kan det, tror jeg. Begge mine håndholdte (Garmin eTrex Legend og Magellan Explorist etellerannet) kan det iallfall. Brukte Garminen som mottaker i bilen i starten, men det var litt knotete å skru den av og på separat, samt passe på at det var batterier med strøm i den. Kjøpte derfor en Haicom etellerannet mottaker for PC. Husker jeg måtte gå inn i innstillingene på Garminen og endre hvilket format den sendte dataene ut i, for at MapMonkey skulle forstå noe av det.

Trøndelag

En USB-GPS er en GPS-mottaker du kobler til PCen. Så må du ha et navigasjonsprogram på PCen, og kart til dette. Hva som er mest egnet av kart og programvare til båt, og hvor du finner det, er jeg ikke helt sikker på. I min eminente Volvo 244 har jeg plassert stasjonær pc inni dashbordet, seriell GPS oppå dashbordet, og 7"touchskjerm. Bruker MapMonkey.

Mapmonkey er et program for bruk i bil, tror ikke du får sjøkart til dette, eller?

Ellers hadde det jo vært bra med opplysninger om radar/kamera plasseringer om det hadde vært noen til sjøs.

Merk at dette er et forum for sjø og båt..

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Jojo, dersom du ser et par poster lenger opp skriver jeg at jeg ikke har oversikt over hvilke kart og hvilken programvare som er best til å bruke i båten. Bortsett fra det vil nok det samme oppsettet fungere eminent i båt også, tenker å bygge noe tilsvarende i båten (som jeg skal hente i Kragerø i morgen). Dersom du synes det blir galt at jeg nevnte at jeg har en bil, noe de fleste båtfolk tross alt har, kan det selvsagt redigeres bort fra min forrige post :lipseal:

Trøndelag

Jeg bruker oziexplorer på PC med en håndholdt GPS koblet til.

Dette er et kartprogram som kan bruke scannede sjøkart som får knyttet koordinater til en pixel-posisjon og programet viser posisjoner i kartet. Kan brukes til ruteplanlegging etc...

Masse info via google...

Jeg har lastet ned båtsportkart fra kartverket.

Per Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...