Jump to content

Kontrolspaker med tidsforsinkelse

Frøken Fryd

Recommended Posts

Dersom det er elektronisk spake som på f.eks Volvo Penta KAD300, så er det forsinkelser.

Den største forsinkelsen er på selve inn-koblingen. Det er ikke lange tiden, men det lønner seg å ikke få panikk da den kan bruke 1-2sek på å koble fra forover til akterover. Selve økningen av turtall og slikt er ikke noe særlig forsinkelse på.

Jeg har erfaring med dette både fra KAD300 (dobbel installasjon) og KAD44 singel installasjon og har ikke hatt noe trøbbel med dette. Men det er som sagt litt å venne seg til. fordelen ved dobbelinstallsjon og elektroniske hendler er at du kan ha synkronisert turtall på motorene. Det vil si at så lenge spakene står sånn circa likt så vil den gi samme pådrag på begge motorer. Har du telefleks er det lett at man kjører 100 omdr. i forskjell mellom de 2 motorene.

Håper det var dette du var ute etter?

Min erfaring med dette er på 2 x TAMD 74, de har el.spaker med en veldig liten forsinkelse når du setter de i gear som Mart0n sier og ingenting på gasspådraget. Tidsforsinkelsen tenker jeg overhodet ikke noe over lenger. Når det gjelder likt pådrag skal det vel gå an å synkronisere disse med = knappen? Jeg har aldri forsøkt men tror det er mulig.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Ja det dette jeg er ute etter, hva som er vanlig på de forskjellige installasjonene. Jeg er i ferd med å installere elektroniske spaker på Steyr/Mercruiser Bravo 2 og må nok forsøke litt for å få forsinkelse som føles rett.

Jeg er også litt spent på om tidsforsinkelsen vil øke om man kommer fra høyere pådrag før man girer. Noen som har erfaring med det?

Jeg har ZF Mathers Clearcommand og dette er programmerbart her.

Jeg har minst mulig forsinkelse på dette, mener det var 0.5 sec jeg endte med.

Parameter på forsinkelse fra kjøring forover til direkte i revers var en egen setting, og må nesten testes ut på sjøen.

ZF Mathers er relativt avansert system med enormt med muligheter.

Jeg har sluregear, og slurefunksjonen med disse kontrollene er kort fortalt sexy. :tongue:

Ja med sluregir har du vel trykksensor på girkassene som avgjør når turtallet skal økes.

Det er samme system som Mix har jeg setter i båten nå, virker som ett solid produkt som kan tilpasses alle båter.

Mix, jeg regner med du sikter til parameteren "Proportional Delay"? Jeg har testet dette på benk men ikke fått til noe pådrag-/tidsavhengig forsinkelse så langt.

"Proportional Delay" har med "crash stop" å gjöre. parameter C3.

Når man skal programmere denne må man ut å kjöre.

Kjör med full gass i minst ett minutt. trekk spakene til förste klikk forover samtidig som du starter en stoppeklokke.

Når båten har lagt seg i vannet og du kan legge båten i revers uten att motorene stopper. Den tiden dette tok legger du inn på C3.

Tex: att det tok 5 sekunder fra full fart forover til att du kunne legge inn revers.

Forsinkelsen vil kun innvirke når man tar spaker fra fullt forover til fullt akterover(eller til förste klikk akterover). Har du kjört på 50% gass vil ikke delayen väre 5 sekunder, men ca 2,5 sekunder. Processoren ser hele tiden hvor spakene står, sånn att du skal få raskest mulig stopp på båten i vannet.

Drar du spakene sakte nedover fra fullt forover til neutral og deretter legger i revers vil det ikke väre noen forsinkelse.

Forsinkelse föles lengre ettersom spakene går så lett.

Med wire hele veien må du bruke litt kraft for å bevege spaken.

Jeg går utifra att du har pot.meter som sitter på Steyrmotorene. her vil du ikke kjenne noen forsinkelse på turtall.

Jeg har litt dögang på spaken(ca 2-3%) i begynnelsen etter att gir er lagt inn, men da har jeg en slitt forgasser på en mercruiser 7,4l.

"Proportional Delay" har med "crash stop" å gjöre. parameter C3.

Jeg har også fått bekreftet det du skriver fra selger, proportional delay bygges opp 100% ved hjelp av en tidsenhet på 60 sekunder og hvor mye pådrag som gis. Den totale tidsforsinkelsen gis ved C3.

Jeg går utifra att du har pot.meter som sitter på Steyrmotorene. her vil du ikke kjenne noen forsinkelse på turtall.

Jeg har litt dögang på spaken(ca 2-3%) i begynnelsen etter att gir er lagt inn, men da har jeg en slitt forgasser på en mercruiser 7,4l.

Det er riktig at det sitter ett potmeter på Steyrene, men dette blir erstattet av spenning fra aktuatorene så det blir ingen dødgang på pådraget, i tillegg vil jeg koble inn turteller på aktuatorene så den kan synkronisere på turtall.

Du kobler vekk pot.meter og kjörer spenning. Da kan ikke du bruke en micro commander (91100) da trenger du en clear commander (92100), skulle gjerne vite hvor du kobler deg på motoren for å få inn spenningen.

Jeg vet att Steyr bruker Bosch system 0.5-4.5 volt, men har aldri fått en forklaring på hvor man sender inn signalet. Det ligger jo ikke en ferdig plugg til sånne ting på kabelmatten, eller?

Det stemmer at man må ha en clear commander noe som jeg også passet på å bestille. Clear commander kan gi ut det meste av pådragssignal (spenning i flere varianter, strøm og frekvens) alt etter hva motorstyringen er beregnet til. Det er forsløpig 0,5V-4,5 Volt jeg har konfigurert men dette må kalibreres når jeg setter på strømmen. Man kobler bort potmeteret og kobler inn en tilsvarende plugg og fører kabel til aktuatorene.

Detaljer kommer i prosjekttråden...

I denne tråden tenkte jeg å holde meg til "Tidsforsinkelser" på de forskjellige motor/gir pakkene...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...