Jump to content

NMEA 0183 Multiplexer, hvilken skal jeg velge?

Per T Kålin

Recommended Posts

Jeg kjøpte en slik multiplexer i Tyskland for to år siden, men den har aldri virket. Den til og med sprengte begge utgangene på GPSen min. Tror merket var MiniPlex et eller annet. Værste driten jeg har kjøpt noen gang.

Mennnnnn, Så har vi jo den fine ekspertisen her på forumet en kan benytte. Hvilken multiplexer skal jeg velge????

Hilsen en som ikke vil ha søppel en gang til.....

:confused:

Hva er en Mulitplexer i dette tilfellet?

NMEA 0183 er vel slik jeg forstår det uansett kun en en-til-mange kommunikasjon, dvs en enhet kan "prate" mens alle andre "lytter". Det eneste man trenger da er vel en splitter, eller ganske enkelt legge en ledning fra hver av lytterene inn på NMEA-ut på "prateren", eller tar jeg feil?. Har opplevd at signalet fra en GPS kan være for svake, vil mulitplexeren fungere som forsterker?

Jeg kjøpte en Shipmodul MiniPlex beregnet for Raymarine. Fikk den ikke til å virke. Hadde en prat med fabrikken, de sa at jeg måtte sende den inn, da den hadde en svak komponent som de ville skifte. Fikk den reparert. Fikk den fortsatt ikke til å virke, så jeg sende den tilbake. Jeg fikk beskjed om jeg hadde ødelagt en komponent, som de hadde skiftet, som ikke gikk på garanti, men de forlangt ikke betaling.

Siden har den ligget ubrukt, da jeg i mellomtiden hadde fått tak i en Seatalk-boks i stedet for.

Har derfor en ubrukt MultiiPlexer liggende for salg.

Ser ut til at flere har hatt trøbbel med disse modulene. Shipmodul, stemmer nok det ja..

Litt rart da for det er vel optokoblere på alle inngangene og skal derfor være harmløst å koble mellom forskjellige enheter. Hvis jeg ikke husker feil så var det en Atmelcontroller på kortet eller muligens en PIC. Hensikten med dette kortet er vel å koordinere flere nmea inn til en eller flere utganger enten nmea eller en RS232...

Det jeg trenger først og fremst er en nmea 0183 inngang med RS232 utgang til PC.

Det går jo an å bygge noe her, men uten en controller blir det programmering og det kan ikke jeg...

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...