Per T Kålin Startet 16.April.2010 Link til dette innlegget Startet 16.April.2010 Jeg kjøpte en slik multiplexer i Tyskland for to år siden, men den har aldri virket. Den til og med sprengte begge utgangene på GPSen min. Tror merket var MiniPlex et eller annet. Værste driten jeg har kjøpt noen gang. Mennnnnn, Så har vi jo den fine ekspertisen her på forumet en kan benytte. Hvilken multiplexer skal jeg velge???? Hilsen en som ikke vil ha søppel en gang til..... Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 16.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Legger til at jeg også trenger en antennesplitter for VHF mottager. Dvs to mottagere benytter en antenne. Det finnes noen enheter som deler vhfen med en AIS mottager. Hva med en slik? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Er det Shipmodul MiniPlex du tenker på? Vi har brukt den på noen båter uten å oppleve problemer med den. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Hva er en Mulitplexer i dette tilfellet? NMEA 0183 er vel slik jeg forstår det uansett kun en en-til-mange kommunikasjon, dvs en enhet kan "prate" mens alle andre "lytter". Det eneste man trenger da er vel en splitter, eller ganske enkelt legge en ledning fra hver av lytterene inn på NMEA-ut på "prateren", eller tar jeg feil?. Har opplevd at signalet fra en GPS kan være for svake, vil mulitplexeren fungere som forsterker? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Multiplexeren tar imot flere nmea signaler og sender ut igjen begge dataene på en kanal. Ofte kombinert med flere utganger. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Jeg kjøpte en Shipmodul MiniPlex beregnet for Raymarine. Fikk den ikke til å virke. Hadde en prat med fabrikken, de sa at jeg måtte sende den inn, da den hadde en svak komponent som de ville skifte. Fikk den reparert. Fikk den fortsatt ikke til å virke, så jeg sende den tilbake. Jeg fikk beskjed om jeg hadde ødelagt en komponent, som de hadde skiftet, som ikke gikk på garanti, men de forlangt ikke betaling. Siden har den ligget ubrukt, da jeg i mellomtiden hadde fått tak i en Seatalk-boks i stedet for. Har derfor en ubrukt MultiiPlexer liggende for salg. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Per T Kålin Svart 16.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Ser ut til at flere har hatt trøbbel med disse modulene. Shipmodul, stemmer nok det ja.. Litt rart da for det er vel optokoblere på alle inngangene og skal derfor være harmløst å koble mellom forskjellige enheter. Hvis jeg ikke husker feil så var det en Atmelcontroller på kortet eller muligens en PIC. Hensikten med dette kortet er vel å koordinere flere nmea inn til en eller flere utganger enten nmea eller en RS232... Det jeg trenger først og fremst er en nmea 0183 inngang med RS232 utgang til PC. Det går jo an å bygge noe her, men uten en controller blir det programmering og det kan ikke jeg... Sitér dette innlegget Link to post
EsSpin Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Hiver meg inn på denne tråden - er også på jakt etter en NMEA multiplexer. Jeg vurderer å bestille denne -> Brookhouse AIS NMEA multiplexer Denne har akkurat de inn- og utgangene jeg er på jakt etter. Er der noen som har erfaring med denne enheten? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Jeg har Brookhouse MUX'en med seatalk option, bare godord om den. Boksen er imponerende stabil, min har vært påslått i ca. halvannet år uten noe som helst hikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.