zimsen Startet 16.April.2010 Link til dette innlegget Startet 16.April.2010 Hei. Lurer på om det er noen her med litt mer motorkunnskap som kan hjelpe meg med ett lite problem! I fjor høst var jeg så uheldig å få druknet min Honda BF 25 under saltvann. dette ble heldigvis fort oppdaget , fikk den opp og sendt den til verksted asap. Der gjorde de en god jobb , fikk den i gang igjen byttet det som måtte byttes og gjorde den klar for vinteren. Men nå som jeg skal ha den til å gå igjen så er den veldig kranglete , den har alltid vært lettstartet. Er forøvrig manuell start (alt er manuelt) Fikk den ikke til å fyre før jeg forsøkte med startgass , og fant fort ut at bensinen ikke kommer helt frem. Jeg er ikke akkurat noen mekaniker , men jeg koblet fra alle elektriske punker , ett par av disse var irret. Gikk over med 6-66 på alle punktene , og vips så startet den igjen. Dette var i går , jeg lot den gå lenge og vel i balja. stoppet å startet den flere ganger. I dag så skulle jeg starte den igjen bare for å sjekke at alt er i orden før jeg setter den på sjøen. men da var den like kranglete igjen , null tenning før jeg ga den en dash med startgass..bensinen kom altså ikke frem i dag heller.kikket litt på kontaktene igjen , gjorde ikke noe spesielt og så startet den...Men hvorfor kommer ikke bensinen frem med en gang? Hva er det som styrer dette , det ser jo ut at det er noe elektrisk som har en hikke? varsellampa for oljetrykk tenner heller ikke etter uhellet i fjor ser jeg.Noe tror jeg dette båtsenteret har oversett men jeg skjønner ikke hva...! Noe smarte huer her som kan hjelpe litt på vei tro? Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
zimsen Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 og på toppen av det hele var det vann i olja fantjeg ut nå , men hvordan i svarte har den kommet dit hvis marinan bytta olja og jeg ikke har kjørt den siden....hm Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
Snekker'n Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Hei, og velkommen til BP! Har du sånn manuell pumpe på bensinslangen? Får du pumpet bensinen godt inn med den? Hvordan er bensinen? Er det noen sjanse for at denne ikke er helt bra? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Marna mb10a Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Et tips er og ikke bruke startgass for da blir motoren avhengig etter en liten stund :) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Velkommen til deg også! Har hørt flere som sier at motoren blir avhengig av startgass, men forstår ikke hvordan/hvorfor dette skjer. Kan du utdype? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Arny Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 (redigert) Avhengigheten av startgass kommer vel av at man begynner å bruke den istedenfor å fikse det underliggende problemet.Tror ikke at motorer blir "dop"avhengig Redigert 18.April.2010 av Arny (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zimsen Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Motoren går fint igjen nå , men er litt frien å starte. Båtsenteret som hadde service på den etter drukningen hadde ikke en gang byttet olje, selvom det sto så på kvitteringen. men jeg går nå for å plukke av forgasseren og rengjøre denne helt. er der bensintilførselen er kranglete. så får vi se om det blir bedring. Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
Marna mb10a Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 der som skjer når man bruker startgass er at motoren ikke får smøring akkurat når den startes Sitér dette innlegget Link to post
0916 Svart 21.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2010 To-taktere ja. Fire-taktere får smørning uansett drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 21.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2010 begynn med det enkleste! siden du sier at den ikke får bensin, ville jeg startet med tanken, er bensinen fra i år? kan det være vann eller rusk i bensinen? hvis ja rense tank og slange og drener forgasser. Sjekke/bytte bensinfilter. er det rusk her kan du vurdere å demontere forgasser, men prøv først med drenering. og til startgass kommentaren, det er bare mekanikeren som blir avhengig av startgass, blå kors kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
zimsen Svart 21.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2010 begynn med det enkleste! siden du sier at den ikke får bensin, ville jeg startet med tanken, er bensinen fra i år? kan det være vann eller rusk i bensinen? hvis ja rense tank og slange og drener forgasser. Sjekke/bytte bensinfilter. er det rusk her kan du vurdere å demontere forgasser, men prøv først med drenering. og til startgass kommentaren, det er bare mekanikeren som blir avhengig av startgass, blå kors kan hjelpe. Mange gode tips her , men jeg fikk den til å starte å gå. var noe med choken. nå må jeg ha en forgasser synkronisering , men de "fagfolkene" i nærområdet har jeg mistet tillitten til....så hvis det er noen med vakummeter og kunnskaper i vestfold området , så har jeg jobb Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
zimsen Svart 21.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2010 Har faktisk lyst til å spørre litt seriøs jeg , siden det garantert er mange både faglærte og selvlærte mekanikere her inne. Jeg trenger en forgasser justering og synkronisering med vakuum-meter på motoren (Honda 25hk) Så om noen har litt eller veldig lyst på en jobb (som de kan selvsagt og ikke oppholder seg så langt unna) så har jeg det , i Holmestrand båthavn. send meg en PM eller no :) God helg. Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.