Jump to content

Spørsmål type/vedlikehold pakkboks

Sailor33

Recommended Posts

Hei! :smiley:

Lurte på om noen kjenner til typen pakkboks på bilde (merke) og hva som må gjøres av vedlikehold på disse.

Den lekket inn litt vann sist sommer så tenkte jeg skulle se litt på den før båten går på vannet. Fettkoppe er veldig hard å vri på så brukte tang og vred inn en del fett. Ser nå at den sorte gummien buler litt og at det tyter ut fett i forkat så jeg har nok pumpet in for mye. På bildet kan dere se at det tyter ut fett, dette er etter at jeg har tørket vekk litt overflødig fett allerede. Kan dette med for mye fett medføre mer lekasje eller tror dere dette ikke spiller noe rolle? Skal koppen være så hard at man må bruke tang, eller var dette hardt fordi jeg presser inn i en allerede full "beholder. Tror nok egentlig ikke grunnen til at det kommer inn vann er at det er mangel på fett i gummislangen....

Er det noe annet jeg bør passe på i forbindelse med denne type pakkboks før båten settes på vannet?

:sailing:

pakkboks_1.jpg

pakkboks_2.jpg

Redigert av Sailor33 (see edit history)
skann0002.jpg

Det ser ikkje bra ut, slangen mellom pakkboks og hylsa buler ut, er den full av fett? begynne å lure på det. Har ikkje pressa i fett på lenge, den såg slik ut då eg kjøpte båten. Er det farleg å bruke båten med ein slange som buler på denne måten?

Press for all del ikek inn for mye, da presser du ut simmerringene! Ideelt settt burde vel pakkboksen vær fylt før montering. Men om du fyller forsiktig til du møter litt motstand, og deretter slakke rav litt, burde det kunne gå bra. Greasenippel er ikke noen god løsning, da vil du få såpass mye press på greasen at simmerringene spretter ut! Smør heller ikke for mye under drift, en halv tørn eller så 2-4 ganger i året holder!

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Et tilleggsspørsmål er jo da hvor disse simringene som skal passes på sitter? - og hvordan man finner ut om de har flyttet på seg - før evt. vannet spruter inn.

Min pakkboks tror jeg man kan skru opp i forkant. Som dere ser på bildet er det en riflete ring der slik at man på en eller annen måte kan åpne. Har ikke lyst til å skru for mye på dette uten at jeg vet hva jeg holder på med og hvordan dette fungerer.

Det er derfor jeg håper noe kjenner litt til denne modellen eller prinsippene.... :smiley:

Stemmer nok det :smiley: Det er en blank skrue som sees helt øverst på ringen (på bildet) som nok er en låseskrue.

Betyr dette at jeg muligens ikke har simringer, eller er disse i bakkant av "boksen" og sikkert hoppet ut i og med at slangen er full av fett. Som dere ser på bildet har jeg nå pumpet så mye at det til og med har kommet ut greas på forsiden av talgpakkningen... :eek:

Må jeg tømme gummibelgen for fett slik at den ikke legre buler, eller tror dere jeg bare kan la dette være? Eller bør alt demonteres for å få på plass ny simrig og evt talgpakkning?

Kan jeg justere på den ytterste ringen med talgpakkning mens båten ligger på vannet?

Jeg kjenner ikke til denne pakkboksen, men er ringen med låseskruen gjenget inn på selve boksen? Synes jeg kan se noen gjenger, men det er litt utydelig på bildet. På min pakkboks er det en tilsvarende ring med en låseskrue, som kan skrus innover og på den måten stramme talgpakningen.

Så er det gjenger på din, løsner du låseskruen og skrur ringen inn ca. 1/2 omdr. Det kan gjøres på vannet. :sailing:

Når det ikke er flere gjenger å skru på, må talgpakningen skiftes.

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Er nok samme type som jeg har da, min er nok også til å skru inn.

Spørsmålet da er jo bare om jeg kan ha ødelagt den ved å dytte inn alt for mye fett slik at simringer og annet har gått i stykker. Som dere ser av bildet tyter det jo ut grease fremmover forran talgpakningen og hele belgen er nok også full av greas.

Noen som har noen formening om dette? Må evt. alt demonteres? - eller kan jeg ta sjansen på at dette ikke lekker så ille når båten kommer på vannet...

At det tyter ut grease betyr vel bare at talgpakningen ikke er stram nok. Så når du strammer til med ringen, vil det nok ikke komme mer, hvis pakningen er hel.På min båt SKAL det være grease i gummipakningen, (belgen) som fylles med en egen smørenippel. Så det er nok ingen katastrofe om du har trykket inn grease i denne (tror jeg) :rolleyes:

Redigert av Figaro (see edit history)

Har du fylt slangen med grease, har du blokkert kjølingen av hylsa og pakkboksen effektivt! Og det er ikke noe videre bra! Du bør demontere pakkboksen, og rengjøre slange og hylse for grease for å få kjølingen til å fungere igjen. Mulig slangen må byttes også, hvis den buler tyder det på at armeringen i gummien er gåen. Og da kan den egentlig sprekke når som helst, og du får store mengder vann inn i båten.

Du skal aldri presse grease inn i pakkboksen, kun ta inn slakken max en gang i åneden (litt oftere om du bruker båten svært mye). Og du skal aldri stramme rett etter bruk, strammingen skal kun skje når akslingen/pakkboksen er kald. For ivrig smøring ødelegger mer enn det hjelper...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tusen takk til alle så langt! :smiley:

Vil det være nok at jeg bare skrur opp slangeklemmene og pirker ut så mye fett som mulig fra slange og hylse? - eller tror dere at det kan være O-ringer som har flyttet på seg også? Klarer vel ikke å demontere pakkboks uten å løsne aksling. Må jeg gjøre det blir det straks en mye større jobb for den sitter godt fast i gearet etter mange år....

Slangen virker som den er av solid gummi, så tror (håper) den skal være OK noen år til.

:sailing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...