Jump to content

KNBF ønsker båtførerbevis for alle under 50

Enzo

Båtførerbevis  

165 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Greit nok med krav til båtførerbevis for alle som skal ferdes på sjøen...men at vi av den grunn trenger mer kontroll på sjøen stiller jeg meg tvilende til.

Det blir som å sette ned fartsgrensen på veiene til f.eks. 40 km/t og i tillegg lage fartsdumper som gjør det så godt som umulig å kjøre fortere enn den grensen. Det burde holde å bruke lovverket til å regulere...

Jeg skjønner ikke hvorfor de skiller mellom dem som er født før og etter 1980. Når de først skulle innføre dette kunne det likeså gjerne vært påbud for alle....

De måtte begrense det fordi utdannelseskapasiteten i Norge ville bli sprengt så det holder. Helt grei løsning, synes jeg. Når dette nå har gått gjennom, så kan for min del gjerne årstallet reduseres om noen år 1975, noen år senere 1970. Men også uten dette er det en grei måte å gjøre det på. Naturen besørger resten.

Vi har blitt så mange på sjøen nå, med relativt store båter og -motorer. Dermed har alle mindre plass, og muligheten er stor for at vi skal komme ut for ulykker.

Jeg mener at vi alle, ung som gammel hadde hatt godt av en form for opplæring, det er for galt at vi bare kan kjøpe en båt og motor som vi ikke kan håndtere, og kanskje heller ikke kan navigere...

Hvem har ikke sett mye rar kjøring på fjorden, og det er ikke bare unge folk, kanskje mest menn i 40+.

Nei, krav om opplæring av alle, men vi må også få mere kontroll på sjøen. Det hjelper lite med krav, dersom ingen er ute for å kontrollere.

Hilsen Fernanda, som er eldre enn 30, med båtførerbevis fra -86, og med egen båt (snekke)siden 12 års alderen.

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Skal det først være påkrevet med båtførerbevis, mener jeg at det skal være påkrevet for alle, uansett alder. Dette mener jeg av rettferdighets grunner. For KNBF er det greit å kreve hva de gjør hvis overskriften stemmer (jeg har ikke sjekket) Syvertsen går jo klar med god margin. :eek: Det gjør jo egentlig jeg og........................ :crazy:

Trikolas poeng er selvsagt godt, men det går på pragmatikk heller enn risikovurdering. Slik jeg ser det, må det være et mål at alle som har ansvar for føring av båt, skal ha den nødvendige kunnskap. Dermed blir Astors bastante forslag kanskje ikke så bastant. Slik jeg ser det, må målet være at man en gang kommer dithen at alle som har ansvar for føring av båt, må kunne legge frem et dokument som sier at de er i stand til å gjøre det.

Dagens regelverk bør dermed følges opp med et plandokument med gradvis opptrapping (tilpasset underviskningskapasitet og allmen rettsfølelse) frem mot et tidspunkt hvor målet er nådd.

Selvsagt ligger det noen utfordringer her, han som i alle år har rodd sin Oselver ut for å sette garn, bør vel få lov til å fortsette med det...

Laholm

Slik jeg ser det, må det være et mål at alle som har ansvar for føring av båt, skal ha den nødvendige kunnskap.

Det målet oppnås uten noe som helst endring av regelverket sånn senest om 70 år. Så at alle skal ha en formalkompetanse er faktisk vedtatt, dog med en overgangsordning på noen årtier.

For alle praktisk forhold oppnås målet uten endring av reglene om kanskje 40 år. Med litt administrativ justering av årstallet 1980 kan dette fremskyndes, noe jeg kan være tilhenger av.

Nesten alt i politikken er pragmatikk.

For å utnytte den utdanningskapasteten som nå er oppbygd i forbindelse med det nye reelverket burde det snarast gjerast vedtak om at de som er født mellom 1960-1980 må ha "prøven i orden" neste år. I 2012 kan kravet vere at også resten (født før 1960) av båtførerne skal ha dokumentert kompetanse.

Dette er et glimrende forslag, og det vil faktisk i praksis være gjennomført i løpet av 2030, og det helt uten at noen må løfte en finger eller at en kjærkommen krone er brukt! Hurra for KNBF! :flag:

ps

Nopen som har lagt merke til innstramminger hos politiet og hvilken (d)effekt det vil ha på den allerede nesten ikke-eksisterende kontroll-apparatet på sjøen?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ikke forvent noe av politiet. De tar seg av illegal privat pokerspill med store styrker (fritt etter hukommelsen)

:giggle: En litt artig variant du kommer med her, men dessverre ikke så langt fra sannheten... :nonod:

Men personlig skulle jeg helst sett at ressursene til politiet ble brukt til bekjempelse av mer alvorlig kriminalitet enn å kontrollere båtfolk/folk i båt, for eksempel narkotikatrafikk, trafficking, grov vold osv. Men en og annen kontroll fra politiet sin side er nok bra, særlig promillekontroller sommerstid i innløpet/utløpet til sentrale havner.

I forbindelse med innføring av krav til båtførerbevis, skulle man etter min mening heller prøvd å få satt nyrike, bleikfeite og urutinerte 40- og 50-åringer med altfor stor båt i forhold til erfaringsnivå på skolebenken da det etter mit syn og min erfaring er disse som er "farlige" for både seg selv, sine medpassasjerer og ikke minst andre sjøfarende. Men da hadde de vel komt drassende med den gode gamle janteloven...Man skal ikke kritisere folk med penger! Da er man automatisk misunnelig osv...

De måtte begrense det fordi utdannelseskapasiteten i Norge ville bli sprengt så det holder. Helt grei løsning, synes jeg. Når dette nå har gått gjennom, så kan for min del gjerne årstallet reduseres om noen år 1975, noen år senere 1970. Men også uten dette er det en grei måte å gjøre det på. Naturen besørger resten.

Da får vi håpe at de følger opp med å redusere årstallet i flere omganger slik at det ikke tar mange tiår å få kunnskapen på plass.

Jeg vil tro det er vel så mange 50 åringer som 20 åringer som trenger dette. Hadde vært intr å se litt statistikk på antall ulykker etc, men selv tenker jeg at farepotensialet er langt større for en 50 åring med stor rask cabincruiser enn en ung person i åpen båt...

Sterkt uenig, kjørt båt 25 år så det kurset vil gi meg null og nada av ny info som jeg ikke allerde har skaffet meg.

Blir som med alle pålagtebevis , gir deg litt grunninfo men nada i å bli flink til det du skal gjøre da kun erfaring og øvelse gjør en god.

"Greit" at det innføres et kurs , et sted må man begynne og da er 1980 et greit år da de fleste er ferdige med utdannelse da har gått i innkjøp av båt for noen år siden gjerne.

Uansett vil det være ergeligt for noen med å sette en dato men å sette den til å gjelde alle er idioti etter min mening.

Sterkt uenig, kjørt båt 25 år så det kurset vil gi meg null og nada av ny info som jeg ikke allerde har skaffet meg.

Blir som med alle pålagtebevis , gir deg litt grunninfo men nada i å bli flink til det du skal gjøre da kun erfaring og øvelse gjør en god.

"Greit" at det innføres et kurs , et sted må man begynne og da er 1980 et greit år da de fleste er ferdige med utdannelse da har gått i innkjøp av båt for noen år siden gjerne.

Uansett vil det være ergeligt for noen med å sette en dato men å sette den til å gjelde alle er idioti etter min mening.

Du som kan alt kan jo bare ta eksamen, for da får du jo dokumentert det du kan. Kravet gjelder dokumentasjon på kunskap og ikke kurs............. Tok selv kurset og eksamen for noen år siden og oppdaget at det var mye jeg ikke kunne for å fylle de formelle krav. At jeg har klart meg godt på sjøen i tre tiår er en helt annen sak. Husk diskusjonen gjelder beviset og ikke kurset. Det er ikke krav om at du skal gjennomføre et kurs, men at du skal bevise kunnskap.

Hvis du har så gode kunnskaper at du mener du er utlært er det jo ikke noe problem. Da tar det det bare et øyeblikk å ta eksamen.

Altså; for de som kan dette fra før koster det lite å ta "lappen"

For de som derimot må lære mye, ja da viser jo det i seg selv at behovet er der også for dem (og ikke bare de yngre)

(At det er erfaring som gjør en flink har ingen betvilt, men det er nå bare sånn det er. At basiskunnskap er positivt er det likevel ingen tvil om)

En helt annen ting er at jeg er sikker på at det er mange ferske båtførere som ikke er unge.... (og de har gjerne store båter med større farepotensial ovenfor andre)

Redigert av bavariaeier (see edit history)

Det som er et tankekors er hvor stor forskjell det er på båtlivet hos dem som risikerer alvorlige kvestelser og tap av liv ved grunnstøting, og andre som bare risikerer å bli sittende fast. Klart det er forskjell på om det går fort eller ikke.

Ellers har jeg snudd i saken, var tidligere mot obligatorisk båtførerprøve. Nå synes jeg de bare kan innføre det fullt og helt. Gjerne obligatorisk registrering av båter også med tydelig registreringskilt slik at man kan anmelde dem som setter andres liv og helse i fare.

..har nok tidligere tatt feil her ja.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...