Kristina III Startet 16.April.2010 Link til dette innlegget Startet 16.April.2010 Jeg leser om ultralyd mot groe. F.eks. Ultrasonic Antifouling - http://www.ultrasonic-antifouling.com/ Har sett på tilsvarende løsninger et par år nå, og prisene har gått nedover. Vurderer å montere dette på båten før den går på vannet i år. Er det noen her som har installert slike løsninger på fritidsbåt og har praktiske erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Ser at en bruker på Bavariaklubben har prøvet dette en sesong. http://bavariaklubben.no/forum/forum_posts.asp?TID=2496&PN=1 . Han har hatt positiv erfaring denne sesongen. Dette høres spennende ut? Grunnlaget er nok noe spett ennå da man ikke vet hvor mye gammelt bunnstoff evt. har påvirket resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Stiilig :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jonas78 Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Løfter denne for å høre om noen har prøvd dette og har flere erfaringer fra senere tid. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Mariell Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Hørte rykter om at Båtmagasinet skulle teste det på en båt denne sesongen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Jonas78 Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 ok. Blir spennende å se. Er jo en del penger, så den bør virker :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
-morten- Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 i siste BM var det om instaleringen av et slikt system. dem har også testa en propell med forskjellige beskyttelsesprodukter som de skal la henge ute i sommer.. blir morro å se konklusjonen.. er lit skeptisk til ultralyd! en sessong`s test kan være missvissende da.. man må jo ha en referanse som er identisk om man skal gjennomføre en test! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jonas78 Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 -morten- skrev On 9.4.2013 at 6.19: er lit skeptisk til ultralyd! en sessong`s test kan være missvissende da.. man må jo ha en referanse som er identisk om man skal gjennomføre en test! Nja, man har jo en viss følelse av hvor mye groe man har vanligvis ila en sesong. Min forventning er at det ikke skal være groe etter en sesong. Jeg så en test på nettet (film men har ikke linken) av en liten båt som hadde ligget ute en sesong uten bunnstoff. Den hadde ikke groe. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Piotr Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Jeg ble litt skuffet da jeg så første gro på drev etter bare en en og en halv måned på sjøen så jeg skaffet meg Algaefree som går på 12 V.med en sender. Hadde lenge lyst å på en siden båten ligger på vannet hele året. Instalasjonen gikk smertefritt. Det tok litt tid med å velge plasseringen av selve sender,men ellers var det veldig enkelt. Nå gjenstår det bare å vente på resultater. Kommer tilbake med erfaringer om noen måneder. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Spennende! Når satte du den på? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Piotr Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Jonas78 skrev On 15.7.2014 at 17.08: Spennende! Når satte du den på? Satte den i dag. Hadde båten oppe på landet i slutten av mai. Trur nesten de nye bunnstoff inneholder mindre og mindre giftige stoffer...? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 22.September.2014 Link til dette innlegget Svart 22.September.2014 Piotr, hvordan virker dette? Min har grodd noe j.... så dette er av interesse, Hvor får man kjøpt dette på Østlandet? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 22.September.2014 Link til dette innlegget Svart 22.September.2014 Seatronic i Moss er forhandler. Vurderer et slikt system selv, men ønsker brukererfaringer først. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
kjeros Svart 22.September.2014 Link til dette innlegget Svart 22.September.2014 Jeg sitter også på gjerdet og avventer andres erfaringer. Litt info her også: https://baatplassen.no/i/topic/46809-ultralyd-mot-groe/ Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Windy37GM Svart 22.September.2014 Link til dette innlegget Svart 22.September.2014 Jeg sitter også og tvinner tommeltotter om jeg skal gå for dette. Det er flere momenter: -Stoppe utslipp av elendighet som bunnstoff medfører i sjøen. -Slippe å stoffe hver vår. Det er sikkert tusenvis av kg med bunnstoff på båten som bremser ned farten. Speed is everything -Begrense utgiftene hver vår. -Kul gadgetfaktor :-) Husk at når vi menn dør skal vi møtes i himmelen og sammenligne alle leketøy vi har kjøpt igjennom livet.Driller, joller, påhengere, verktøy osv. Alt til båt er 2 poeng. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Marida Svart 22.September.2014 Link til dette innlegget Svart 22.September.2014 He, he, den var kul. men piotr, kom med erfaring Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 22.September.2014 Link til dette innlegget Svart 22.September.2014 (redigert) Piotr har delt litt erfaring i den tråden som Kjeros har linket til. Ikke helt overbevist... :-( Redigert 22.September.2014 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Piotr Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Jeg har skrevet noe der.. . https://baatplassen.no/i/topic/46809-ultralyd-mot-groe/page-2 Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Så det Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Er det flere med erfaringer med denne nå? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Practical Boatowner har gjort en test av diverse ultrasoniske anti-groedingser på ulike steder. (Skal se om jeg finner nummeret) Konklusjonen deres var at konseptet funker, men at det har mye å si hvor båten ligger. Ganske logisk i grunn. De konkluderte videre med at Ultrasonisk kan være et godt supplement til ordinært bunnstoff i områder med mye groe. Alt i alt kan man vel si at Ultrasonisk ikke er "Lurium", men at virkningen er situasjonsbetinget. Det betyr også at om én bruker her på forumet oppnår gode/dårlige/passe resultater med sin båt i sin havn er ikke dette noen garanti for at det vil funke med egen båt i egen havn et helt annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
halvorsen Svart 6.August.2024 Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 løfter denne igjen noen som har gått for dette og fått litt erfaring Sitér dette innlegget Link to post
NC9 Svart 6.August.2024 Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 Jeg hadde dette i 3 sesonger, det grodde like mye på drevet som før hvert år. Hadde det på sjekk hos produsent, alt var ok sa de. Med det grodde like mye året etter. Det ble en reklamasjon mot båtbutikk jeg kjøpte dette av. Fikk igjen hele beløpet. Bruker drevhette nå, når båten ligger en stund. Det hjelper litt mot rur å alger på drev, belg og slanger. I år fikk jeg et tips fra de jeg kjøper bunnstoff av, de sa man må bruke 3 bokser Jotun spray pr derv. Det ser ut til å stemme, ikke noe rur på så langt i år på selve drevet. Har brukt en boks før. Bruker Jotun nonstop supreme som bunnstoff (hvit)på skrog, og der gror det ingen ting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.