Aquadoren Startet 16.April.2010 Link til dette innlegget Startet 16.April.2010 Jeg har fått lekkasje i sjøvannspumpa, det lekker vann ut bak selve impelleren. Har demontert pumpa, fjernet impelleren og observert en pakning(simmering?) som står på akslingen bak impelleren inn i huset bak. Pakningen ser todelt ut(indre/ytre) og har en fjær som var delvist rustet bort inni seg. Må vel skifte denne, men kan jeg skifte denne uten å ta ut akslingen? Eller er det 2 pakninger jeg ser,en som er satt på fra impellersiden og en som er trykt inn på akslingen fra baksiden? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Brigg Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Det enkleste er vel å demontere sjøvannspumpa fra motoren. Da kan du forsiktig banke ut akslingen fra pumpen. Det sitter to lagre på akslingen. Og det sitter to simringer også, en skal tette mot sjøvannet og den andre mot oljen i motoren. Dersom du får tak i simringer med rustfri fjær (i alle fall til den mot sjøvannet) vil levetiden øke betraktelig. Jeg tror ikke VP leverer simeringer med rustfri fjær, dette må du på en maskinforetning for å finne. Ta med den gamle simeringen og akslingen så kan de enkelt finne en som passer. Vær nøye når du monterer sjøvannspumpen på motoren igjen slik at akslingen går riktig inn i medbringeren. I alle fall på 40 og 41-motorene (som har samme konstruksjon) kan unøyaktighet her medføre at motoren ikke vil starte etterpå. Du er sikkert kjent med at verkstedhånboken for denne motoren ligger i dokumentarkivet her. Mye nyttig informasjon der. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Aquadoren Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 (redigert) Jeg har demontert pumpa. Jeg ser at det er simringen mot sjøvannet er ødelagt. MEN, skal denne monteres før akslingen settes inn eller etter at akslingen er satt inn fra innsiden av impellerhuset? Fra manualen ser det ut som det skal gjøres etterpå, da burde jeg kunne ta ut simringen uten å ta ut akslingen,men har ikke lyst å begynne å pirke mer i den føfør jeg vet... Redigert 17.April.2010 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Brigg Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 En stund siden jeg gjorde denne jobben på 41-motoren. Men jeg synes å huske at det er en låsering bak som må fjernes, da kan akselen og lagrene bankes ut. Deretter kan tetningsringene bankes ut. Synes å huske at alt sammen må ut bakover gjennom pumpen. Dvs at også den bakre tetningsringen må ut for å få byttet den fremre mot sjøvannet. Montering motsatt, først inn med teningsringenene, så akslingen med lagrene på. Låses med låseringen. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sildåpote Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Hvis du presser ut asklingen hadde jeg vurdert og skifte lagre mens du har den i biter, lagrene koster lite og er av standard størrelse som du får overalt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Jeg fikk byttet den simringen på innsiden av impelleren uten å demontere noe mer. Hvis du skal gjøre mer, ville jeg byttet medbringeren som også er en slitedel. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Jeg fikk byttet den simringen på innsiden av impelleren uten å demontere noe mer. Hvis du skal gjøre mer, ville jeg byttet medbringeren som også er en slitedel. Du pirket den altså ut uten å ta ut akslingen? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Fjellbonden Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Jepp, forsiktig med f eks nebbtang uten å ripe i godset. Riv den gjerne i biter. Prøv gjerne å bulke inn utkanten for å få tak i denne med tanga. Sitér dette innlegget Link to post
sildåpote Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Jeg har også pirket ut mitt engang, ver forsiktig så du ikke riper opp akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Takk for gode svar...skal ned å prøve å få den ut nå Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Xlnt Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Hvorfor ikke ta ut pumpa? den sitter jo kun med 2 usle skruer? hadde vel ikke giddet å sitte nede i motorrommet og knotet og surret med dette. Ta ut pumpa og overhal den skikkelig. Ut med begge simmerringene og lagret. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Chiba Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Hei. Jeg tok noen bilder når jeg gjorde jobben på min 41B motor. Jeg tok vel ikke mange nok og ikke noterte jeg noen stikkord heller. Ble derfor et ufullstendig prosjekt. Kan kanskje være til hjelp allikevel? Chiba Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Pumpa har jeg hatt ute hele tida.... Tok ut akslingen og fikk dermed ut restene av simmeringen mot sjøvannet. Det andre ser greit ut og lagrene ruller fint. Tenker bare å skifte denne ene simmeringen...eller er det nødvenfig å ta hele dritten? Simmeringen koster en hundrelapp, reperasjonssettet koster 1400 hos VP. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Vanisian Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Når du har pumpa ute bør du skifte begge simmerringene. Lagrene bør også skiftes sjølv om dei kjenner fine ut. Det koster ikkje så mange kronene. Pass på att du får simmerringer med rustfrie fjærer. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Tenker bare å skifte denne ene simmeringen... Hadde jeg tenkt også. Eventuelt den andre også hvis du har en tilgjengelig og så litt fett i lagrene så kan det gå flere tusen timer. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 (redigert) Til orientering : Jeg byttet begge lagre og pakninger i pumpen vår (TAMD40A) i fjor. Kostet totalt ca. 350,- i deler. Kjøpte lager hos Fadum Momentum, og de byttet også til syrefaste fjærer i simmeringene. Redigert 18.April.2010 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 ....og så litt fett i lagrene så kan det gå flere tusen timer. Disse lagrene går vel i motoroljen fra motoren. Vil det være nødvendig med fett i lagrene da. Er det helt sikkert at slikt fett ikke er mer til skade enn til gagn? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Aquadoren Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Er det ikke rusfrie/syrefaste fjærerisimmringen fra VP? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Brigg Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Nei. Jeg spurte etter dette når jeg kjøpte nye. Volvo leverte kun standard simmeringer. Men maskinforretninger bør greie å skaffe dette. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Aquadoren Svart 20.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Da har jeg skiftet begge simmeringene og pumpa er tett. Takk for hjelpen Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Gjøken Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Har nettopp skrudd ut sjøvannspumpa på min kad 42 da det var lekasje der ved første oppstart i år. Har demomtert pumpa og byttet begge simringer og skal nå skru den på motor igjen men lurer på med hvilke moment jeg skal skru til med. De 2 skruene på blokka. Noen som vet?? Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) Jeg brukte feelingen med en fastnøkkel, kan ikke tro at dette er så nøye, men jeg bare synser.... Redigert 1.Mai.2010 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Embla Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Hei Noen som husker målene på disse simmer ringene og lagrene ? Kunne vært greit å handlet inn før pumpen demonteres. Takk Embla Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Da er det min tur til å renovere pumpa og bytte medbringer. Ser ut som fjæra er helt borte. Rart den har holdt tett så lenge som den har. Tid for å pensjonere medbringeren også. I verkstedmanualen står det "Fetta in de nya lagren" . Jeg trodde disse ble smørt av oljen? Eller tenker de kun på at det skal være fett før de presses på plass? . Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
lippert Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Må denne akselen byttes, eller kan den "utbedres" med bruk av litt smergelpapir? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.