Jump to content

Lekkasje sjøvannspumpe VP KAD44A

Aquadoren

Recommended Posts

Jeg har fått lekkasje i sjøvannspumpa, det lekker vann ut bak selve impelleren. Har demontert pumpa, fjernet impelleren og observert en pakning(simmering?) som står på akslingen bak impelleren inn i huset bak. Pakningen ser todelt ut(indre/ytre) og har en fjær som var delvist rustet bort inni seg. Må vel skifte denne, men kan jeg skifte denne uten å ta ut akslingen? Eller er det 2 pakninger jeg ser,en som er satt på fra impellersiden og en som er trykt inn på akslingen fra baksiden?

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Det enkleste er vel å demontere sjøvannspumpa fra motoren. Da kan du forsiktig banke ut akslingen fra pumpen.

Det sitter to lagre på akslingen. Og det sitter to simringer også, en skal tette mot sjøvannet og den andre mot oljen i motoren. Dersom du får tak i simringer med rustfri fjær (i alle fall til den mot sjøvannet) vil levetiden øke betraktelig. Jeg tror ikke VP leverer simeringer med rustfri fjær, dette må du på en maskinforetning for å finne. Ta med den gamle simeringen og akslingen så kan de enkelt finne en som passer.

Vær nøye når du monterer sjøvannspumpen på motoren igjen slik at akslingen går riktig inn i medbringeren. I alle fall på 40 og 41-motorene (som har samme konstruksjon) kan unøyaktighet her medføre at motoren ikke vil starte etterpå.

Du er sikkert kjent med at verkstedhånboken for denne motoren ligger i dokumentarkivet her. Mye nyttig informasjon der.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg har demontert pumpa. Jeg ser at det er simringen mot sjøvannet er ødelagt. MEN, skal denne monteres før akslingen settes inn eller etter at akslingen er satt inn fra innsiden av impellerhuset? Fra manualen ser det ut som det skal gjøres etterpå, da burde jeg kunne ta ut simringen uten å ta ut akslingen,men har ikke lyst å begynne å pirke mer i den føfør jeg vet...

Redigert av Aquadoren (see edit history)

En stund siden jeg gjorde denne jobben på 41-motoren. Men jeg synes å huske at det er en låsering bak som må fjernes, da kan akselen og lagrene bankes ut. Deretter kan tetningsringene bankes ut. Synes å huske at alt sammen må ut bakover gjennom pumpen. Dvs at også den bakre tetningsringen må ut for å få byttet den fremre mot sjøvannet. Montering motsatt, først inn med teningsringenene, så akslingen med lagrene på. Låses med låseringen.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Pumpa har jeg hatt ute hele tida....

Tok ut akslingen og fikk dermed ut restene av simmeringen mot sjøvannet. Det andre ser greit ut og lagrene ruller fint. Tenker bare å skifte denne ene simmeringen...eller er det nødvenfig å ta hele dritten? Simmeringen koster en hundrelapp, reperasjonssettet koster 1400 hos VP.

....og så litt fett i lagrene så kan det gå flere tusen timer.

Disse lagrene går vel i motoroljen fra motoren. Vil det være nødvendig med fett i lagrene da. Er det helt sikkert at slikt fett ikke er mer til skade enn til gagn?

Brigg

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 5 år senere...

Da er det min tur til å renovere pumpa og bytte medbringer.

bilde

Ser ut som fjæra er helt borte. Rart den har holdt tett så lenge som den har.

Tid for å pensjonere medbringeren også.

bilde

I verkstedmanualen står det "Fetta in de nya lagren" . Jeg trodde disse ble smørt av oljen? Eller tenker de kun på at det skal være fett før de presses på plass?

.

mvh Knut Erik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...