Poseidon Startet 16.April.2010 Link til dette innlegget Startet 16.April.2010 Ombord i POSEIDON II har jeg vridbar propell med et dreiespoleinstrument som viser propellstigningen til enhver tid. Men båten kan manøvreres fra både sb og bb side, og dette instrumentet står bare i den ene siden. Derfor lurer jeg på om noen har et tips til hvor jeg kan finne et passende panelinstrument, med 0 midt på skalalen. Det bør helst være et voltmeter, gjerne +/- 10 volt eller noe der omkring. Finessen er at instrumentet skal vise 0 når propellen sviver med vingene i senter, og så skal det gjøre utslag den ene eller andre veien, avhengig av om stigningen går forover eller akterover. Senest nå idag, under praktisk utsjekk med en gruppe deltagere fra D5L-kurs, merket jeg at de savnet en indikasjon på propellstigningen når de skulle manøvrere båten fra posisjonen i sb side.... Alle gode tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fru Jacobsen Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Har ikke brunvoll noen sånne som er til pitch? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Poseidon Svart 16.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Har ikke brunvoll noen sånne som er til pitch? Jo, det er godt mulig, men jeg er redd prisen kan være stiv? Jeg tenkte mest i retning av et ganske rimelig tavleinstrument. Det trenger nemlig ikke være hverken grader eller prosent stigning; det er mest for å ha en indikasjon på når vingene står i senter - kombinert med en noenlunde sammenheng med pitchen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
prin435 Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 (redigert) Kansje ikke beste løsningen, men burde funke. Det sitter helt sikkert en shunt inne i instrumentet. Om det går an å åpne instrumentet, kan du fjerne shunten og dermed har du et Voltmeter. Finnes sikkert mange leverandører på denne typen amp meter. http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/...er/Amperemeter/ Redigert 16.April.2010 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Kjell E Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 (redigert) Du kan jo se om du finner et brukt Fluke 895A noen steder, det har et slikt display: (Men det står i en stor boks - jeg vil dog anta at det kan tas ut fra den....) Mvh, Kjell Redigert 16.April.2010 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
prin435 Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Eller denne: http://www.vdo.com/generator/www/com/en/vd...r_angle_en.html Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Farco Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 En rorindikator for 2 styreposisjoner må vel være greit. Dette kan umulig være så komplisert? Mulig jeg misforstår spørsmålet? En annen ting: Med så kraftig maskin som du har, merker man ikke umiddelbart om vingene er i den ene eller andre posisjon? Jeg spør kun fordi jeg har litt erfaring.... Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Sunnmøringen Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Dette kan kanskje brukes? http://yokogawausa.thomasnet.com/product/t...r-dc-voltmeters? Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Lars H. Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Hva med å søke på "panelinstrument" hos Elfa? Der har du mange hundre instrumenter å velge i, kanskje noen har midstilling for viseren? Lars H. (pt. i båten ved Kommersøy) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Baatplassen.no svikter aldri, her strømmer det på med kreative og gode ideer! ... Det sitter helt sikkert en shunt inne i instrumentet. Om det går an å åpne instrumentet, kan du fjerne shunten og dermed har du et Voltmeter. .... Jeg var inne på tanken, men et A-meter blir ikke et V-meter om man fjerner shunten. Dette har en sammenheng med den indre motstanden som V-meteret må ha for ikke å overbelaste giverkretsen. Men jeg skal måle og kikke litt mer ....Du kan jo se om du finner et brukt Fluke 895A noen steder, det har et slikt display: Ja, noe av den typen hadde sikkert gjort jobben, men så var det å finne rette skraphaugen da..... En rorindikator for 2 styreposisjoner må vel være greit. Dette kan umulig være så komplisert? Mulig jeg misforstår spørsmålet? En annen ting: Med så kraftig maskin som du har, merker man ikke umiddelbart om vingene er i den ene eller andre posisjon? Jeg spør kun fordi jeg har litt erfaring.... Ja, en rorindikator er noe av det samme, men jeg har allerede to adskilte rorindikatorer, så det er OK. Når det gjelder pitchindikator så har jeg kun en og den er plassert slik at den bare er synlig fra den ene manøverposisjonen. Så nå kikker jeg etter et passende instrument som kan kobles i parallell og plasseres ved den andre manøverposisjonen. Det er såvisst ikke noe problem å merke i hele båten om man har godt pådrag forover eller akterover. Selv er jeg også vant nok til at jeg kan finmanøvrere uten å se på pitchindikatoren. Men når jeg har kursdeltagere ombord, som ikke kjenner båten og opplegget godt nok så, merker jeg at de ofte har vanskelig for å "føle" hvor nullpunktet på pitchen ligger. Det er da et slikt ekstra instrument ville være til god hjelp.... Dette kan kanskje brukes?..... Ja, det så veldig flott ut, nesten for flott Hva med å søke på "panelinstrument" hos Elfa? Der har du mange hundre instrumenter å velge i, kanskje noen har midstilling for viseren? Ja, jeg var innom der og kikket allerede igårkveld, men utvalget var så stort at jeg ble rent overveldet.... Jeg må kanskje kikke en gang til for virkelig å se hva som eventuelt kan passe. Men først må jeg ta meg en tur ombord og måle litt grundigere for å finne mer eksakte verdier og se hva jeg må forholde meg til Takk for mange gode innspill så langt! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtunga Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Jeg var inne på tanken, men et A-meter blir ikke et V-meter om man fjerner shunten. Dette har en sammenheng med den indre motstanden som V-meteret må ha for ikke å overbelaste giverkretsen. Men jeg skal måle og kikke litt mer Det er ingen annen prinsipiell forskjell på amperemeter og voltmeter enn at amperemeteret bruker en shuntmotstand for å tilpasse måleområdet, mens voltmeteret har en seriemotstand for å tilpasse måleområdet. Selve instrumentet (normalt et galvanometer) gir i begge tilfeller et utslag som er proporsjonalt med strømmen som går gjennom det (som igjen er proporsjonal med spenningen over instrumentet). Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
rolk Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Eldre Massey Ferguson traktorer tror jeg har et slikt. Har selv en MF 165 og tror det er et slikt du mener. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Trimindikator for drev burde fungere, maritimt er det også Eksempel Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Biscaya Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Hva med å bruke en rorindikator? Den har null i senter..... Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Kaldfisk Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Mener å huske at Matre Instruments på Rubbestadneset (skiftet navn nå ? ) hadde slike montert i sine el./hydr. manøvreringsanlegg for vribare propeller. Pultmontasje, sånn ca. 8 x 10 cm, 5 cm dybde . Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
koh Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Hei ! Om jeg ikke husker aldeles feil har jeg allerede forøkt å bruke et BT amperemeter på den måten, og det funket ikke. Rett og slett fordi det ikke var noe shunt. Noen vinninger fet kabel der hovedstrømmen gikk påvirket dreiespolen direkte. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Ville ha brukt rorindikator jeg. Grønn forover og rød akterover Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.