Guest Kaptein Fredrik Startet 16.April.2010 Link til dette innlegget Startet 16.April.2010 Jeg lurer på hvordan man støper en glassfiberbåt? Jeg har lyst til å støpe en 1:10 skala av min båt til sommeren. Mvh KapteinFredrik Sitér dette innlegget Link to post
Teza Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Uten å vite sikkert vil jeg tro det letteste er å lage en modell i tre eller annet egnet materiale. Bruk denne til å lage en form eller støpe rett på modellen og pusse etterpå. Skal det bli strøkent vil det nok bli veldig mye arbeid. Mal eller lakk modellen, det er nok det enkleste. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Her - Formbygging/plugg Bergen skala modellbåtklubb - Bygging steg for steg Sitér dette innlegget Link to post
Teza Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Flott link! Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Håper på poster underveis ettersom prosjektet fortsetter Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Skal poste når jeg kommer videre... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Eller bør jeg prøve å lage en modell av et skip(colorline fanatasy?)? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Fikk kjøpt plyester, herder og fibervev. Hva skal jeg ha til form? Funker isopor som er skjert til med en skarp kniv etter riktige mål? Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 det kan vere att poliesteren "etser" opp isoporen så vile prøvd på en prøvebit før du støper på isopormidellen av båten Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 (redigert) Om jeg ikke tar feil tror jeg REM brukte pakketeip (den brune) Den burde kunne du bruke over en isoporform. Den skulle hvist slippe poliesteren ganske greit. Redigert 21.April.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
suzumer 290 Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 det kan og vere greit for då slipper du att isoporen etser opp ,hvis du ikke har pakke tape kan du bruke "macyver tape " hvis du kjønner ka eg mener med det Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Jeg har en sånn veldig glatt og blank teip. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Bruk isopor og epoksy till å lage plugg (modell) av. Isopor toler epoksy. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Skal man støpt oppi pluggen eller rund? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Det skal stå rundt, ikke rund mitt forrige innlegg Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Pluggen har båtfasong. Altså: lag først en plugg av båten din så nøakrig som mulig i egnet matriale, gjør ingenting om den er skjert av en massiv isoporkloss-Støp på utsiden av pluggen, løft ut pluggen. vips så har du en form som du kan støpe en båt oppi. Det er fryktelig mye arbeid om dette skal bli bra. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Det skal godt gjøres å løfte ut isoporen etter støping, den sitter godt fast! Ett tips som brukes mye når man lager glassfiberdeler til bil, er rett og slett å så en liten skvett aceton opp i isoporen etterpå. Da løser den seg opp, og restene kan tørkes ut med en fille... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Blir ikke støpen ødelagt av aceton? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Bare ikke bruk polyester rett på Isoporen (ekspandert polystyren). Dersom du skal støpe rett på denne så må du bruke epoxy. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Blir ikke støpen ødelagt av aceton? Neida, det går greit! Aceton brukes ofte til rengjøring av polyester. Kun isoporen forsvinner... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Vil ikke det jeg støper i glassfiberformen sitte fast? Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Nei en bruker form/slip voks, HER har du framgangsmetoden Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 det finnes vel noe billigere voks/slippmiddel? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 det finnes vel noe billigere voks/slippmiddel? Har lest om noen som har brukt nøytral skovoks, men helt problemfritt var det ikke. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Noe biltema har? Bare en båtvoks? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.