Jump to content

Batterier fra ups system til forbruk, noe å ha?

softneck

Recommended Posts

Har fått tilgang på noen batterier fra en rigg i nordsjøen. Disse er brukt til nødbatterier i et tavlerom ombord og hatt vedlikeholdslading i ca 3,5 år og kun ladet helt ut under testing. Her er datablad på batteriene. De som jeg kan få heter UPS6-620MR OG ER 6volt 200Ah. Må da seriekoble 4stk av disse og vil passe perfekt der hvor de gamle batteriene har stått. Er disse batteriene verdt noe??? Målte spenningen på de og den var 6,5V på samtlige. Ser at de gir 800A som max strøm, da kan de vel nesten brukes som start og eller??? Har ikke peiling på dette og lurer på om det er noe å ta med seg hjem?? :confused:

Ta dem hjem og putt dem i båten.

Eneste problemet kan være plass og vekt, batteriene bør stå samlet.

Du skal ikke seriekople alle 4. Du skal seriekople 2 og 2 for så å parallellkople de to gruppene. Ta en kikk her.

Vedlikeholdslading skal ligge mellom 13,5 og 13,8V. Legg deg ned mot 13,5V dersom du har kontinuerlig vedlikeholdslading og laderen din kan justeres.

Dynamoen din bør kunne levere 14,4 til 14,8V når batteribanken nærmer seg full-ladet. Disse batteriene ødelegges fort av for høy ladespenning.

Batteriene er også egnet som startbatterier til ditt bruk.

Jeg har selv en forbruksbank som er bygd opp av tilsvarende batterier og er godt fornøyd med løsningen.

Joerg Becker her på forumet har både ladere og spenningsregulatorer som vil stelle pent med batteribanken din.

/tola

Du skal ikke seriekople alle 4. Du skal seriekople 2 og 2 for så å parallellkople de to gruppene. Ta en kikk her.

Vedlikeholdslading skal ligge mellom 13,5 og 13,8V. Legg deg ned mot 13,5V dersom du har kontinuerlig vedlikeholdslading og laderen din kan justeres.

Dynamoen din bør kunne levere 14,4 til 14,8V når batteribanken nærmer seg full-ladet. Disse batteriene ødelegges fort av for høy ladespenning.

/tola

Sevlfølgelig skal jeg koble 2 og 2 :smiley: , kom på det etterpå at jeg hadde blingsa litt. Har en ladac 1204 som er koblet til dynamoen, så den kan jeg justere spenningen på. Landstrømladeren vet jeg ikke om jeg kan justere, men jeg tror den slår seg av når toppspenning er nådd. For når jeg er i båten og setter på belastning så ser jeg vifta i den starter. Må sjekke dette litt nøyere.

Vet du om de var koblet 2 og 2 der de er brukt før, eller var de montert hver for seg, altså 6 volt ? Hvis de var seriekoblet 2 og 2 tidligere ville jeg koblet de samme batteriene sammen igjen slik de opprinnelig sto. Ved seriekobling er det veldig viktig at de har samme spenning så det vil være lurt og måle dem før du kobler de sammen uansett, også om de sto adskilt tidligere. Dette vet du kanskje allerede. :smiley:

• 2 uker senere...

Da er batteriene i hus. Målte spenningen på alle batteriene og den var mellom 6,39 og 6,40 V på alle. Det jeg vil gjøre nå er å ta en belastningstest på to av batteriene for å se kondisjonen på de. Hvordan gjør jeg dette??

Har ampermeter opptil 10A tilgjengelig. Tenkte å belaste de med noe rundt dette i X antall timer for så lese av hvilespenning etterpå?

Er dette måten å gjøre dette på??

010520101349.jpg

Etiketten på batteriet....

Har satt to på lading nå for å toppe de litt opp.

Nå har jeg satt på 5A forbruk på to batterier. Hvilespenningen var på 12,8V. Ser

ut ifra databladet at de tar batteriene helt ned i 1,60V per celle. (end point volt/cell). Dette kan da umulig være fornuftig???? ser på etiketten at det oppgis 1.75V per celle. Dette er jo bare 10,5V.

Hva er uforsvarlig langt ned på spenningen?????

Da har jeg latt batteriene stå på i nøyaktig 20 timer med litt over 5A belastning.

På 0 timer 5A belastning hadde jeg 12,4V

Etter 20 timer hadde jeg 11,94V med 5A belastning.

Etter 5-6 timer uten belastning var hvilespenningen 12,18

Brukte dette skjemaet som referanse:

battkap.jpg

Har jeg skjønt dette riktig så har jeg tappet batteriene til 50-60% ???

Da ser det ut som om batteriene er rimelig up to date :cheers: :

5A X 20timer = 100Ah ELLER????

Har ikke peiling på dette så hvis noen batteriguruer kunne verifisere mine konklusjoner hadde det vært topp....

Godt da har jeg ikke dradd hjem en haug m skrot :smiley:

• 2 uker senere...

Da går vi for dette, ja.

Jeg er litt usikker på hvilke hensyn jeg må ta for å gi disse riktig lading. Jeg har Ladac 1204 regulator og jeg tenker å kjøpe en CTEK M300, da den er rimelig og har fått god omtale, ikke minst på service-siden dersom noe går galt med den. Er det en grei konfigurasjon som vil yte denne banken rettferdhet?

• 2 uker senere...

Merkelig hvor vanskelig det ble å seriekoble to og to batterier og så paralellkoble disse etterpå. Burde ikke være lov å bruke diagonaler i et tegneprogram.

Elektriske skjemaer skal vise funksjon og ikke oppfinnsomhet. Se linken i innlegg 2 så ser man hvor enkelt det kan gjøres.

Hadde dere tegnet de fire batteriene slik et batteri ofte ser ut hadde jeg sluppet hopdepine i kveld. Hadde jeg også latt være å sitte oppe til 01:30 i natt å chatte på BP hadde jeg nok følt meg enda bedre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...