softneck Startet 17.April.2010 Link til dette innlegget Startet 17.April.2010 Har fått tilgang på noen batterier fra en rigg i nordsjøen. Disse er brukt til nødbatterier i et tavlerom ombord og hatt vedlikeholdslading i ca 3,5 år og kun ladet helt ut under testing. Her er datablad på batteriene. De som jeg kan få heter UPS6-620MR OG ER 6volt 200Ah. Må da seriekoble 4stk av disse og vil passe perfekt der hvor de gamle batteriene har stått. Er disse batteriene verdt noe??? Målte spenningen på de og den var 6,5V på samtlige. Ser at de gir 800A som max strøm, da kan de vel nesten brukes som start og eller??? Har ikke peiling på dette og lurer på om det er noe å ta med seg hjem?? Sitér dette innlegget Link to post
tola Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Ta dem hjem og putt dem i båten. Eneste problemet kan være plass og vekt, batteriene bør stå samlet. Du skal ikke seriekople alle 4. Du skal seriekople 2 og 2 for så å parallellkople de to gruppene. Ta en kikk her. Vedlikeholdslading skal ligge mellom 13,5 og 13,8V. Legg deg ned mot 13,5V dersom du har kontinuerlig vedlikeholdslading og laderen din kan justeres. Dynamoen din bør kunne levere 14,4 til 14,8V når batteribanken nærmer seg full-ladet. Disse batteriene ødelegges fort av for høy ladespenning. Batteriene er også egnet som startbatterier til ditt bruk. Jeg har selv en forbruksbank som er bygd opp av tilsvarende batterier og er godt fornøyd med løsningen. Joerg Becker her på forumet har både ladere og spenningsregulatorer som vil stelle pent med batteribanken din. /tola Sitér dette innlegget Link to post
gislet Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Jeg har også tilsvarende batterier i båten til forbruksbanken, varmeren, komfyr og baugpropell. Har ikke testet som start, men de virker spreke nok til det også. Om batteriene har stått uten bruk eller lading i mer enn 6 mnd`er er de ikke sikkert de er like gode enda men det er bare å prøve seg frem :-) Mvh Gislet Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Du skal ikke seriekople alle 4. Du skal seriekople 2 og 2 for så å parallellkople de to gruppene. Ta en kikk her. Vedlikeholdslading skal ligge mellom 13,5 og 13,8V. Legg deg ned mot 13,5V dersom du har kontinuerlig vedlikeholdslading og laderen din kan justeres. Dynamoen din bør kunne levere 14,4 til 14,8V når batteribanken nærmer seg full-ladet. Disse batteriene ødelegges fort av for høy ladespenning. /tola Sevlfølgelig skal jeg koble 2 og 2 , kom på det etterpå at jeg hadde blingsa litt. Har en ladac 1204 som er koblet til dynamoen, så den kan jeg justere spenningen på. Landstrømladeren vet jeg ikke om jeg kan justere, men jeg tror den slår seg av når toppspenning er nådd. For når jeg er i båten og setter på belastning så ser jeg vifta i den starter. Må sjekke dette litt nøyere. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Vet du om de var koblet 2 og 2 der de er brukt før, eller var de montert hver for seg, altså 6 volt ? Hvis de var seriekoblet 2 og 2 tidligere ville jeg koblet de samme batteriene sammen igjen slik de opprinnelig sto. Ved seriekobling er det veldig viktig at de har samme spenning så det vil være lurt og måle dem før du kobler de sammen uansett, også om de sto adskilt tidligere. Dette vet du kanskje allerede. Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 De ligger i en palle nå så det jeg vet ikke hvordan de var koblet. Men takk for tipset skal måle og sjekke at de får samme spenning.... Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Da er batteriene i hus. Målte spenningen på alle batteriene og den var mellom 6,39 og 6,40 V på alle. Det jeg vil gjøre nå er å ta en belastningstest på to av batteriene for å se kondisjonen på de. Hvordan gjør jeg dette?? Har ampermeter opptil 10A tilgjengelig. Tenkte å belaste de med noe rundt dette i X antall timer for så lese av hvilespenning etterpå? Er dette måten å gjøre dette på?? Etiketten på batteriet.... Har satt to på lading nå for å toppe de litt opp. Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Nå har jeg satt på 5A forbruk på to batterier. Hvilespenningen var på 12,8V. Ser ut ifra databladet at de tar batteriene helt ned i 1,60V per celle. (end point volt/cell). Dette kan da umulig være fornuftig???? ser på etiketten at det oppgis 1.75V per celle. Dette er jo bare 10,5V. Hva er uforsvarlig langt ned på spenningen????? Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Da har jeg latt batteriene stå på i nøyaktig 20 timer med litt over 5A belastning. På 0 timer 5A belastning hadde jeg 12,4V Etter 20 timer hadde jeg 11,94V med 5A belastning. Etter 5-6 timer uten belastning var hvilespenningen 12,18 Brukte dette skjemaet som referanse: Har jeg skjønt dette riktig så har jeg tappet batteriene til 50-60% ??? Da ser det ut som om batteriene er rimelig up to date : 5A X 20timer = 100Ah ELLER???? Har ikke peiling på dette så hvis noen batteriguruer kunne verifisere mine konklusjoner hadde det vært topp.... Godt da har jeg ikke dradd hjem en haug m skrot Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Dunker borti denne. Hvis noen kan hjelpe til med å konkludere, har vi snart både en fornøyd selger og kjøper. :) Sitér dette innlegget Link to post
tola Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Dette ser helt kurant ut. Installer så mange du kan få plass til. tola/ Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Da går vi for dette, ja. Jeg er litt usikker på hvilke hensyn jeg må ta for å gi disse riktig lading. Jeg har Ladac 1204 regulator og jeg tenker å kjøpe en CTEK M300, da den er rimelig og har fått god omtale, ikke minst på service-siden dersom noe går galt med den. Er det en grei konfigurasjon som vil yte denne banken rettferdhet? Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Setter nå opp 2 + 2 av disse. Hvilken kabeldim bør jeg ha på seriekoblingen? Blir ca 15 cm mellom polene. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Jeg vet Biltema har noen ferdigterminerte kabler i korte lengder for batterier i grov dimensjon til en rimelig penge. Bla 70 mm2. Verdt å prøve. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
klugg Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Må jeg ha 70mm2 eller holder 35 til dette formålet? Det er jo ikke lange stubben. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Blir dette riktig koblet? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Ingen som tør svare...BANG .....men eg synest det ser riktig ut, er batteri mrk "start" 12 V? Ville gått for 70 kabler. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Farco Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Det er korrekt koblet. Men ta helst med en eller 2 koblinger til, slik som dette (se pilene): Blir kanskje litt mer oversiktlig på denne måten?: Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
klugg Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Takkf or svar. Hva oppnår jeg med de to koblingene i tillegg? Sæbø: Ja, det er vanlig 12v til start. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 (redigert) Ingen grunn til å gjøre det mer komplisert enn det er. Hvis du ønsker denne sammenkoblingen av de to seriekoblede batteriene. Men jeg lurer også på hvorfor det? Redigert 6.Juni.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Ingen grunn til å gjøre det mer komplisert enn det er. Det har jeg nødvendigvis heller ikke gjort. det var derfor jeg sa en eller to koblinger. Men jeg lurer også på hvorfor det? Når man først er i gang med å lage kabler for sammenkobling, ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det.......... Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 trur det har dukket opp eit troll Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
klugg Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Når man først er i gang med å lage kabler for sammenkobling, ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det.......... For å slippe unødig ekstra arbeid og materiale? Med mindre det er en gevinst, da... Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Merkelig hvor vanskelig det ble å seriekoble to og to batterier og så paralellkoble disse etterpå. Burde ikke være lov å bruke diagonaler i et tegneprogram. Elektriske skjemaer skal vise funksjon og ikke oppfinnsomhet. Se linken i innlegg 2 så ser man hvor enkelt det kan gjøres. Hadde dere tegnet de fire batteriene slik et batteri ofte ser ut hadde jeg sluppet hopdepine i kveld. Hadde jeg også latt være å sitte oppe til 01:30 i natt å chatte på BP hadde jeg nok følt meg enda bedre Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Uff... Ikke greit når amatører skal tegne et batteri. Men takk for at du minnet om lenken som var så liten og søt at jeg ikke fikk den med meg. Det er jo ikke verre, nei. Omtrent som batteriene i magliten, liksom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.