FjordHT Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Blir stadig imponert over hvor vanskelig noen klare å gjøre ting som i utgangspungtet var enkelt forklart:) Luer uansett på om noen kan forklare fordelen med de "lurium koblingene" på 6v delen? Ser jo at det kan ha en viss fordel/bakdel hvis en celle eller et batteri ikke virker optimalt, men ser ikke hvorfor noen vil gjøre det slik? Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Så enkelt kan det tegnes: I begynnelsen trodde jeg dette var en side for IQ test. Sikkert derfor jeg fikk så vondt i hodet også Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Jeg kan aldri tenke meg at noen her mener at jeg har gjort det mer komplisert enn nødvendig, men hvis så er tilfelle, må jeg få lov til å presisere: Av hensyn til klugg, benyttet jeg tegningen til klugg, fordi jeg regnet med at batteriene hans hadde denne litt spesielle polstillingen. Hvis denne kriminelle handlingen har skapt harme, frustrasjon og hodepine, beklager jeg, men sier ikke unnskyld. På bilde nr. 2 i mitt innlegg nr. 18 har jeg sågar tatt meg den frihet å snu 2 av batteriene for, om mulig, å gjøre det litt mer oversiktlig. Hvis noen synes det blir for komplisert at jeg ville nulle potensialforskjellen (som alltid er tilstede ved serie-/parallellkobling) blir jeg bekymret. Det er klart at de fleste burde bare ha et batteri, for da har man jo kun 2 poler å forholde seg til. Når det plutselig blir 4 plusspoler og 4 minuspoler å holde rede på, ja da bør man kanskje være rakettforsker. Det forstår jeg. Nei, mitt motto er: Hvorfor gjøre det enkelt, når man kan gjøre det vanskelig. Derfor gir jeg meg ikke, og legger inn den idiotiske lasken som er så utrolig komplisert, på den tidligere så ukompliserte tegningen: https://baatplassen.n...1/31262/6v0.jpg Dette er en metode jeg selv benytter, og anbefaler alle andre. I alle fall helt til noen kommer med bevis på at man ikke bør gjøre det. Men for all del, de som synes det blir for komplisert, bør la være. Redigert: Noe gikk galt med bildeopplastingen. Men det er kanskje like greit..... Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Farco Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 HA! Dere slipper ikke unna: Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
klugg Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Takk for ditt videre engasjement. Min skisse handler jo også om min praktiske plassering av de 4 batteriene, og dertil praktisk polplassering. Den gav dermed ikke det mest oversiktige bildet av koblingene, og det kunne jeg med fordel holdt fra hverandre. :) Men kan du med enkle ord forklare hva potensialforskjellen spiller for praktisk rolle? Er det sånn å forstå at denne koblingen logisk sett gjør banken till et stort batteri, og ikke "to" i paralell? Skulle vi gjort det i en vanlig 12v bank også? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Hvis noen synes det blir for komplisert at jeg ville nulle potensialforskjellen (som alltid er tilstede ved serie-/parallellkobling) blir jeg bekymret. Derfor gir jeg meg ikke, og legger inn den idiotiske lasken som er så utrolig komplisert, Dette er en metode jeg selv benytter, og anbefaler alle andre. I alle fall helt til noen kommer med bevis på at man ikke bør gjøre det. Men for all del, de som synes det blir for komplisert, bør la være. Tror ikke det er så mange som synes tegningene i de ovenstående innleggene er kompliserte, men jeg forstår ikke hensikten med "potensialutgjevningen" og hvorfor det bekymrer deg at jeg ikke gjør det. Vær så snill å forklare hvorfor den er nyttig/hensiktsmessig/betydningsfull. Ta gjerne med deg årsaken til at du blir bekymret når noen stiller deg spørsmål eller gir uttrykk for at de ikke forstår hensikten. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Men kan du med enkle ord forklare hva potensialforskjellen spiller for praktisk rolle? Nei, hakke ti. Er det sånn å forstå at denne koblingen logisk sett gjør banken till et stort batteri, og ikke "to" i paralell? Ja, det kan du si. men man er dessverre bare nesten "i mål". Den midterste av de tre 2V cellene i et 6V batteri lever fremdeles sitt eget liv. Det beste er (dessverre) å bruke bare 2V batterier (kun en celle pr. batteri). Disse har ofte 2 plusspoler og 2 minuspoler, av praktiske årsaker. Skulle vi gjort det i en vanlig 12v bank også? Dette er selvfølgelig kun mulig å gjøre når man har en kombinasjon av parallell- og serikobling. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Pathfinder Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 He he. Og jeg som trodde dette var en rebus. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 (redigert) Da ble dette klarere. Takk for råd alle. Redigert 7.Juni.2010 av klugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Nå tulles det vell svært? Hvis det skulle være behov for å koble slik, så burde jo den enkelte celle også kobles sammen når man har 2 12v batteri(eller 4stk 6v). Hvis behovet for denne koblingen hadde vært tilstede så hadde nok batterier vært utstyrt med kobing for hver celle slik at man kan kunne koble disse sammen når man hadde f.eks 2 eller flere 12v batterier i en "bank". Alle som produserer kabler hadde nok jublet over den muligheten :) Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Uff... Mer tvil. :) De 2V batteriene farco peker på har vel nettopp denne muligheten. Men det er kanskje helt marginalt, så det blir overkill for allment bruk? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Uff... Mer tvil. :) De 2V batteriene farco peker på har vel nettopp denne muligheten. Men det er kanskje helt marginalt, så det blir overkill for allment bruk? Overkill må man vel kunne kalle det? Vi driver med "vanlige båter", ikkesant? Kan se problemet hvis det var snakk om ubåter, fly eller rakettforskning som det skulle brukes til, at alt måtte være så 110% Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Det står om denne måten å koble opp batterier på i Exide / Sonnenschein sin tekniske håndbok. Det ser imidlertid ut som om dere klarer å være uenige uten min hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Men kan du med enkle ord forklare hva potensialforskjellen spiller for praktisk rolle? Nei, hakke ti. Når noen avfeier tekniske spørsmål med spydigheter og fleip, blir jeg skeptisk. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Når noen avfeier tekniske spørsmål med spydigheter og fleip, blir jeg skeptisk. Jeg valgte å ta det i beste mening. :) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Uten å gå i detalj så har det noe med design for å få noen tekniske fordeler samtidig som man øker driftssikkerheten. Noen av fordelene får man blant annet når man skal teste celler og drive forebyggende / korrigerende vedlikehold uten driftstans. Man kan for eks. også forbikoble en del av pakken og utjevningslade bare en rad celler. Dette er nok en litt uvant tanke for fritidsbåtfolk, for det er vel ikke så mange av dere som har 200 (respektivt 400) akkumulatorceller i båten. Bakdelen er at det er mer tungvint å finne en defekt celle blant kanskje 400 celler. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Noen av fordelene får man blant annet når man skal teste celler og drive forebyggende / korrigerende vedlikehold uten driftstans. Man kan for eks. også forbikoble en del av pakken og utjevningslade bare en rad celler. Det er også den eneste hensikten jeg kan tenke meg og er vant til, men - som du sier - lite relevant for lystbåter. Grunnen jeg tok opp spørsmålet var at det ble beskrevet som "balanserende" (hvilket det seff er uten å ha noen særlig betydning for oss) og at det vakte bekymring at ikke alle kjente til det. Det synes jeg er tull. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 He he. Og jeg som trodde dette var en rebus. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Det er også den eneste hensikten jeg kan tenke meg og er vant til, men - som du sier - lite relevant for lystbåter. Det er kanskje mer riktig å si lite relevant i de fleste fritidsbåter. Vi må ikke glemme at pr. definisjon kan en fritidsbåt ha en lengde på opptil 24 meter, og de begynner å bli temmelig avanserte etter hvert. Om man ikke skjønner fordelene med en slik kobling som Farco viser til bør så bør allikevel ikke listen legges slik at de få som kunne ha nytte av en slik kobling ikke vet om muligheten. Det er etter min mening for mange diskusjoner som ender i uenighet her på båtplassen fordi man blander kortene litt og sier det jeg ikke har bruk for har heller ingen andre bruk for. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Før jeg setter inn denne banken med 2 x 2 seriekoblede 6V AGM batterier, er det en idè å skaffe til veie en 6v lader og topplade de slik at de blir i større grad identiske spenningsmessig før seriekobling? Dog skiller det bare 0,02 V på det meste. Vil evt denne laderenvære egnet? Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Skulle ikke være nødvendig. Bruk pengene på skikkelige kabler og kabelsko istedenfor. Husk at du "lager" et nytt batteri. Og se derfor på det som et 12V batteri når det er ferdig koblet. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Ok, takk. Men hva mener du med skikkelige kabelsko? Har kjøpt noen på maritim uten å ha sjekket om det er ulike kvaliteter ute og går. Ang kabel har jeg blitt fortalt at for de korte koblingene det er snakk om for seriekoblingen, er 35mm2 innenfor hva man kan nyttegjøre seg, og har handlet inn en stuss til formålet. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 35 mm2 er helt sikkert ok. Samme med kabelskoene du kjøper på Maritim. Bare husk å vær nøye og stø på hånda når du kobler opp. Selv 6V batteri avgir mye strøm om du kortslutter noe. Vanligvis jobber man med isolert verktøy når man driver med slikt arbeide. Har du ikke slikt finnes det et produkt som heter Plastidip på markedet. En slags flytende gummi som man kan dyppe verktøy i for å påføre et tynt isolasjonslag. Man bare maskerer det område man ikke vil ha dekket. Samme "guffa" kan brukes til å avslutte tau ender osv. Lykke til og ta gjerne et bilde av det ferdige produktet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.