Jump to content

Jeg har f... meg blitt lurt!

:båt1

Recommended Posts

Velkommen i klubben... :headbang:

Jeg hadde en lignende opplevelse. Vi hadde en avtale i Oslo, hadde ordnet barnevakt. Det vil si en kjøretur på totalt 900 km. Når vi så kom frem var det underskrevet en kontrakt med noen andre. En smule surt der og da...

Blås ut nå, men det finnes andre båter. Kanskje vel så greie? Lykke til videre i båtjakten!

Hver gang eg har skulle ha solgt noe så er det alltid opptil fleire som sier de skal kjøpe. Kommer tilbake for henting / betaling neste dag uke e.lign for så å aldri gir en lyd fra seg igjen. Det er nå slik det har blitt.

Du har ikkje blitt lurt men fått en smak på virkeligheten. Det er synd man lærer at alt skal være så rettferdig på skolen for liver er alt annet enn rettferdig

Redigert av Korsnes (see edit history)

En mager trøst, men du er ikke den første og heller ikke den siste som opplever dette :nonod:

Det jeg har lært meg er, når jeg har funnet det jeg liker til den prisen som virker fornuftig, å ta med pengene i lomma( evnt betale der og da via nettet, hjemme hos selger) og ta med meg objektet. :yesnod: Og selvsagt ikke se på slike annonser etterpå for å gremme meg over hvor mye jeg betale.... :headbang:

Ble senest i vinter lurt vedr bilkjøp, avtalte med selger at de skulle ta med bilen fra Oslo til Trondheim da de allikevel skulle besøke slekt i Trondheim. Plutselig ringte de og sa at de solgte til andre. Pga de ikke stolte på meg, enda det var selgeren sitt forslag at om jeg ventet noen dager skulle de bringe bilen nesten hjem til meg.

Men tilbake til deg, så vil det komme mange gode tilbud framover.

Mange sier det er lurt å kjøpe på høsten og selge på våren, pga prisene er lave om høsten og høye om våren.

Men min far har en annen mening om dette (på bruktbåter): Det er mange som tror de får bedre pris om våren og dermed er det mange flere som selger om våren, ergo så har du større utvalg. Og mange har allerde kjøpt seg ny båt og må selge fort og da er det lettere å prute!

Å nå er du en erfaring rikere og sjansen for å kjøpe katta i sekken er mindre!

:yesnod::smiley: Lykke til!

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Det var nok et hint fra skjebnen om at du heller skal kjøpe seilbåt. :smiley:

:yesnod:

Jeg holder en knapp på kontrakt og håndpenger. Har før holdt av både biler, båter og snøscootere til folk som sier skal ha de, men aldri har dukket opp eller gitt lyd fra seg i ettertid. Nå er det første mann med penger (evnt. håndpenger og kontrakt) som får kjøpe her i gården!

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Vil ikke si du har blitt lurt da du hverken har betalt noe eller skrevet kontrakt :nonod: men ser at det er ergeligt, selger kunne hjerne tatt kontakt.

Kjøper og selger mye, opplevet gang på gang at folk sier de skal ha varen men ikke holder ord. ved kjøp av ting "kaster" jeg håndpenger etter selgere da jeg der sikrer meg slike "avtallebrudd" som du opplevet nå.

Tar nå alltid håndpenger ved salg i en størrelse at det svir for de hvis de ikke holder betalingsfrist da jeg beholder pengene og selger til nestemann noe jeg skriver kontrakt på .Dette er lurt for å gardere seg så de ikke noe å fare med etterpå hvis de prøver å få igjen pengene .

Håper gjerne de bryter avtale da jeg tjener enda mer på tingen :smiley:

Sier og til andre potensielle kjøpere at vare er avtalt solgt men kun bet håndpenger så fortsatt mulighet hvis de ikke oppfyller kontrakt, garderer meg da .

Med håndpenger gjør 19 av 20 opp for seg på dato eller gir lyd og avtaler ny frist hvis noe dukker opp.

Redigert av bukt (see edit history)
Den er vel ikke solgt før en har motatt oppgjør for den.

Ikke?

Har man en klar bindende avtale så er det et avtalebrudd å gå fra avtalen. (slik er jussen)

Alle gangene jeg har solgt biler og båter har jeg da regnet varen som solgt (og merket den som solgt på finn) selv om overtagelse og oppgjør som oftest har vært noen dager frem i tid. (Det har imidlertid ikke vært noen tvil om det ble inngått avtale om salg) Når du kjøper et hus, anser du deg da som fri til å stikke fra avtalen såfremt du fremdels ikke har betalt? (Jeg har selv opplevd folk som har ringt etter at jeg har merket varen som solgt for å forsøke å "overby". Jeg vurderte selvsagt ikke det tilbudet da varen var solgt)

At en del folk har vage avtaler ala "jeg kommer og tar den usett" som man ikke kan legge for mye lit til er en annen sak... Videre er det gjerne ofte ikke klare avtaler om kjøp, men mer at man skal komme og se. (Kjøper anser seg kanskje heller ikke bundet før han har sett båten...?)

Var det her gjort en klar avtale om kjøp eller var det mer en avtale om å se båten for mest sannsynlig å kjøpe...?

I så tilfelle står jo selgeren fritt til å selge til andre, selv om han nok burde gitt beskjed om at andre kjøpte den før du kom deg ned... Var det derimot en klar muntlig kjøpsavtale som forelo (men formaliteter med kontrakt etc manglet) har selger opptrådt ulovlig...

Selv om muntlige avtaler er like bindende som skriftlige kan det å ha med en kontrakt være lurt (mtp bevis og at den andre parten ikke skal finne på noe lurt...)

Redigert av bavariaeier (see edit history)

Fatter ikke at den allmenne meninger her er at dette er greit.

Når en kjøper ser på båten og avtaler kjøp så er jo dette en muntlig avtale som er like bindende som skriftlig.

Jeg har tydelighvis vært heldig jeg som har kjøpt båt hvor selger sier når jeg kommer at andre har ringt og bydd mer enn meg, men en avtale er en avtale så...

Selv har jeg vært borti folk som har kjøpt bil av meg som har prutet, blitt enige om pris, skrevet kontrakt, men da vi står ved minibank og skal ta ut penger skal f**n meg prute enda mer! Det er til å bli forbanna for, men vil dere virkelig ha det slik at dere ikke kan avtale noe og så holde dere til den avtalen!?!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...