Jump to content

Jeg har f... meg blitt lurt!

:båt1

Recommended Posts

Problemet og med muntlige "avtaler" er at det som sies kan oppfattes forskjelligt fra person til person. en mener det er en spikret avtale mens en annen mener det er en løs en.

Skal man unngå problemer er en kontrakt og håndpenger eneste riktige, de som ikke vil det annser jeg uansett som useriøse , derimot hvis de tar initiativ til håndpenger først er det ikke alltid jeg tar det da de er mer seriøse og vil sikre seg.

Du får alltid en følelse av hvilke person som står fremfor en ved en personlig samtale, de som tar altfor lett på ting er gjerne lett useriøse, de overseriøse er og ikke alltid til å stole helt på da de aldri greier å bestemme seg helt og vil hele tiden finne ting for å få ned pris.

Å gjøre alle til lags er ikke enkelt men lever man etter førstmann til mølla med cash slipper man mye ergrelse for en selv og selger.

Utroligt Trist :båt1 :nonod: Føler med deg, har ikke vært borti samme som deg, med at jeg har sett på en båt, sakt jeg skal ha den, og selger selger den til en annen, men har vært ute for motor lureri :sad: Sanne folk skulle fått seg en rett i trynet :boxing: Men ting ordner seg, selvom det kan ta en stund og komme over ''sjokket''... Har no ventet i over 1/2 år, men no begynner ting og sje for meg :flag: 4 uker så står det mest sannsynelig en fletta nyoverhalt Yanmar i snekko mi :cheers: Lykke til videre! :smiley:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

ja men etter min mening er en båt solgt så er den solgt!!!!!!

Vel, en båt er nok ikke solgt før det er skrevet en kontrakt som sier noe om kjøpet/salget mellom kjøper og selger.

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Og hvis alle vesentlige betingelser er avtalt muntlig så er vel det akkurat like juridisk bindende som en skriftlig avtale, eller?

Alle er vel egentlig enig om det men på bil/båt markedet er det pengene som rår og da hjelper det lite å ha retten på sin side, altfor mange useriøse kjøpere og selgere ute til at det skal fungere.

Jeg gidder iallefall ikke ta alt for god fisk, er skikkelig ergeligt når "hansen på hjørne" sier han skal ha tingen men samtidig ser et annet bedre kjøp og tar den uten å gi lyd.

Dette er like irriterende som motsatt , begge situasjoner løses greit med håndpenger(tape pengerv hvis brudd for kjøper) og eller cash der og da.

:båt 1,

hvis jeg får komme med en anbefaling. Skriv ut en forbrukerkontrakt (finner du i småbåtregisteret). Ta med den på visning i morgen. Er dere enige skriver dere i kontrakten hvordan oppgjør skal forekomme og hvordan henting/levering skal skje. Er vedkommende en ærlig kar går han fint med på det, samtidig fungerer de kontraktene litt som sjekkliste under besiktigelsen. Er han ikke interresert er det bare å styre unna, da kan det fort være noe "muffens" tidligere skader etc. Vktigst av alt, da har du noe skriftlig :smiley:

Jeg kjøpte på det viset fungerer perfekt så langt. 1. avdrag betalt, 2. avdrag blir betalt når båtem kommer i neste uke.

Lykke til med besiktigelse i morgen, og glem den andre fortest mulig, selv om det er vondt når man har innstilt seg på at man skal handle. Er tross alt mye penger og en prosess som må foregå/fordøyes før man bestemmer seg for å by som regel.

Lurer på hvem som våger og gå med over 100,000 kr. i kontanter nor de ser på båt :crazy:

Det går ann å få bankremise på f.eks 80.000,- og ha med 20.000,- i cash. :smiley:

Eller enda enklere ta med bankkortet inn beløpet og kortleseren for nettbanken. Taste inn beløpet på selgerens pc og selgeren har pengene inn på sin konto, enkelt? :yesnod::yesnod:

Slik må jeg gjøre da jeg som regel handler biler og båter sør for "Dovre", som regel går det med nesten ett døgn for å besiktige(og da blir det som regel handel). Bor 10mil nord for Trondheim.

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Er man handleklar er bankremisse det lureste.

Helt sikkert for begge parter. (Spesielt betryggende for kjøper som slipper å drasse på masse kontanter)

Kan være lurt å ha et litt mindre beløp på remisse og resten cash; greit dersom det skule være skader/mangler man ikke har fått opplyst om på forhånd. (Eller dersom endelig pris ikke er avtalt)

Veldig kjipt å oppleve noe slikt båt1 :nonod: dessverre så er det en del menesker som ikke eier skam her i livet hva penger angår.

og BMP det kan nok være at det er sånn det skal være

men når folk juger meg opp i tryne å sier at båten er min, så blir jeg forbanna :smash::headbang:

Hva gjelder av utalelser fra BMP og andre så er det sant tull at du ikke har handel før penger har skiftet hender, en muntlig avtale er like god som en skriftlig.

Eneste ulempen med en muntlig avtale er at den er vanskelig å dokumentere i ettertid.

Jeg har aldri med penger i baklomma når jeg handler båt og forventer heller ikke at kjøper av min båt har det. Men skriv en kontrakt der og da, legg inn dato for overtakelse samt når penger skal være overført kjøpers konto. Lykke til videre.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Lurer på hvem som våger og gå med over 100,000 kr. i kontanter nor de ser på båt :crazy:
Eller enda enklere ta med bankkortet inn beløpet og kortleseren for nettbanken. Taste inn beløpet på selgerens pc og selgeren har pengene inn på sin konto, enkelt? :yesnod::yesnod:

Jeg skal snarligen kjøpe meg båt i rundt 600 000,- kroners området. Kan samme metode benyttes da, eller er det en øvre grense på nettbankene på hvor stort beløp som kan overføres i en engang ?

Å drasse over 1/2 mill med seg i Cash er uaktuelt, og jeg må også handle ett stykke vekke, og i helg når bankene er stengt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg skal snarligen kjøpe meg båt i rundt 600 000,- kroners området. Kan samme metode benyttes da, eller er det en øvre grense på nettbankene på hvor stort beløp som kan overføres i en engang ?

Nettbanken din har ofte en grense. (Jeg måtte øke den engang ifm stor handel...) Hør med banken din om øking av grensen.......

Tror ikke det er noen grenser for beløp på bankremisse (utenom at du må ha pengene klar på konto da så klart...)

, eller er det en øvre grense på nettbankene på hvor stort beløp som kan overføres i en engang ?

Det må du sjekke med banken du bruker om, jeg vet ikke om det er ulikt i de ulike bankene... :confused:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

I nettbanken man man ofte stoppe overføringen frem til den er gått ut av konto... Så HELT sikkert er det ikke før pengene er gått ut...

Hallo! det er vel "sikkert som banken". Selgeren kan jo sjekke sin konto også.

Sist jeg solgte båt tastet selgeren inn beløp osv. Viste meg at overføringen ble godtatt. Jeg dobbelt sjekket at beløpet var inn på min konto, og det var for at kjøperen var litt uvant med nettbank. Og han vil vite at jeg hadde fått pengene.

Forresten så dro kjøperen uten båt og jeg tøffet den til brygga hans ca 1,5 time herfra dagen etter. Fortøyde og ringte opp kjøper, han skulle bare spise ferdig først, men jeg kunne bare dra. Han takket så mye for at jeg leverte den. Nøkkelen måtte jeg bare la stå i.

Så det finnes båtfolk som er ærlige og stoler på hverandre. :yesnod::sailing:

I nettbanken man man ofte stoppe overføringen frem til den er gått ut av konto... Så HELT sikkert er det ikke før pengene er gått ut...

Stemmer det, en bankremisse er en kjekk ting hvis du er sikker på kjøpe båten da.

Færre som løper og kjøper båter "usett" i 500` klassen og høyere så avtalebruddene er nok færre her, lettere å miste en båt i prisklassen under 300`da de omsettes kjappere hvis prisen er riktig.

Får du en båt til 500` 25-50` billigere er det ikke så mye men en båt under 300` utgjør slikt mye mer og pengene sitter løser

Jeg heller ville ikke betalt en båt til 500` kontant, ville og sett på den nøye et par ganger med objektive øyne før et kjøp, en båt til 100`

kjøper jeg "usett" hvis pris er riktig for bra avanse ved salg.

Trisk Båt 1. Trolig en selger som var redd for å ikke få pengene pga din lave alder. Sånn er det å være ung.. Men ikke bry deg. Stå på, og finn deg en annen båt. Slike selgere vil du ikkje kjøpe båt av uansett... :discuss:

:båt 1,

hvis jeg får komme med en anbefaling. Skriv ut en forbrukerkontrakt (finner du i småbåtregisteret). Ta med den på visning i morgen. Er dere enige skriver dere i kontrakten

Jeg hadde ALDRI skrevet under en kontrakt (når det er såpass mye penger) før jeg hadde fått trenkt meg om noen timer. Hadde jeg da ringt tilbake og sagt, ja - jeg tar den. Og avtalt et tidspunkt for å skrive kontrakt og overtakelse så hadde jeg forventet at selger holdt seg til avtalen. Noe annet ville vært utrolig egosentrisk av selgeren. Sånn har jeg både solgt og kjøpt alle båtene jeg har hatt.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Hallo! det er vel "sikkert som banken". Selgeren kan jo sjekke sin konto også.

Hallo igjen.

Det jeg sa er at det først er 100% sikkert når pengene er GÅTT UT fra av konto.

FREM TIL DA kan man i noen nettbanker stoppe overføringen. (Betalingen blir gjerne liggende under "betalinger som venter" en stund...)

Dersom mottakeren fikk pengene umiddelbart etter at beløpet ble lagt inn i nettbanken er har dere begge samme bank. Ofte har man ikke det..... Normalt blir pengene værende i "ingenmansland" en stund... (Dette tjener bankene rentepenger på da de alltid har STORE summer penger i luften...)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...