Jump to content

Erfaringer med Yanmar 4LHA-STZP

eysteind

Recommended Posts

Hei!

Har tenkt å kjøpe motor til Halco`n i høst/vinter. Rekner med det er letter og billigere å gjøre dette nå enn til våren.

Det er ikke så mange merker å velge om, Det er vel berre mercruser, Volvo, steyr, Cummins og Yanmar som blir levert med drev?

Eg bestemd meg for at det ikke skal bli Volvo penta, Har heller ikke tro på Mercruser og Steyr synes eg er skummel med den nye og uprøvde teknologien. Cummins tror eg kanskje blir for tung.

Da sitter eg igjen med Yanmar som eg til no berre har hatt gode erfaringer med(snekkemotorer). Tror også at verdien på båten øker med en Yanmar.

Men eg skjønner ikke hvorfor de berre har 4 sylindere. Vil ikke dette støye mye mer enn en 6 sylindret motor? Eg må opp i 270hk for å få en 6syl. Yanmar noe eg tror blir litt i største laget...

Har noen erfaringer eller kommentarer til Yanmar 4LHA-STZP 207hk med tanke på levetid, svake sider, støy og forbruk?

Nidelv har satt inn den 6 syl Yanmaren på 270 hk i en eller to Nidelv 300 sport. Jeg vurderte dette alternativet da jeg bestilte nye båten vår, og diskuterte litt med Nidelv. Her er en kort oppsummering:

1. Motoren har "bare" turbo, hvilket gjør at motoren bruker lang tid på å få opp dampen, og det tar laaaang tid å få båten ut av vannet og opp i plan.

2. Det er mindre støy på denne motoren enn på VP KAD 300 fordi kompressoren på KAD 300 støyer litt mer.

3. Toppfarten er antakelig litt høyere på en Nidelv 300 med Yanmar motoren sammenlignet med KAD 300 fordi Yanmar er ærligere på hestekreftene sine enn VP (!)

4. Man må bruke Mercruiser hekkagregat, og det har vært en del trøbbel med dette tidligere med drevhavari som resultat. Det morsomme da er hvem har skyld her - Mercruiser eller Yanmar? Ikke vet jeg - men det var det som gjorde at jeg ikke ville ha denne motoren. Vet også at andre motormerker har hatt samme problem (Steyr i en Marex 330)

Den "lille" Yanmar motoren kjenner jeg ikke, men en 4'er pleier å ha en hardere gange enn en 6'er. Dessuten ville jeg vært mer opptatt av dreimoment enn hk på en så tung båt som Halcoen slik at du får båten ut av vannet raskt. Hk antalet bestemmer først og fremst toppfarten, mens dreimomentet og hvor i registeret det kommer bestemmer aksellerasjonen. Du skriver "uprøvd teknologi". Er det common rail diesel du mener? Det har vært prøvd ut i ganske mange år i både bil og båt med stort hell. Jeg har en sånn liten common rail diesel i Nideld 690'en , og den fungerer fint. Om du skal kjøpe ny motor kan kanskje VP's D4 være et alternativ. Den kommer både med 210 hk og 260 hk.

Du skriver "uprøvd teknologi". Er det common rail diesel du mener? Det har vært prøvd ut i ganske mange år i både bil og båt med stort hell. Jeg har en sånn liten common rail diesel i Nideld 690'en , og den fungerer fint. Om du skal kjøpe ny motor kan kanskje VP's D4 være et alternativ. Den kommer både med 210 hk og 260 hk.

Enig, jeg ville tatt en ekstra titt på Volvo Penta D4. Den nye motorserien har fått masse ros. Her er litt info:

http://www.vibatagare.com/vib2004/vib8_04/...m4_vib8_04.html

Har ikke så veldig lyst på Volvo Penta. De forrige modellene (kad) har vel ikke vert de mest problemfrie og det er jo vanskelig å vite om de nye er så mye bedre. D-4 har jo også like mange syl. og har nesten likt sylindrevolum.

Eg er ikke så veldig redd for dreiemomentet i Yanmaren. Halco 26 ble originalt levert med Volvo 130hk og drev. Da skulle 207 hk vere mer enn no for meg.

Men problemer med drevene er var nytt for meg. Vet noen om dette re forbedret? Rekner med de som får dette problemet får nytt på garanti. Mange andre motorprodusenter bruker jo dette drevet.

Har forresten noen erfaringer med Cummins og drev? Hva med dreiemonent og vekt?

Har ikke så veldig lyst på Volvo Penta. De forrige modellene (kad) har vel ikke vert de mest problemfrie og det er jo vanskelig å vite om de nye er så mye bedre. D-4 har jo også like mange syl. og har nesten likt sylindrevolum.

Men problemer med drevene er var nytt for meg. Vet noen om dette re forbedret? Rekner med de som får dette problemet får nytt på garanti. Mange andre motorprodusenter bruker jo dette drevet.

D4 er ihvertfall en enklere konstruksjon med kun turbo, ingen kompressor i tillegg. Effektuttaket er også lavere. Dette burde borge for bedre holdbarhet.

Ang. Mercruiser-drev så ville jeg brukt Bravo X-drev, ikke Bravo I eller III. Bravo X er forsterket for å tåle høyere dreiemoment. Dog får du ikke duoprop.

Har forresten noen erfaringer med Cummins og drev? Hva med dreiemonent og vekt?

Dette med drevhavari har etterhvert blitt et velkjent fenomen fordi det har vært en del problemer med det. Sant som det sies her at man bør velge drev med singleprop - men da mister man jo en stor fordel med duoprop. Som jeg har sagt tidligere - det var avgjørende for meg. Også kan du komme opp i den morsomme diskusjonen med leverandørene - hvem er dette egentlig sin feil: Mercruiser som leverer drevet eller Yanmar som leverer motoren. Det høres litt utrygt ut for meg.

Dette med VP og problemer med KAD motorer har jeg egentlig ikke hørt om så mange tilfeller. Det var problemer med elektronikken på KAD 44 da den var ny. Dog er det viktig å huske at VP er det merket som selger suverent mest motorer i Norden - og da blir også risikoen for at det skjer noe større i og med at det er feil på f.eks. en av 10000 motorer. Det er installert veldig mange AD og KAD motorer i Norden, og de fleste av disse fungerer suverent. De fleste er jo basert på den samme 6 syl 3,6 liters blokka. Merk at D4 er på 3,6 liter - men er 4 sylindret. Om du skal installere den er det viktig å legge merke til at den trenger ganske høyt motorrom helt i bakkant av båten.

Cummins og Mercruiser har slått sammen sine diesel marine motor divisjoner - så det er samme motorer nå.

hva med mercruser? Dette er jo ettersett "billige" motorer. Sylindervolumet er jo 4,2 noe som er en del høyere enn Yanmar/Volvo. Noen svake sider som går igjen?

Det ideelle hadde vel vært å kjøpt en 6 sylindret motor, og det er hverken yanmar eller D4.

4,2 Mercruiser er jo en velprøvd maskin som finnes i en rekke båter. Jeg har hørt fra flere hold at det er en grunn til at Mercruiser er billigere enn andre motorer. Jeg synes vel egentlig ikke at kvaliteten på min Mercriuser 1,7DTI har vært 100% overbevisende heller ettersom den ble levert med oljelekkasjer det tok 1 år å få fikset, og turboen til Kristian ryker etter 180 timer. Men det er mulig vi har vært uheldige.

Mercruiser 4,2 har ikke kompressor, hvilket gjør at den ikke kan sammenlignes med KAD Motorene til VP - men AD motorene til VP. En skikkelig sliter som jeg kjenner noen som har kjørt 3000 timer i yrkesdrift med er VP AD 41. De byttet ut begge med tilsvarende maskiner nå i våres.

mMer info om Mercruiser 4.2 finner du på http://www.cmdmarine.com/ - den finnes visst i flere utgaver (se marine product guide)

4,2 Mercruiser er jo en velprøvd maskin som finnes i en rekke båter. Jeg har hørt fra flere hold at det er en grunn til at Mercruiser er billigere enn andre motorer. Jeg synes vel egentlig ikke at kvaliteten på min Mercriuser 1,7DTI har vært 100% overbevisende heller ettersom den ble levert med oljelekkasjer det tok 1 år å få fikset, og turboen til Kristian ryker etter 180 timer. Men det er mulig vi har vært uheldige.

Mercruiser 4,2 har ikke kompressor, hvilket gjør at den ikke kan sammenlignes med KAD Motorene til VP - men AD motorene til VP. En skikkelig sliter som jeg kjenner noen som har kjørt 3000 timer i yrkesdrift med er VP AD 41. De byttet ut begge med tilsvarende maskiner nå i våres.

mMer info om Mercruiser 4.2 finner du på http://www.cmdmarine.com/ - den finnes visst i flere utgaver (se marine product guide)

tusen takk for all infomasjon. Eg har også tru på motorer uten kompressorerer ol. Det enkle er ofte det beste og det som varer best og som er billigest å eie.

Snakket med en kar for en stund som mente at eg burde styre unna Mercruser. Dette var fordi de overtok rettighetene til BMW motorene som jo hadde en del problemer.

Han selv er en Volvo penta entusiast!

Stemmer dette eller dette kun de gamle motoren?

Jeg har hørt at BMW Marine diesel har en del problemer med kjøesystemet og at motorene varmskjærer seg. Har aldri hørt om noen som anbefaler disse motorene - men det kan jo være min feil. Dette dreide seg om en stor diesel på ca. 165 hk.

Vedr. hekkagregat Yanmar/Mercruiser - kan du ikke sjekke dette med Yanmar Norge? De har kanskje noe info om dette. jeg har hørt rykter om at samarbeidet er avsluttet - men det er ikke bekreftet noe sted så vidt jeg vet.

Utfordringen slik jeg ser det med Mercruiser diesel er at diesel aldri har vært viktig for Mercruiser fordi de har solgt så mange bensinmotorer på hjemmemarkedet. Således er det kanskje først nå de satser på diesel etter fusjonen med Cummins.

Gjentar igjen - det er kanskje en grunn til at VP har så stor marekdsandel? Kanskje du kan sjekke med f.eks. LaSa hva de mener om AD 41 - den er bunnsolid etter de erfaringer jeg har hørt. Kan være at LaSa har et par nyoverhalte med ca. 3000 timers gangtid billig til salgs. Kjenner noen som byttet ut disse med to helt like - dog nye - tidligere i år. Dette er motorer uten kompressor. Da vil du nok bruke merkbart lang tid på å få båten ut av vannet og opp i plan (kompressoren kompenserer for det lave turbotrykket ved lavt turtall på disse motorene), men om det er OK for deg er jo det et fint alternativ.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...