Jump to content

Ny båt, GoCat, 13" racing catamaran

Deiligerfjorden

Recommended Posts

Kjøpte meg en ny båt i "samlingen" i dag. Det ble en GoCat, 13" stor racing catamaran. http://www.gocat.se/

Jeg har begynt monteringen av en 50hk evinrude på denne. Er nok klar for test tur litt etter lunch i morgen tenker jeg. Lurte på om det var noen på forumet med erfaringer med denne eller liknende båter. Jeg er ute etter en stålpropell, hva slags stigning skal jeg går for tro? står en 15" på motoren nå, men denne regner jeg med å "tømme" på litt over halv gass. Uansett gir ikke denne propellen mer en snaue 40 knop teoretisk fart ved 6000rpm. så jeg må nok ha mer stigning i alle fall.

Redigert av Deiligerfjorden (see edit history)

Ble ingen testtur i dag, men har forsterket akterspeilet MYE etter å ha lest litt i andre forum om spinkel konstruksjon på disse båtene. Kan jo hende det er noe av grunnen til at det er max 25hk på de også da... Men, nå henger i allefall 50hk'en trygt på og resten av monteringen gikk greit frem til teleflexen, den ville selvsagt ikke gjennom den gamle motoren. Men, jeg kjøper meg et langt bor i morgen og kjører gjennom så regner jeg med den saken er ute av verden. Så da regner jeg med at testturen blir i morgen. Er veldig spent på hvordan dette kommer til å gå. Motoren er selvsagt veldig tung, men jeg har bygget akterspeilet 10cm høyere, så slipper båten å jobbe så for å løfte hekken og motoren opp av vannet. Blir sikker mye justeringer før den går som jeg vil, men regner med å få et grunnlag for videre fremdrift i morgen. Kommer til å ha med sag for å kappe høyden på akterspeilet på stedet om det er for høyt.

Ja, dette blir en frisk "bris" å ha etter sjekta. Var på Koster i fjord i en god uke og kona er ikke såååå glad i å kjøre båt som meg og en tur fra Koster til Strømstad med leting etter plass ved brygga osv. tar over halve dagen i 7 knop. Men, med denne lille saken skal nok Far komme raskt i butikken om det skulle bli tomt for øl eller fiskeutstyr, hehe.

Poster resultatet i morgen etter prøvetur :cheers:

• 2 uker senere...

Da er båten testet med en 25hk mercury på. Satt den på vannet med 50hk, men fant fort ut at jeg trenger litt trening før jeg er "der". Med 25hk gikk båten nydelig i vannet opp til ca 40km/t gps målt, når jeg passerte denne "grensen" som var litt over halv fart begynte styrbord side av båten å løfte seg og det føltes som om båten skulle grave seg ned på babor side og tippe rundt. Dette var så ekkelt at jeg aldrig kom høyere en 45km/t før jeg dro av gassen. Jeg tok båten opp igjen og lurte på om det var noe galt med høyden på motoren min siden jeg har forsterket og forhøyet akterspeilet noe. Jeg sendte en mail til produsenten der jeg forklarte fenomenet, og skal si jeg ble overasket når svaret kom.... Det var faktisk oppfinneren av skroget som svarte meg på svensk, selv om han bor og jobber i USA. Han har funnet opp dette skroget som vanligvis selges som ett 38" skrog til nesten 6.000.000,- pr. stk. Han gidder å svare meg som har en liten båt til 39.000,- DET KALLER JEG SERVICE :) Han forklarte at dette er et vanlig fenomen på små catamaraner og at det ikke er noe farlig. Det er rett og slett bare propellen som gjør det. Han forklarte også at i litt "ruskevær" vil fenomenet bli borte og at jeg kun vil merke det på flatt vann. Det var med andre ord ikke noe problem å bare holde gasssen, båten ville holde balansen uten problemer. Så da blir det ny testtur en av dagene nå :)

PS: båten er oppgitt å gjøre 36 knop med 25hk, noe jeg tror er helt reelt, men mulig jeg må bytte propell.

Redigert av Deiligerfjorden (see edit history)
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...